مثبت اندیشی و موفقیت

وقتی ما به کلمه «مثبت» فکر می‌کنیم، احتمالا اکثر ما کلمه شادی به ذهنمان می ‏رسد. با این حال، شادی تنها نوع مثبت ‏نگری نیست. راه‌های زیادی برای مثبت بودن در زندگی وجود دارد، حتی زمانی که ناراحتی، خشم و یا چالش‌ها را تجربه می‌کنید.
شنبه، 12 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
مثبت اندیشی و موفقیت
مثبت نگری علاوه بر افزایش بهره وری، بر سلامت جسمانی ما تاثیر شگرفی دارد.
 
وقتی ما به کلمه «مثبت» فکر می‌کنیم، احتمالا اکثر ما کلمه شادی به ذهنمان می ‏رسد. با این حال، شادی تنها نوع مثبت ‏نگری نیست. راه‌های زیادی برای مثبت بودن در زندگی وجود دارد، حتی زمانی که ناراحتی، خشم و یا چالش‌ها را تجربه می‌کنید.

تعداد کلمات 1060 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه 

مثبت اندیشی

درک و پاسخ مناسب به محیط

تحقیقات نشان می‌ دهد که ما قابلیت‌ های قدرتمندی برای انتخاب احساسات مثبت و روش‌ های تفکر داریم. بسیاری از تجربیات ما در زندگی نتیجه چگونگی درک و پاسخ به محیط اطرافمان هستند. خوشبختانه، به جای سرکوب کردن یا تلاش برای «خلاص شدن از احساسات منفی» می‌ توانیم برای درک و پاسخ به آن‌ها متفاوت عمل کنیم. خواهید دید که با کمی تمرین، صبر و پشتکار، می‌ توانید مثبت‌ اندیش تر باشید .


چیزهایی که نمی‌توانید تغییر دهید، بپذیرید

شما نمی‌ توانید طرز تفکرتان را تغییر دهید، اگر نتوانید مشکل را شناسایی کنید. پذیرفتن این که شما افکار و احساسات منفی دارید و این که شما از اینکه چطور به آن‌ ها پاسخ می‌ دهید لذت نمی‌ برید، می‌ تواند به شما کمک کند فرآیند تغییر را شروع کنید.
سعی کنید خودتان را به خاطر افکار و احساسات خود سرزنش نکنید. به یاد داشته باشید: افکاری که ظاهر می‌ شوند یا احساساتی که شما تجربه می‌ کنید ذاتا ” خوب ” یا ” بد ” نیستند صرفا افکار و احساسات هستند. آنچه شما می‌ توانید کنترل کنید این است که چگونه به آن‌ ها را درک کرده و به آن‌ ها پاسخ ‌دهید.
چیزهایی را که نمی‌ توانید تغییر دهید را بپذیرید. به عنوان مثال، اگر شما یک فرد درون‌ گرا هستید که برای ” شارژ شدن ” نیاز دارید زمانی را در تنهایی و سکوت بگذرانید، تلاش برای اینکه خودتان را همیشه برونگرا نشان دهید باعث می شود احساس سرخوردگی و ناراحتی برای شما به همراه داشته باشد. خودتان را در جایگاهی که الان هستید و کسی که هستید بپذیرید. اینگونه می‌ توانید احساس آزادی کنید و خودتان را به مثبت ترین فرد ممکن تبدیل کنید.
 

اهدافی را مشخص کنید

اهداف به ما چشم‌ انداز مثبت تری نسبت به زندگی می‌دهند. تحقیقات نشان داده ‌اند که تعیین یک هدف می‌ تواند باعث شود که شما احساس اعتماد به نفس و مفید بودن بیشتری داشته باشید، حتی اگر مستقیما به هدف نرسید. تعیین اهدافی که شخصا برای شما معنی‌ دار هستند و با ارزش‌ های شما همسو هستند به شما کمک خواهند کرد تا به آن‌ ها برسید و در زندگی خود حرکت کنید.
 

کوچک باشند

با اهداف کوچک تر شروع کنید. مستقیما به ماه شلیک نکنید. آهسته و ثابت برنده مسابقه می‌ شود. اهداف خود را مشخص کنید. هدف ” مثبت اندیش تر بودن” عالی است، اما بسیار عظیم است به طوری که هیچ ایده‌ ای نخواهید داشت که چطور شروع کنید. در عوض، اهداف مشخص و کوچک‌ تر را انتخاب کنید, مانند ” مراقبه کردن دو بار در هفته ” یا ” لبخند زدن روزی یک بار به یک فرد غریبه “
 

مثبت باشند

هدف خود را به صورت مثبت بیان کنید. تحقیقات نشان داده اند که اگر شما اهدافتان را به صورت مثبت بیان کنید به آن ها نزدیک تر خواهید شد. به عبارت دیگردر مسیر اهدافی که انتخاب کرده اید حرکت کنید و از آن ها دوری نکنید. برای مثال: ” خوردن غذاهای ناسالم ” هدفی بی‌ فایده است . این می‌ تواند باعث شرمساری یا احساس گناه شود.” خوردن روزی سه وعده میوه و سبزیجات” مفید و مثبت است.
 

کنترل داشته باشید

اهداف خود را براساس اعمال خودتان نگه دارید. یادتان باشد که نمی‌ توانید کسی را کنترل کنید. اگر اهدافی که نیاز به پاسخ خاصی از دیگران دارند، را تعیین کنید، ممکن است به این نتیجه برسید که اگر چیزی مطابق میل شما پیش نرود احساس سرخوردگی کنید. در عوض اهدافی را تعیین کنید که روی آن ها می توانید کنترل داشته باشید-عملکرد خودتان-
 

یادداشت کنید

تحقیقات اخیر نشان می‌ دهد که یک فرمول ریاضی برای مثبت نگری وجود دارد: سه احساس مثبت برای هر احساس منفی به نظر می‌ رسد شما را در تعادل سالم نگه می‌دارد. داشتن یک دفتر روزانه می‌تواند به شما کمک کند تا تمام تجربیات احساسی خود را در روز خود مشاهده کنید و مشخص کنید که به نسبت به چه چیزی نیاز دارد. همچنین می‌ تواند به شما در تمرکز بر تجربیات مثبت خود کمک کند تا بتوانید آن‌ها را بعدا به یاد بیاورید.
 

بر مثبت ها تمرکز کنید

داشتن یک دفترچه روزانه باید بیش از یک لیست از چیزهایی باشد که دوست ندارید. تحقیقات نشان می‌ دهد که تمرکز تنها بر روی احساسات و تجربیات منفی در دفتر تان آن‌ ها را تقویت خواهد کرد و باعث می‌ شود که شما احساس منفی بیشتری بکنید. در عوض، آنچه را که احساس می‌ کنید بنویسید، بدون قضاوت در مورد اینکه خوب است یا بد. برای مثال، یک تجربه منفی ممکن است شبیه این باشد: ” من امروز وقتی همکارم در مورد وزنم شوخی کرد، احساس درد می‌ کردم”
 

تمرکز بر پاسخ

سپس به پاسخ خود فکر کنید. در لحظه چه واکنشی نشان دادید؟ حالا چطور می‌ خواهی جواب بدهی، با کمی فاصله؟ برای مثال: ” در لحظه، من در مورد خودم احساس بدی داشتم، مثل اینکه بی‌ ارزش بودم. حالا به آن فکر می‌ کنم، می‌ فهمم که همکارم چیزهای بی ملاحظه به همه می‌ گوید. کس دیگری نمی‌ تواند من یا ارزش من را تعریف کند. فقط می‌ توانم این کار را بکنم .”
 

به عنوان یک تجربه به آن نگاه کنید

سعی کنید درباره نحوه استفاده از این تجربیات به عنوان تجربیات یادگیری فکر کنید. چگونه می‌ توانید از این برای رشد شخصی استفاده کنید؟ دفعه بعد چی کار می‌کنی؟ برای مثال: ” دفعه بعد کسی چیزی را آزار دهنده می‌ گوید، من به خاطر دارم که قضاوت آن‌ ها من را تعریف نمی‌ کند. من همچنین به همکارم می‌ گویم که نظرات او بی ملاحظه هستند و احساسات مرا جریحه‌ دار می‌ کنند و احساسات من مهم هستند .”
به یاد داشته باشید که چیزهای مثبت را نیز در دفتر یادداشت خود بگنجانید. حتی چند لحظه برای یادداشت کردن از مهربانی یک غریبه، غروب آفتاب زیبا، یا گپ زدن با دوست به شما کمک می‌ کند این خاطرات را حفظ کنید تا بعدا بتوانید آن‌ ها را به یاد بیاورید .

منبع : سایت دکتر سلام
 

بیشتر بخوانید :
مثبت اندیشی و مثبت گرایی
تمرینات و شیوه‌های تفکر مثبت
بررسی تأثیر مثبت اندیشی از دیدگاه قرآن و حدیث (1)
12 گام تا مثبت اندیشی



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما