يکشنبه، 20 مرداد 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

مواد لازم و طرز تهیه رشته پلو را توضیح دهید.


پاسخ :
مواد لازم برای 4-6 نفر :
برنج --------------------------- 4 پیمانه
رشته پلویی ------------------ 300 گرم
گوشت ران گوسفند --------- 500 گرم
زعفران خشک ---------------- 1 قاشق چای خوری
پیاز --------------------------- 2 عدد متوسط
برگ بو ------------------------ 1 عدد
نمک ، زرد چوبه --------------- به مقدار لازم

طرز تهیه :
گوشت را با یک عدد پیاز و یک عدد برگ بو ( بدون نمک ) و 6-8 لیوان آب ، بگذارید به مدت 2 ساعت بپزد.
در قابلمه مورد نظر آب جوش بیاورید و بعد از جوشیدن آب ، یک قاشق غذا خوری نمک به آن اضافه کنید.
آب برنج از قبل خیس خورده را خالی کنید و برنج را داخل آب در حال جوش بریزید . 5 دقیقه مانده به زمان آبکش کردن برنج * ، رشته پلویی را به برنج اضافه کنید و بعد از 5 دقیقه برنج و رشته را آبکش کنید .
کف قابلمه را مقداری روغن بریزید و ته دیگ مورد نظر را بچینید . مخلوط برنج و رشته را داخل قابلمه بریزید و سعی کنید مخلوط را به سمت داخل قابلمه جمع کنید تا در اثر تماس با دیواره های قابلمه در حین مدت دم کشیدن نسوزند .
با ته گفگیر حفره هایی به ارتفاع کل برنج روی قسمت های مختلف برنج ایجاد کنید تا بخار خارج شود و برنج خمیر نشود .
زعفران را در نصف استکان آب جوش حل کنید و استکان حاوی زعفران را در گوشه ای روی برنج بگذارید تا کاملا دم بکشد و غلیظ شود .
یک لیوان آب جوش را با دو قاشق غذا خوری روغن ( ترجیحا جامد ) مخلوط کنید و روی برنج بریزید . حرارت زیر قابلمه را بالا ببرید تا پلو بخار کند . اول دم کنی و بعد درب قابلمه را ببندید و بعد حرارت زیر پلو را پائین بیاورید و 1 ساعت صبر کنید تا برنج کاملا دم بکشد .
بعد از اینکه گوشت پخت، پیاز و برگ بوی داخل گوشت را دور بیندازید . یک عدد پیاز باقیمانده را خلال خرد کنید و در مقداری روغن تفت دهید تا طلایی شود . بعد مقداری زرد چوبه به پیاز اضافه کنید .
گوشت را به قطعات مورد نظر خرد کنید و همراه با پیاز کمی سرخ کنید تا طعم دار شود .
در این مرحله مقداری نمک و زعفران دم کرده هم به گوشت بیفزایئد .
بعد از طعم دار شدن گوشت و دم کشیدن پلو ، در دیس مورد نظر برای سرو ، نیمی از پلو را بریزید و بعد گوشت را روی برنج قرار دهید و مقداری از آب گوشت را روی گوشت و برنج بریزید . بقیه برنج را روی گوشت بریزید و روی پلو را با نسای زعفرانی تزئین و غذا را سرو کنید .
نکته :
* برای تشخیص بهترین زمان آبکش کردن برنج به پست زرشک پلو مجلسی مراجعه کنید .
در صورت امکان نیمی از آبی که برای جوشاندن برنج استفاده میکنید ، از آب گوشت صاف شده باشد.
به صورت غیر مجلسی میتواند رشته پلو را با گوشت خورشی ( گوساله ) هم تهیه کنید . که در این روش نیز مراحل کار به همین صورت خواهد بود .
فقط چون گوشت خورشی قطعات کوچک تری دارد ، گوشت را هنگام کشیدن پلو در دیس لایه لایه بین برنج بکشید و مقداری از گوشت را نیز در آخر کار دور دیس بریزید .
اگر به جای رشته پلویی از رشته فرنگی استفاده میکنید، رشته فرنگی را قبل از ریختن داخل برنج چند دقیقه در روغن تفت دهید تا کاملا قهوه ای شود :
۵ دقیقه جوشاندن رشته همراه برنج برای جلوگیری از خشک شدن رشته هنگام دم کردن پلو است .
به طور سنتی برای ته دیگ رشته پلو از برش های کدو حلوایی به ضخامت یک سانتی متر، استفاده میشود . اگر از این روش استفاده میکنید توجه داشته باشید که کدو حلوایی مقداری طعم نهایی غذا را شیرین میکند . برای جلوگیری از این اتفاق قبل از چیدن برش های کدو حلوایی ته قابلمه دو طرف آنها را با مقداری آبغوره یا آب نارنج و کمی نمک مزه دار کنید . دقت کنید که برای مزه دار کردن برش های کدو حلوایی از آبلیمو استفاده نکنید . آبلیمو در اثر دم کشیدن تلخ میشود .


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.