شنبه، 4 خرداد 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

علت اینکه کلمه سلام در دو آیه شبیه به هم در سوره مریم، به صورت متفاوت آمده چیست؟


پاسخ :
شرح پرسش:
خداوند می فرماید: وَسَلَامٌ عَلَیْهِ یَوْمَ وُلِدَ وَیَوْمَ یَمُوتُ وَیَوْمَ یُبْعَثُ حَیًّا (مریم 15)، همچنین می فرماید: وَالسَّلَامُ عَلَیَّ یَوْمَ وُلِدْتُ وَیَوْمَ أَمُوتُ وَیَوْمَ أُبْعَثُ حَیًّا (مریم 33). در آیۀ اول، لفظ ( سلام) نکره آمده ولی در آیۀ دوم به صورت معرفه آمده است، در حالی که هر دو سلام مقرون به روز ولادت، روز وفات و روز بعث و برانگیخته شدن است. حال چرا سلام خداوند بر حضرت یحیی به صورت نکره آمده است ولی سلام حضرت عیسی بر خودش به صورت معرفه آمده است؟

پاسخ:
دو آیه در سوره مریم وجود دارد که هر دو یک معنا دارند، اما یکی سلام خداوند بر حضرت یحیی (ع) بوده و دیگری سلام حضرت عیسی (ع) بر خود است:
1. «وَ سَلَامٌ عَلَیْهِ یَوْمَ وُلِدَ وَ یَوْمَ یَمُوتُ وَ یَوْمَ یُبْعَثُ حَیًّا».[1]
2. «وَ السَّلَامُ عَلىَ‏َّ یَوْمَ وُلِدتُّ وَ یَوْمَ أَمُوتُ وَ یَوْمَ أُبْعَثُ حَیًّا».[2]
اما در علت تفاوت کلمه سلام در دو آیه (یکی به صورت نکره و دیگری به صورت معرفه)، مفسران احتمال داده اند که "سلام" در داستان یحیى -که به صورت نکره (یعنى بدون الف و لام) آمده- دلالت بر نوع خاصی از سلام دارد و در قصه عیسی که با الف و لام آمده، جنس و عمومیت را مى‏رساند و مطلق سلام مورد نظر می باشد».[3]
پس از آن جایی که خداوند سلام اوّل را بیان داشته و آن را به صورت نکره آورده نشان از این می دهد که نوع خاصی از سلام مورد نظر بوده است. اما در سلام دوم که خود عیسی بیان کننده سلام است و با الف و لام آمده نشان از عمومیت این سلام دارد.
پی نوشت:
[1]. مریم، 15.
[2]. مریم، 33.
[3]. طباطبایى، سید محمد حسین‏، المیزان فى تفسیر القرآن‏، ج 14، ص 48، جامعه مدرسین، قم‏، 1417 ق.
منبع:islamquest.net


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.