راهکارهایی ساده برای افزایش عزت نفس فرزندتان

داشتن حس مثبت نسبت به خود، یکی از بزرگترین هدیه هایی است که می توانید به کودکانتان تقدیم کنید. کودکانی که عزت نفس بالایی دارند احساس شایستگی بیشتری خواهند داشت و افرادی شاد و کارآمد خواهند بود. در این مورد توصیه های از سوی روانشناسان و مربیان تربیتی شده است که این نوشتار شاید یکی  از بهترین این موارد باشد.
چهارشنبه، 25 بهمن 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: محمد دهقان
موارد بیشتر برای شما
راهکارهایی ساده برای افزایش عزت نفس فرزندتان
 باید و نبایدهایی که موجب تقویت عزت نفس کودک می شود
 
چکیده: داشتن حس مثبت نسبت به خود، یکی از بزرگترین هدیه هایی است که می توانید به کودکانتان تقدیم کنید. کودکانی که عزت نفس بالایی دارند احساس شایستگی بیشتری خواهند داشت و افرادی شاد و کارآمد خواهند بود. در این مورد توصیه های از سوی روانشناسان و مربیان تربیتی شده است که این نوشتار شاید یکی  از بهترین این موارد باشد.

 تعداد کلمات 631 / تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه 

عزت نفس

داشتن حس مثبت نسبت به خود، یکی از بزرگترین هدیه هایی است که می توانید به کودکانتان تقدیم کنید. کودکانی که عزت نفس بالایی دارند احساس شایستگی بیشتری خواهند داشت و افرادی شاد و کارآمد خواهند بود. برای اینکه حس عزت نفس کودکتان را افزایش دهید به این باید ها و نباید ها توجه نمایید:
 

به کودکانتان قدرت انتخاب بدهید

تعدادی گزینه بی خطر و منطقی را انتخاب کنید و دست کودک را باز بگذارید تا از میان آنها گزینه مورد نظرش را انتخاب کند، این کار به او احساس قدرتمند بودن می دهد. مثلاً برای صبحانه یا نهار چند غذا به کودک پیشنهاد دهید و از او بخواهید هر کدام را دوست دارد بگوید تا برایش آماده کنید. این کار باعث می شود بعدها وقتی در زندگی اش با گزینه های جدی مواجه شد، بتواند به خوبی انتخاب نماید.
 

همه کارهایش را خودتان انجام ندهید.

صبور باشید و به او اجازه دهید کارهایش را خودش انجام دهد. برای مثال ممکن است شما خیلی سریعتر بتوانید روپوش مدرسه اش را تنش کنید، اما اگر اجازه دهید خودش به آرامی آن را بپوشد این مهارت را بهتر می آموزد. هر چه با چالش های بیشتری مواجه شود، شایستگی ها و اعتماد به نفس بیشتری را به دست خواهد آورد.
 

به او بیاموزید که هیچ کس کامل نیست.

و به او توضیح دهید هیچ کس انتظار ندارد که کامل باشی. روشی که در واکنش به اشتباهات و ناکامی های کودکمان در پیش می گیریم بر رفتار او با خودش، در مواقعی که اشتباه می کند، تأثیر خواهد داشت. یعنی اگر در هنگام اشتباه او را سرزنش نماییم، خودش نیز در آینده در این موقعیت ها خود را سرزنش خواهد نمود و عزت نفسش کاهش خواهد یافت.
 

از تحسین های تصنعی بپرهیزید.

کودکان استاد تشخیص چنین تحسین هایی هستند، بنابراین سعی کنید تحسین و تشویقتان متناسب با موقعیت باشد. مثلاً در مواجهه با نقاشی کودکتان لازم نیست بگویید: "چقدر عالیه، به نظرم تو بهترین نقاش جهانی" ، بلکه می توانید بگویید: "چه خوشگل همه ما رو کشیدی. حتی حواست جمع بوده و ریش بابا رو خیلی قشنگ نقاشی کردی، آفرین".
 

کارهای خانه و متناسب با سن کودکان را به آنها بسپارید.

مثل چیدن میز، گذاشتن لباس ها در ماشین لباسشویی و گردگیری میز تلویزیون و ... این کار باعث می شود کودکان احساس شایستگی و مفید بودن نمایند و مهارت حل مسأله در آنها تقویت خواهد شد.
 

کودکانتان را با یکدیگر مقایسه نکنید.

در عوض به شایستگی ها و قابلیت های فردی هر کدام از آنها بها دهید.
 

به کودکانتان طعنه و کنایه نزنید.

هرگز کودکانتان را تحقیر نکنید. وقتی عصبانی می شوید سعی کنید بر خودتان مسلط شوید تا حرفی از دهانتان در نیاید که از گفتنش پشیمان شوید. همیشه یادتان باشد، شما می توانید کودکتان را دوست داشته باشید و از رفتارش متنفر باشید. این را برای کودکتان نیز توضیح دهید.
 

برای کودکتان وقت بگذارید.

این وقت گذاشتن می تواند رفتن به رستوران، رفتن به طبیعت، دوچرخه سواری و ... باشد. برانامه ریزی کنید تا حداقل هفته ای یک بار با کودکتان تنها باشید. این تنهایی فرصتی عالی برای صحبت کردن درباره دغدغه های شما و فرزندتان و تحکیم رابطه تان بوجود می آورد.


نویسنده : کریستن فینِلو
ترجمه : سید مصطفی سید آقامیری

بیشتر بخوانید :
عزت نفس و روان شناسی کودک و نوجوان
تاثیر رفتار والدین در عزت نفس کودکان
تقویت عزت نفس در کودکان
اعطای عزت نفس به نوجوانان (1)



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.