چهارشنبه، 19 تير 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

از نظر اسلام کدام علم و دانش نور است؟


پاسخ :
با توجه به این‌که این پرسش، ناظر به روایتی است که می‌فرماید: «الْعِلْمُ‏ نُورٌ یَقْذِفُهُ اللَّهُ فِی قَلْبِ مَنْ یَشَاء»؛[1] علم، نوری است که خدا آن‌را در دل هرکس می‌­‌خواهد می‌‌­اندازد، روایتی مشابه وجود دارد که احتمالاً پاسخ‌گوی این پرسش باشد:
هنگامی که آیۀ: «فَمَنْ یُرِدِ اللَّهُ أَنْ یَهْدِیَهُ یَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلام‏ ...»[2] نازل شد، یاران پیامبر(ص) از ایشان در مورد این آیه و «شرح صدر» توضیح خواستند. ایشان در پاسخ مشابه همان عبارت روایت قبلی را بیان فرمودند: «نُورٌ یَقْذِفُهُ‏ اللَّهُ فِی قَلْبِ الْمُؤْمِنِ ...» شرح صدر، نوری است که خدا آن‌را در قلب مؤمن انداخته و سینۀ او را گشاده می­‌کند. مجدداً از آن‌حضرت پرسیده شد که آیا نشانه‌­ای برای این هدیۀ پروردگار وجود دارد، تا قابل شناسایی باشد؟! ایشان فرمودند: بلی! روی آوردن به خانۀ جاودانی و کنده شدن از خانۀ فریب دهنده دنیا و آمادگی برای مرگ قبل از آمدنش![3]
با توجه به این روایت، شاید بتوان گفت که این علم و دانش مترادف با همان شرح صدری است که آثار آن در روایت فوق بیان شده و بر این اساس، علم و دانشی نور است که توجه انسان به جهان آخرت را بیشتر نموده و پای­‌بندی او به دنیا را کمتر کند.

پی نوشت:
[1]. مصباح الشریعة، ص 16، مؤسسة الأعلمی للمطبوعات، بیروت، 1400 ق.
[2]. انعام، 125. «هر کس را که خدا خواهد که هدایت کند، دلش را براى اسلام مى‌‏گشاید...».
[3]. مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار، ج 65، ص 236، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، 1403 ق.
منبع:http://islamquest.net


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.