چگونه اراده خود را تقویت کنیم؟ (بخش دوم)

تقویت اراده از لازمه های هرگونه پیشرفت فردی و مالی در زندگی همه ماست. بدون اراده نه میتوانیم عادات زشت را ترک کنیم و نه میتوانیم عادات خوب را در خود نهادینه کنیم. در قسمت قبلی مقاله، به 7 تکنیک برای تقویت موثر اراده اشاره کردیم. در ادامه، قصد داریم 6 تکنیک دیگر را نیز خدمتتان معرفی کنیم. با ما همراه باشید.
شنبه، 21 بهمن 1396
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه اراده خود را تقویت کنیم؟ (بخش دوم)
تا اراده به عادت تبدیل نشود، موثر نخواهد بود.
 
تقویت اراده از لازمه های هرگونه پیشرفت فردی و مالی در زندگی همه ماست. بدون اراده نه میتوانیم عادات زشت را ترک کنیم و نه میتوانیم عادات خوب را در خود نهادینه کنیم. در قسمت قبلی مقاله، به 7 تکنیک برای تقویت موثر اراده اشاره کردیم. در ادامه، قصد داریم 6 تکنیک دیگر را نیز خدمتتان معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

تعداد کلمات 1191 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه 

تقویت اراده

8. کارهای مهم‌تر را اول انجام دهید

برایان تریسی، در کتاب قورباغه را قورت بده، می نویسد: اگر قرار باشد هر روز شما چندین قورباغه را بخورید، بهتر است بزرگترین و زشت ترینش را صبح اول وقت بخورید.
وقتی که صبح‌ها پس از یک خواب کامل بیدار می‌شوید، اراده‌تان حداکثر قدرتش را دارد. با استفاده از خودکنترلی در طول روز، ذخیره‌ی خودکنترلی‌تان کاهش می‌یابد. بنابراین بهتر است کارهای مهم‌تر یا کارهایی را که انجام‌شان نیاز به اراده دارد، در ساعات ابتدایی صبح به انجام برسانید.
 

9. بعضی کارها را به عادت تبدیل کنید

بعضی کارها باید در زندگی تبدیل به عادت‌تان شود و دیگر برای انجام آنها اراده‌تان را صرف نکنید. به عنوان مثال مسواک زدن امری است که باید تبدیل به عادت‌تان شود و بدون فکر کردن آن را انجام دهید. با این روش می‌توانید اراده‌تان را برای کارهای دیگری ذخیره کنید. در این راه فقط کافی است کاری را به طور منظم انجام دهید تا تبدیل به عادت زندگی‌تان شود.

 

10. تمرین اراده

افرادی که به طور مداوم تمرین اراده می‌کنند، قدرت بالاتری برای کنترل خود دارند. بر اساس مطالعات یک هفته‌ای که بر روی دانش‌آموزان صورت گرفت، آن دسته از دانش‌آموزانی که تمرین اراده کردند از آنهایی که تمرین اراده نمی‌کردند، قدرت خودکنترلی بالاتری داشتند.
در این مرحله شما را با چند نمونه از تمریناتی که در تقویت اراده می تواند موثر واقع شود، آشنا میکنیم.

تمرین شماره یک
 اگر در اتوبوس یا مترو نشسته ای و می بینی فرد مسنی وارد می شود، بلندشو و جای خود را به او بده. این تمرینی است برای غلبه کردن بر مقاومت ذهنی و روحی خودت.

تمرین شماره دو
اگر کلی ظرف کثیف در سینک آشپزخانه است که باید شسته شوند و تو به خاطر تنبلی، شستن آن ها را عقب می اندازی، به سرعت بلند شو و آن ها را بشور و اجازه نده تنبلی تو را کنترل کند. وقتی این گونه عمل کنی، قدرت اراده ات تقویت خواهدشد.

تمرین شماره سه
 به خانه می آیی و مستقیم سراغ تلویزیون می روی؛ چون احساس تنبلی می کنی، نمی خواهی دوش بگیری، پس بر این حال و هوا غلبه کن و اول سراغ دوش گرفتن برو.

تمرین شماره چهار
اگر دوست داری همیشه قهوه یا چای را با شکر بنوشی، یک هفته تمرین کن و چای یا قهوه ات را بدون شکر بنوش و اگر عادت به مصرف زیاد چای در روز داری، سعی کن در مدت ده روز آن را به دو فنجان در روز برسانی؛ چون در این صورت می توانی عادت هایت را کنترل کنی یا آن ها را تغییر دهی.

تمرین شماره پنج
اگر برای بالارفتن می توانی از آسانسور یا پله استفاده کنی، پله را انتخاب کن؛ البته اگر تعداد طبقات خیلی زیاد نباشند.
 

11. محیط اطراف‌تان را تغییر دهید

اگر چیزی به طور مداوم شما را وسوسه کند، باعث تضعیف اراده‌تان خواهد شد. به عنوان مثال اگر می‌خواهید از خوردن هله هوله اجتناب کنید، بهتر است این غذاها را جلوی چشم‌تان نگذارید. زیرا دیدن اینها و مقاومت برای نخوردن‌شان، اراده‌تان را ضعیف می‌کند.
بر اساس مطالعاتی که بر روی دانش‌آموزان صورت گرفت. یک دسته از دانش‌آموزان را مجبور کردند تا در برابر خوردن کیک شکلاتی مقاومت کنند. از دسته‌ی دوم دانش‌آموزان چنین درخواستی نشد. مشاهده شد دانش‌آموزان دسته‌ی اول در چالش بعدی، قدرت خودکنترلی کمتری نسبت به دسته‌ی دوم دارند. در نتیجه دور نگه‌داشتن چیزهای وسوسه‌کننده از جلوی‌ چشم‌تان، تا حد زیادی از خسته‌شدن عضله‌ی اراده‌تان جلوگیری می‌کند.
به همین ترتیب می‌توانید با تغییر عوامل محیطی، با صرف اراده‌ی کمتری به اهداف خود برسید. به عنوان مثال فردی قصد داشت عادت دویدن اول صبح را در خود به وجود بیاورد. وقتی که او صبح بیدار می‌شد، حوصله‌ی پوشیدن لباس ورزشی را نداشت و در نتیجه نمی‌دوید. اما به عنوان راه حل تصمیم گرفت شب‌ها با لباس ورزشی بخوابد و جوراب و کفش مخصوص دویدن را کنار تخت خود بگذارد. به این ترتیب وقتی که صبح‌ها بیدار می‌شد، مستقیم جوراب و کفش‌های خود را می‌پوشید و برای دویدن می‌رفت. در نتیجه او توانست با صرف کمترین اراده به هدف خود برسد.
 

12. خود دلسوزی را تمرین کنید

باور عامه بر این است که خودانتقادی زیاد، ابزاری ضروری برای هدایت ما به مسیر درست است. اما باید بدانید که این باور اشتباه است. مطالعات یکی پس از دیگری نشان داده‌اند که پس از شکست در چالش‌های اراده، خوددلسوزی تأثیر بهتری نسبت به خودانتقادی دارد.
بر اساس یک مطالعه‌، کسانی که به جای خودانتقادی شدید، خوددلسوزی می‌کنند، اراده‌ی بیشتری برای پیشرفت و یادگرفتن از اشتباهات، خطاها و ضعف‌های خود نشان می‌دهند.
مک‌گونیگال در کتاب «غریزه‌ی اراده» از نتایج یک مطالعه‌ می‌گوید. در این مطالعه از گروهی از زنانی که رژیم غذایی داشته‌اند دعوت شد تا در آزمایشی شرکت کنند. به ظاهر از آنها خواسته شد تا طعم آب‌نبات‌هایی را امتحان کنند. اما در واقع این افراد سوژه‌ی آزمایشی بر روی اراده و خوددلسوزی بوده‌اند.
پس از ورود زنان، از آنان خواسته شد تا از سینی دونات‌هایی را بردارند و بخورند. سپس از آنان خواسته شد تا یک لیوان بزرگ آب بنوشند (تا احساس سیری کنند). سپس از زنان خواستند تا به اتاق دیگری بروند و هر چقدر که می‌خواهند آب‌نبات‌ بخورند. پژوهشگران وزن آب‌نبات‌ها را از قبل می‌دانستند و می‌توانستند بفهمند هر یک از زنان دقیقا چه مقداری آب‌نبات خورده است.
پیش از ورود به اتاق آب‌نبات‌ها با نیمی از زنان صحبت شد و در آنان نوعی حس خوددلسوزی ایجاد شد. به آنها گفته شد: «می‌دانیم که پس از خوردن این مقدار دونات احساس بدی دارید؛ لطفا فراموش نکنید که شما به درخواست ما این مقدار دونات را خوردید. عیبی ندارد گاهی رژیم خود را بشکنید. نیازی نیست به خودتان سخت بگیرید.»
سپس مشاهده شد آن دسته از زنانی که با آنها صحبت‌هایی برای ایجاد احساس خوددلسوزی نشد، سه برابر گروهی که با آنان صحبت شد، آب‌نبات خوردند.
بنابراین دفعه‌ی بعدی که در چالش اراده شکست خوردید، فراموش نکنید که شما هم انسان هستید. با خودتان مهربان باشید و به خودتان سخت نگیرید.
 

13. دور و برتان را با افرادی پر کنید که با شما خواسته‌های مشترک دارند

یک عامل تعیین‌کننده در فرد، وضعیت دوستان و خانواده‌‌ی اوست. بیشتر افراد دوست دارند هم‌رنگ جماعت باشند. بنابراین وقتی اطرافیان شما افراد موفقی باشند، شما نیز ناخودآگاه عادات خوبی را پیش می‌گیرید تا زندگی موفقی داشته باشید.
همان‌طوری که مک‌گونیگال می‌نویسد: وقتی اطراف‌تان پر از افرادی است که به اهداف‌شان پایبند هستند، شما نیز تلاش خواهید کرد تا شبیه آنان باشید و به اهداف خود پایبند باشید.
اکنون با 13 تکنیک برای تقویت اراده آشنا شدید. یکی از این تکنیک‌ها را این هفته به کار ببندید و نتیجه‌ی حاصل را مشاهده کنید. زمانی که این تکنیک به بخشی از زندگی‌تان تبدیل شد، یک تکنیک دیگر را به عادت خود تبدیل کنید. پس از مدت کوتاهی تبدیل به فردی می‌شوید که اراده‌ای قوی و کم‌ نظیر دارد.

پایان .

 

منابع :

سایت چطور-سایت نمناک - سایت برترین ها
 

گرد آورنده :

جواد محمدلو
 

بیشتر بخوانید :
راهکارهای تقویت اراده
روش به دست آوردن اعتماد به نفس و تقویت اراده
دستوری عملی تقویت اراده



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.