چگونه اراده خود را تقویت کنیم؟ (بخش اول)

خیلی وقت ها تصمیماتی می گیریم که می دانیم به نفع ماست ولی بعدا رهایش میکنیم و کار رانیمه تمام میگذاریم. یکی از دلایل اصلی این کار، نداشتن قدرت اراده است. در این مقاله میخواهیم شما را با راههای که میتوان اراده خود را تقویت کرد، آشنا کنیم.
شنبه، 21 بهمن 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
چگونه اراده خود را تقویت کنیم؟ (بخش اول)
برای تقویت اراده تنها یک راه دارید و آن هم تمرین اراده
 
خیلی وقت ها تصمیماتی می گیریم که می دانیم به نفع ماست ولی بعدا رهایش میکنیم و کار رانیمه تمام میگذاریم. یکی از دلایل اصلی این کار، نداشتن قدرت اراده است. در این مقاله میخواهیم شما را با راههای که میتوان اراده خود را تقویت کرد، آشنا کنیم.

تعداد کلمات 1255 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه 
 
تقویت اراده

مقدمه

خیلی وقت ها تصمیماتی می گیریم که می دانیم به نفع ماست ولی بعدا رهایش میکنیم و کار رانیمه تمام میگذاریم. یکی از دلایل اصلی این کار، نداشتن قدرت اراده است. در این مقاله میخواهیم شما را با راههای که میتوان اراده خود را تقویت کرد، آشنا کنیم.
« کلیمک‌گونیگال» روان‌شناس دانشگاه استنفورد، در کتابش به نام «غریزه‌ی اراده» می‌نویسد: در اصل «اراده» رقابتی بین دو بخش از شماست: بخشی از شما که به اهداف بلندمدت فکر می‌کند و بخش دیگرتان که به خوشحالی و لذت آنی می‌اندیشد. بسته به میزان استرس، انرژی‌ و طرز تفکرتان، مغز شما راه‌های متفاوتی را برای مواجهه با هر چالشی که نیازمند اراده‌ است، انتخاب می‌کند.
اگر همه‌ی تصمیمات‌مان را بر اساس لذت‌های آنی بگیریم، معمولا در زندگی دستاورد بزرگی نخواهیم داشت. «اراده» نقش مهمی در موفقیت شغلی، سلامت جسمی، ارتباط با دیگران و موفقیت اقتصادی بازی می‌کند.
درواقع با تقویت قدرت اراده، قدرت درونی خود را آشکار می کنی که باعث می شود بر عادت های مضر خود غلبه کنی، راحت تر تصمیم بگیری و جرئت پیدا کنی که تمام موانع را از سر راه خود برداری و موفق شوی.
ادیسون می گوید:مشکل افرادی که شکست خورده اند و دست از تلاش بر داشتند ، این بود که نمی دانستند در یک قدمی پیروزی اند و می گفت ، راز توفیقم این بود که هرگاه برای باز کردن دری تلاش می کردم و باز نمی شد، بارها و بارها تلاش می کردم وبا خود می گفتم:حتماً این کلید، درب را در صدمین بار، باز خواهد کرد.
حال که از اهمیت اراده آگاه شدیم، چگونه می‌توانیم آن را تقویت کنیم؟
 

1. ترسیم اهداف براساس توانایی ها

 تواناییهای بالفعل و بالقوة خود را بشناسید؛ موقعیت خانوادگی، اجتماعی، شغلی، وضعیت جسمانی و حالات روانی و به طور کلی شرایط زندگی و شخصیت خویش را به دقت مورد ارزیابی و مطالعه قرار دهید. سپس از خود بپرسید می خواهم چه نوع زندگی داشته باشم؟ دوست دارید زندگی شما در ده سال آینده چگونه باشد؟ زندگی خانوادگی، اجتماعی، هدف های شغلی و علاقه مندی های خود را مورد توجه قرار دهید. اهداف باید شفاف، قابل اجرا، مطابق توان و استعداد و واقع بینانه باشد. اگر هدف جنبه بلندپروازی داشته و یا خارج از توانایی های شخصی باشد، با مشکلاتی مواجه می شوید که نتیجه آن، ناامیدی و دلسردی خواهد بود و  از ادامه کار باز می می مانید.
 

2. مدیریت زمان

باید برای تمام کارها و فعالیت های شبانه روزی، برنامه ای مدون و منظم داشته باشید .بدین منظور از جدولی استفاده کنید که در ستون افقی آن، ساعات شبانه روز و در ستون عمودی، ایام هفته را یادداشت و تمام کارهای روزانه - خواب، استراحت، ورزش و مطالعه را در آن درج کنید و هر فعالیتی را در زمان خاص خود، در جدول بنویسید و هیچ زمانی را بدون کار ، خالی نگذارید. هر روز صبح با نگاهی به آن برنامه ، به اجرای دقیق آن بپردازید و شب ها، قبل از خواب، آن را محاسبه و ارزیابی کنید. شایسته است همچون یک محاسبه گر جدی و قاطع ،فعالیت های روزانه و میزان موفقیت خود در انجام دادن آنها را بررسی کرده و در صورت موفقیت، خود را تشویق و در صورت تخلف و سهل انگاری در اجرا، خود را تنبیه کنید
 

3. استفاده از تلقین های مثبت

گـفتن، باور داشتن است. وقتی می گوییم من آدم شکست خورده ای هستم، بی استعدادم و عوض شدنی نیستم،در واقع، حکم محکومیت خود را صادر می کنیم. روان شناسی شناخت، به ما چنین می گوید: دستور دادن، فرآیند شدن است و ما را دستورات می سازند.
 ما همواره با خودمان حرف می زنیم و 70 درصد وقت مان با گفتگو سپری می شود، حتی زمان خواب ، ما همان می شویم که با خود حرف می زنیم. سعی کنید دستورات خوبی به خودتان بدهید. شما با خودتان چه می گویید؟ فرهنگ ذهن و زبان شما، مثبت است و نیروزا و یا منفی است و نیروبر؟ آجر های بنای هستی مان را طرز تفکرمان می سازد و اگر بخواهیم در دنیای مان اتفاق زیبایی بیفتد ، گام اول ، تغییر در نگاه و بینش ماست.
 با تغییر نگاه ، ایده آل ها و اهداف زندگی مان به درستی شکل می گیرند و آن گاه گام دوم، یعنی تلاش مستمر و انتخاب های عالی و فرداساز، در دنیای ما رخ خواهد داد. نگرش ها و اندیشه های ما، مهم ترین عامل تغییر به شمار می آیند. 90 درصد تغییرات خوب و بد زندگی مان، به نوع نگرش ما به رخدادهای زندگی بستگی دارد و 10درصد آن به وقایع بیرونی وابسته است.
 

4. تدریجی بودن تقویت اراده

برای به دست آوردن اراده ای قوی و محکم، باید به تدریجی بودن آن و نیاز آن به تمرین، توجه داشت. گمان نکنید می توانید بدون تلاشی درخور، به آن دست یابید. بنابراین، به راهکارهای عملی زیر توجه کرده، به آنها پایبند باشید: هر روز صبح حداقل 20 دقیقه ، به طور مرتب و در ساعتی معین ، ورزش کنید. صبح ها، هر زمان که بیدار شدید ، بی درنگ برخیزید و از رختخواب بیرون بروید ، حتی اگرخواب آلودگی مــزاحـمـتـان اسـت، از اتاق بیرون بروید و قدری نرمش کنید تا خواب آلودگی از بین برود.
 در صورت امکان، چند دقیقه قبل از اذان صبح از خواب بیدار شده، نماز شب بخوانید و اگر در آن وقت بیدار نشدید ، قضای آن را به جا آورید. مقید باشید هر روز تعداد آیات معینی از قرآن را تلاوت کنید (حداقل 30 تا 50 آیه) و در صورت تمایل، در هفته های بعد، بر میزان آن بیفزایید.ترک گناه و مخالفت با هواهای نفسانی، نقش بسیار مؤثری در تقویت اراده و نهادینه کردن آن در درون انسان دارد.
هرگز در کارها، ناامید نشوید و با حالتی تهاجمی، برای پیگیری و به انجام رساندن کارهای ناقص و ناموفق، تلاش کنید.کارهایی را که به عهده می گیرید، ناتمام رها نکنید و آنها را به نحو احسن و تا رسیدن به نتیجه مطلوب، ادامه دهید واز پراکنده کاری وآشفتگی در کارها که موجب به هم ریختگی نظام فکری می شود ، بپرهیزید و به فعالیت های خود ، تمرکز وانسجام ببخشید. همواره بر خداوند ، توکل کرده و در همه امور، از او استمداد جویید.
 

5.  به اندازه‌ی کافی بخوابید

تا به حال دقت کرده‌اید که پس از یک شب کم‌خوابی چه راحت حواس‌تان از کارها پرت می‌شود؟ در حقیقت زمانی که کمتر از ۸ ساعت بخوابید، بخش‌هایی از مغزتان که مسئول اراده‌تان است، خاموش می‌شود. در این مواقع «ضعف اراده‌» باعث می‌شود نتوانید کارهای خود را به درستی انجام بدهید و اهداف‌تان را دنبال کنید. به لطف خواب کافی، مغز بهتر می‌تواند جلوی تصمیم‌تان برای لذت‌های آنی را بگیرد.
 

6. تحرک داشته باشید

فواید ورزش را دست کم نگیرید. بسیاری تصور می‌کنند ورزش تنها برای عضلات و استخوان‌ها مفید است. در حالی‌که ورزش علاوه بر فوایدی که برای جسم دارد، به عملکرد مغز نیز کمک می‌کند. تنها دو ماه پس از ورزش منظم، بخش‌هایی از مغز که در اراده‌ نقش دارند بزرگ‌تر، قوی‌تر و هماهنگ‌تر می‌شوند. در نتیجه راحت‌تر می‌توانید به حواس‌پرتی‌ها نه بگویید و اهداف خود را با شور و اشتیاق بیشتری دنبال کنید.
 
 

7. غذاهای گیاهی مصرف کنید

افت و خیز بیش از حد قند خون، بر عملکرد مغز تأثیر منفی دارد. بر اساس مطالعات صورت‌گرفته، رژیم غذایی گیاهی می‌تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد. رژیم گیاه‌خواری تأثیر چشمگیری بر عملکرد مغز دارد، ولی افزایش مصرف گیاهان و غذاهای با شاخص گلایسمی پایین (غذاهایی که پس از مصرف به آرامی موجب تغییر قند خون می‌شوند) نیز می‌تواند به عملکرد مغز کمک کند.
 

ادامه دارد...

منابع :

سایت چطور- سایت نمناک - سایت برترین ها
 

گرد آورنده :

جواد محمدلو
 

بیشتر بخوانید :
اراده نیرومند داشته باشیم، تصمیم های بزرگ بگیریم
کسب اعتماد به نفس و تقویت اراده
دستوری عملی تقویت اراده
تکنیک های تقویت اراده



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.