تاثیر آموزش مهارتهای زندگی در زنان خانه دار (بخش اول)

دانش ‌مهارت‌های زندگی با استفاده از نظرات مشاوران به عنوان کارشناسان مهارت های زندگی، به زنان کمک می‌کند تا تصمیمات مناسبی برای حل مشکلات بگیرند. انتخاب همسر از جمله مهم‌ترین تصمیم‌گیری‌های زنان در طول حیات آنان می‌باشد، لذا در قسمت اول از این مقاله به بحث تأثیر مهارت‌های زندگی در ازدواج می‌پردازیم.
دوشنبه، 21 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
تاثیر آموزش مهارتهای زندگی در زنان خانه دار (بخش اول)
دختران جوان در برخورد با خواستگاران خود، می توانند با کمک مشاوران، انتخاب احسن را انجام دهند.
 
چکیده: دانش ‌مهارت‌های زندگی با استفاده از نظرات مشاوران به عنوان کارشناسان مهارت های زندگی، به زنان کمک می‌کند تا تصمیمات مناسبی برای حل مشکلات بگیرند. انتخاب همسر از جمله مهم‌ترین تصمیم‌گیری‌های زنان در طول حیات آنان می‌باشد، لذا در قسمت اول از این مقاله به بحث تأثیر مهارت‌های زندگی در ازدواج می‌پردازیم.

تعداد کلمات 1037 /  تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه

تاثیر آموزش مهارت های زدگی در زنان خانه دار

مقدمه 

آماده ساختن افراد برای ایفای نقش‌ها و مسئولیت‌های خانوادگی امر تازه‌ای نیست. از آنجایی که انسان‌ها دانش درونی و ذاتی در مورد کیفیت بخشی به زندگی خانوادگی را ندارند باید آن را از جایی بیاموزند. از سوی دیگر، انسان در دوران زندگی با مشکلات زیادی مواجه می‌شود که به علل مختلف قادر به تصمیم‌گیری و پیدا کردن مناسب‌ترین راه‌حل نمی‌باشد. دانش‌مهارت‌های زندگی به ما کمک می‌کند تا تصمیم مناسب و اثربخشی برای حل مشکلات بگیریم، اما تراکم مشکلات و مسئولیت‌های مختلف این اجازه را به ما نمی‌دهد که خودمان بتوانیم این دانش را درونی کنیم. به همین دلیل باید به سراغ کارشناسان و متخصصین این علم برویم. یکی از بهترین و در دسترس‌ترین کارشناسان آگاه به علم مهارت‌های زندگی، مشاورین هستند
 

تأثیر مهارت‌های زندگی در ازدواج

زنان خانه‌دار پیوسته با مشکلاتی مواجه هستند که برطرف‌سازی آنها نیازمند مهارت‌های زندگی با استفاده از نظرات مشاورین به عنوان کارشناسان مهارت‌های زندگی است. رویکرد مناسب در این فرایند در درجه اول متکی بر اعتماد به نفس لازم و در درجه دوم بهره‌مندی از نظرات مشاورین و تجارب فردی در راستای به کارگیری مهارت‌های زندگی برای حل مشکلات است از آنجا که تصمیم‌گیری مؤثر در انتخاب همسر از جمله مهم‌ترین تصمیم‌گیری‌های زنان در طول حیات و زندگی خانوادگی آنان می‌باشد، لذا در این قسمت به بحث تأثیر مهارت‌های زندگی در ازدواج می‌پردازیم.
 

تصمیم‌گیری مؤثر در انتخاب همسر

خانواده یک نهاد اجتماعی است و هیچ نهادی در تاریخ، فرهنگ و تمدن انسانی به اندازه آن قدمت ندارد. خانواده سنگ بنای جامعه بزرگ انسانی است و در استواری روابط اجتماعی و رشد و تعالی یکایک اعضای جامعه نقش بنیادین دارد. تلاش در جهت استحکام خانواده، ارج نهادن به ارزش‌ها و روابط درون این نهاد اجتماعی زمینه را برای سعادت اخلاقی و سعادت عمومی افراد فراهم می‌آورد.
تشکیل زندگی مشترک تنها به دلیل تأمین و رفع نیازهای مادی، اقتصادی و تداوم نسل نیست، بلکه حس مشارکت و تفاهم برای وسعت نگرش و امکان دستیابی به فرصت‌های بیشتر است. به همین دلیل مهارت انتخاب صحیح و مسئولیت‌پذیری نسبت به انتخاب خود، به زنان خانه‌دار کمک می‌کند تا تجربه رشد را همراه با احساس رضایتمندی در زندگی و تفاهم مشترک کسب نمایند. خانواده در وسیع‌ترین مفهوم کلمه، خاستگاه اعضای خویش و پناهگاه آنان بوده و به اعضای خود احساس انس و آرامش، سلامت و امنیت اجتماعی می‌بخشد.
 

  ازدواج و تشکیل خانواده

ازدواج برای انسان‌ها یک نیاز طبیعی است که از فطرت و آفرینش آنان سرچشمه می‌گیرد و نباید آن را یک قرارداد متعارف اجتماعی تلقی نمود؛ زیرا اگر این بنیان مقدس آسیب ببیند، پیامدهایی را در تحول ساختار کلی جامعه و نظام ارزشی و فرهنگی آن وارد می‌کند که جبران آن به سختی امکان‌پذیر است. بنابراین، برای ورود مناسب و سازنده به این فرایند باید مهارت‌های زندگی را در ازدواج مورد بهره‌برداری قرار داد تا انتخاب ما بتواند پایه‌ای محکم و قدرتمند داشته باشد. در غیر این صورت حتی نمی‌توان آینده‌ای روشن و امیدوارکننده برای این انتخاب خود پیش‌بینی نمود. به همین دلیل انواع سؤالاتی که زنان در معرض ازدواج با آن مواجه هستند در بطن خود حاوی مسائلی است که جستجوگری، خلاقیت، ارتباط مؤثر، تفکر خلاق و حل مسئله را در پی دارد، برخی از این سؤالات عبارت‌اند از:
* با چه کسی ازدواج کنیم؟
* با چه طرز فکر سیاسی؟
* با چه فرهنگی؟
* با چه امکانات مالی؟
* با چه ویژگی‌های اخلاقی و روانی؟
* با چه مشخصه‌های فیزیکی و ژنتیکی؟
* شاغل در چه شغلی؟
   

 انتخاب احسن چگونه انجام میگیرد؟

دخترانی که خواستگاران متعدد داشته و می‌خواهند از بین آنان یکی را انتخاب کنند، بهتر است با کمک مشاوران انتخاب احسن را انجام دهند. انتخاب احسن زمانی صورت می‌گیرد که اطلاعات لازم از مراجع و خواستگاران کسب و خصوصیت‌های آنان با هم مقایسه گردد. فردی که خصوصیت‌های وی با مراجع ازدواج او هماهنگی بیشتری داشته باشد انتخاب احسن خواهد داشت. علاوه بر اینکه خودشان نیز باید با کاربرد مهارت‌های زندگی در انتخاب همسر خود به صورت فعال و مؤثر دخالت و مشارکت داشته باشند، نقش مشاوران نیز به عنوان تسهیل‌گر فرایند تصمیم‌گیری مناسب برای دخترانی که در انتخاب همسر تحت فشار پدر و مادر و یا سایر اقوام خود قرار دارند بسیار حائز اهمیت است؛ به طور مثال، گاهی دوستی‌های پسر و دختر که در آنها قصد ازدواج وجود ندارد، به احساس طردشدگی در فرد مقابل منجر می‌شود که برای جلوگیری از آسیب‌های روانی (در بعضی موارد خودکشی) می‌توان از خدمات مشاوره‌ای استفاده نمود.
 

مهارت‌های دهگانه مؤثر در ازدواج 

در بحث مهارت‌های زندگی مؤثر در ازدواج پایدار همیشه به مهارت‌های زندگی به عنوان یک ابزار علمی و کاربردی توجه شده است. به همین دلیل هم برای دختران در آستانه ازدواج و هم برای ازدواج فرزندان؛ زنان خانه‌دار به مهارت‌های مؤثر در پایداری ازدواج نیاز دارند. ده راهبرد زیر می‌تواند به عنوان مهارت‌های مؤثر در ازدواج و پایداری آن مطرح شود:
1. مهارت بررسی همسانی‌ها و تفاوت‌های اجتماعی ـ فرهنگی مرد و زن.
2. مهارت شناخت صحیح از ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری شریک زندگی.
3. داشتن آگاهی کافی نسبت به ویژگی‌های جسمانی، شخصیتی خود و همسر.
4. داشتن آشنایی کافی به تأثیر عوامل اقتصادی بر کارکردهای مختلف خانواده.
5. مهارت توجه به عوامل مؤثر تحصیلی و شغلی.
6. مهارت تصمیم‌گیری و رفتار کارآمد و مؤثر.
7. مهارت ارتباط عاطفی ـ عقلانی کارآمد و مؤثر.
8. مهارت مهرورزی و بیان احساسات به صورت مناسب و مطلوب.
9. مهارت درک احساسات و عواطف طرف مقابل.
10. مهارت ارتباط و همدلی منجر به فرهنگ تفاهم.

ادامه دارد...

گردآوری: خانم حدیثه اسفندیار


منبع: مهارتهای زندگی زنان خانهدار
 

بیشتر بخوانید :
* انواع مهارت های زندگی
* این مرد قصد ازدواج ندارد
* نشانه های مردی که قصد ازدواج دارد؟
* چه هنگام برای ازدواج مناسب است؟
* چگونه در جست و جوی خواستگار خوب باشیم؟



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.