آشنایی با باور های غلط در ارتباطات بین زوجین (بخش اول)

زناشویی یکی از صمیمی ترین و خصوصی ترین انواع ارتباط انسانی و از نیازهای فطری بشر است. داشتن رابطه با همسر، می تواند سرچشمه احساس آرامش، حمایت و لذت برای هر کس باشد و این در حالی است که همین رابطه گاهی می تواند به منشا اضطراب، احساس ناکامی و نارضایتی تبدیل شود.
سه‌شنبه، 22 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با باور های غلط در ارتباطات بین زوجین (بخش اول)
 داشتن باورهای غلط مخرب در مورد ازدواج، همانند راه رفتن بر لبه تیغ است.
 
چکیده: زناشویی یکی از صمیمی ترین و خصوصی ترین انواع ارتباط انسانی و از نیازهای فطری بشر است. داشتن رابطه با همسر، می تواند سرچشمه احساس آرامش، حمایت و لذت برای هر کس باشد و این در حالی است که همین رابطه گاهی می تواند به منشا اضطراب، احساس ناکامی و نارضایتی تبدیل شود.

تعداد کلمات 667  / تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه

آشتایی با باورهای غلط در ارتباط بین زوجین

مقدمه

اگر شما در رابطه با همسرتان، مشکلی داشته یا دارید، احتمالا توصیه های زیادی به شما شده است. این طور به نظر می­رسد که هر فردی که ازدواج کرده است و یا افرادی را می­شناسد که ازدواج خوبی داشته است، رمز و راز یک عشق بی انتها در ازدواج را، می­داند. جان گاتمن پس از سال­ها تحقیق و پژوهش، به این نتیجه رسیده است که باورهای غلط بسیاری در مورد ازدواج وجود دارد که نه تنها مخرب است، بلکه بالقوه توانایی از بین بردن رابطه را دارد. این باورها خیلی خطرناک هستند چون باعث می­شوند زوج­ها مسیر اشتباهی را انتخاب کنند و یا به سبکی با یکدیگر برخورد نمایند که امیدی به بهبود رابطه وجود ندارد. واین فرضیه که رابطه را می­توان با افزایش حساسیت بین فردی (توجه) بهبود بخشید نیز غلط است.
 

افسانه های غلط درباره ازدواج را بدانید

1. ازدواج فقط یک کاغذ و قرارداد رسمی است.
* مزایای جسمانی و روانی ازدواج بی­شمار است. بعد از 50 سال تحقیقات جامعه شناختی در کشورهای توسعه یافته ثابت شده است که بهترین منبع سلامتی، ثروت ، طول عمر و آرامش خاطر کودکان، از ازدواج رضایت­مند و سالم ناشی می ­شود.

2. تنها زندگی کردن با روابط موقت، همانند زندگی متاهلی است.
* تحقیقات جامعه شناختی نشان داده است که در همه جای کره زمین، افرادی که تنها زندگی میکنند، زودتر می­میرند، کمتر سالمتر هستند، کمتر ثروتمندترند و بهبودی از بیماری­ها برایشان کندتر است، به نسبت افرادی که ازدواج کرده اند. این امر خصوصا برای مردان صادق است که در مقایسه با زنان از حمایت­های اجتماعی ضعیفتری برخوردارند. زمانی که مردان در یک رابطه متعهدانه هستند، حمایت های اجتماعی خود را افزایش می­دهند.

3. تعارض در رابطه زناشویی، نشانه آن است که در یک رابطه بد و مخرب قرارگرفته اند.
* تعارض در همه روابط وجود دارد و غیرقابل اجتناب است. علاوه بر این، تعارض به ما کمک می­کند تا آگاهی خود را نسبت به شریک زندگیمان افزایش دهیم. تعارض معمولا از تلاش برای ایجاد رابطه از دست رفته شکل می­گیرد، مخصوصا زمانی­که یکی از زوجین تلاش می­ کند تا به لحاظ عاطفی به دیگری نزدیکتر شود. همچنین تعارضات از تفاوت انتظارات زوجین از یکدیگر شکل می­گیرد که ارزش دارد در موردشان صحبت شود.
 
4. عشق کافی است... .
* عشق کافی نیست؛ زیرا در اغلب ازدواج­ها، خصوصا بعد از تولد اولین کودک، زوجین تعاملات خودشان را با یکدیگر کمرنگ می­کنند، که به روابط عاشقانه آسیب می­زند. رفتار جنسی کمتر می­شود و از تفریح و ماجراجویی نیز دور می شوند. اگر به روابط بین زوجین توجه نشود، رابطه تبدیل به انجام یکسری کارهای تکراری و مکالمات محدود می ­شود. زوجین باید توجه و اولویت خود را به یکدیگر در این حیطه به هم داشته باشند.


5. روابط بهتر آن است که افراد مستقل­تر از یکدیگر باشند و نیاز زیادی بهم نداشته باشند.
* وابستگی متقابل در همه روابط وجود دارد. در روابط سالم، افراد می کوشند تا نیازهای دیگری را هم مدنظر خودشان قراردهند و خودخواهانه فقط به فکر ارضای نیاز خودشان نباشند. باوری در این زمینه وجود دارد که « عزیزم اگر تو آسیب ببینی، دنیا برای من متوقف می شود و من به تو، توجه می کنم.»


ادامه دارد....


گردآوری: خانم حدیثه اسفندیار
 
منبع: برگرفته از سخنان دکتر فرهنگ هلاکویی روانشناس و مشاور خانواده

بیشتر بخوانید:
* ارتباط زوجین
* دور ریختنی ­های بعد از ازدواج
* آداب رفتار با همسر
* تحلیل روان شناختی باورهای غیر منطقی در زندگی مشترک



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.