چهارشنبه، 29 خرداد 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آیا اجراى انقلاب جهانى توسط امام زمان (عج) به تنهایی ممکن است؟


پاسخ :
شرح پرسش:
آیا اجراى انقلاب جهانى توسط یک فرد ممکن است؟ امام زمان (عج) - هر اندازه هم که عظمت داشته باشد - چگونه مى تواند چنین نقش بزرگى را ایفا کند؟ مگر یک شخصیت بزرگ جز انسانى که موقعیت‌هاى گوناگون او را ساخته اند، چیز دیگر هم هست؟ پس چگونه مى تواند جنبشى ایجاد کند و همان موقعیت‌ها را به گونه اى دیگر تغییر دهد؟

پاسخ:
عامل اصلى این پرسش، دیدگاه معینى است که بعضى مردم درباره تاریخ دارند و انسان را به عنوان عامل دوم تغییر تاریخى مى پذیرند. آنها عامل اساسى را براى نیروهاى خارجى وعینى، که فرد وافراد را احاطه کرده، مى گذارند. با چنین تفسیرى از جنبش تاریخى واجتماعى، فرد در برترین حالات خود نیز، چیزى جز یک تغییر پسندیده از جهت گیرى همان عوامل اساسى نیست!
روشن است که تاریخ از دو قطب تشکیل شده است: یکى انسان و دیگرى نیروهاى مادى گوناگونى، که انسان را احاطه کرده است. و همان گونه که نیروهاى مادى، ابزار تولید وموقعیتهاى زاینده طبیعت در انسان اثر مى گذارند، انسان نیز در آنچه که پیرامون خویش دارد، مؤثر است، ما فقط نمى توانیم فرض کنیم که جنبش از ماده آغاز مى گردد ودر انسان پایان مى پذیرد ودیگر عکس آن امکان ندارد. زیرا انسان وماده، بر اثر گذشت زمان، در یکدیگر اثر مى کنند، وبه همین دلیل است که یک فرد مى تواند، در میان امواج تاریخ، نقشى بزرگتر از طوطى مقلد داشته باشد. بویژه وقتى این فرد، عامل پیوند انسانها وپروردگار باشد، که مانند نیرویى بزرگ براى جنبش تاریخ دخالت خواهد کرد. واین امرى است که در تاریخ رسالتهاى پیامبران ودر گذشت آخرین پیام آور الهى به صورتى بارز تحقق مى یابد. زیرا حضرت مهدى(عجّل الله تعالی فرجه الشریف) به حکم مأموریت الهى اش، زمام جنبش تاریخ را به دست گرفته وتمدنى را پدید آورد که هیچ یک از موقعیت هاى خارجى دیگر، که گرداگرد او را گرفته بودند، توانایى انجام آن رانداشتند. پس آنچه را که ممکن است به دست بزرگترین پیامبران روى دهد، امکان هم دارد که به وسیله پیشواى منتظرى، از خاندان او، نمودار شو؛ پیشوایى که پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله وسلم) خود، نوید ظهورش را داده ومردم را از نقش سترگ او آگاه ساخته است. (1)
پی نوشت ها:
(1) بحث حول المهدى، شهید صدر، ص 83.
منبع: پرسمان


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.