تکنیک های تقویت اعتماد به نفس (بخش سوم)

اعتماد به نفس یکی از اولین لازمه‌های موفقیت است،افراد موفق اغلب اعتماد به نفس بالایی دارند. افراد با اعتماد به نفس بالا به‌راحتی به بیان خواسته‌های خود می‌پردازند و در کارهای خود و روابط خود موفق‌تر هستند. اغلب افراد برای رسیدن به موقعیت دلخواه خود و موفقیت فقط به کمی اعتماد به نفس نیاز دارند. با ما همراه باشید.
چهارشنبه، 2 خرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
تکنیک های تقویت اعتماد به نفس (بخش سوم)
 سختی‌ها پایه‌ای محکم برای شناخت استعدادهایی است که مقدمه اعتماد به نفس است.
 
چکیده: اعتماد به نفس یکی از اولین لازمه‌های موفقیت است،افراد موفق اغلب اعتماد به نفس بالایی دارند. افراد با اعتماد به نفس بالا به‌راحتی به بیان خواسته‌های خود می‌پردازند و در کارهای خود و روابط خود موفق‌تر هستند. اغلب افراد برای رسیدن به موقعیت دلخواه خود و موفقیت فقط به کمی اعتماد به نفس نیاز دارند. با ما همراه باشید.

تعداد کلمات 1909 / تخمین زمان مطالعه 10 دقیقه

 تکنیک های تقویت اعتماد به نفس

۸. هدفمندی

داشتن هدف در زندگی نشانه باور داشتن خود است و به همین جهت یکی از مهم ترین منابع ایجاد اعتماد به نفس، احساس در اختیار داشتن سرنوشت است که با هدفمندی و به تبع آن برنامه ریزی ممکن می شود. فکر کردن مداوم به اهداف موتور محرک اعتماد به نفس به شمار می آید و هر چه هدف بزرگ تر باشد، اعتماد به نفس بالاتری را در پی خواهد داشت. همچنین داشتن هدف در تمام زمینه های زندگی از خصوصیات افراد با اعتماد به نفس بالا است.
درباره نقش و اهمیت اهداف و برنامه ریزی در زندگی در جای خود بحث خواهیم کرد در این جا تنها تأکید میکنیم که تمام تکنیک های تقویت اعتماد به نفس بدون در نظر گرفتن هدفمندی و برنامه ریزی در امور یا ممکن نیست و با کیفیت لازم را نخواهد داشت.
 

9. مدیریت زمان

مدیریت زمان ابزار بسیار کارآمدی در بالابردن کیفیت برنامه ریزی و استفاده عملی از وقت است و با این ابزار می توان به احساس مهم مسلط بودن بر امور و پیشرفت در کارها دست یافت که از لوازم ضروری اعتماد به نفس به حساب می آید. افزون بر این ارزش قائل شدن برای زمان خود نشانه ارزشمندی انسان است که از پارامترهای مهم اعتماد به نفس است.
 

۱۰. قاطعیت در امور

قاطعانه عمل کردن از مهم ترین ویژگی های افراد با اعتماد به نفس بالا است و شرط به دست آوردن آن تمرین مداوم در جهت اتخاذ تصمیم های مناسب، بجا و به موقع و همچنین تقویت اراده است. از دیگر نشانه های مهم در داشتن قاطعیت در امور، انضباط فردی و پشتکار در انجام برنامه ها است. بنابراین با افزایش نیروی اراده و قدرت تصمیم گیری و همچنین رعایت نظم و اهتمام به کارها می توان امور خود را قاطعانه - نه خشک - انجام داد و با این شیوه اعتماد به نفس خود را تقویت کرد
 

۱۱. حالت فرمیک بدنی

یکی از کشفیات مهم دانشمندان که بسیاری از نظریات کاربردی در روان شناسی را تحت تأثیر خود قرار داد، رابطه بسیار نزدیک و مستقیم حالات روحی و حالات جسمی بود. براساس این قاعده مهم می توان به کمک حالات روحی مناسب، درمان بسیاری از بیماری های جسمی را تسریع کرد و از تغییرات مناسب جسمی نیز برای تحول حالات روحی و حتی بیماری های روحی کمک گرفت.
از آن جا که برخی از حالات فرمیک بدنی؛ مانند با نشاط بودن، لبخند زدن، راست ایستادن، سرحالی، قبراقی و بالا نگه داشتن سر، از ویژگی های افراد با اعتماد به نفس به شمار می آید، می توان با رعایت این خصوصیات زمینه بسیار مناسبی برای کسب روحیه اعتماد به نفس فراهم کرد. ضمن این که به تحقیق، از فرد کسل، خمود و بی حوصله نمی توان انتظار اعتماد به نفس داشت.
بنا بر این یکی از ابزارهای کسب اعتماد به نفس رعایت حالات مناسب فرمیک بدنی به همراه نشاط و قبراقی ظاهری است. رسیدن به این حالات جسمی با رعایت اصول تغذیه، ورزش های مناسب روزانه، تفریحات با برنامه و سالم و ... به دست می آید که موجب کسب سلامت جسمی و رسیدن به ظرفیت های بالاتر جسمی است و نقش تعیین کننده ای در سلامت روانی و شخصیتی و همچنین انجام درست و با کیفیت امور و در نتیجه افزایش اعتماد به نفس خواهد داشت.
 

۱۲. تعاملات اجتماعی

بررسی نقش تعاملات اجتماعی در کسب موفقیت در زندگی بسیار مفصل است و امکان طرح آن در این جا نیست، اما به جهت اهمیت فوق العاده آن در کسب اعتماد به نفس، اشاره ای به برخی از موضوعات کلیدی آن می کنیم.
ارتباط صحیح با دیگران از مهم ترین منابع کسب موفقیت، به شمار می آید و به راحتی می توان از نحوه ارتباطات هر فرد، به شخصیت و میزان احترامی که برای خود قائل است، پی برد، چنان که در متون دینی نیز تأکید فراوانی به این مقوله شده است.
یکی از شاخصه های مهم در تعاملات اجتماعی، حلقه دوستان نزدیک هستند که می توانند مانند بازوی قدرتمندی برای موفقیت و یا ناکامی عمل کند. ارتباط با افراد موفق به روشنی میزان اعتماد به نفس، افق دید و شخصیت انسان را بهبود می بخشد.
عامل مهم دیگر در تقویت اعتماد به نفس، توانایی صحبت کردن در جمع است که این نیز با تمرین و یادگیری دست یافتنی است. همچنین در ارتباط با افراد جدید برای ارتقای احساس اعتماد به نفس باید به گونه ای رفتار کرد که طرف مقابل احساس کند که شما برای خود احترام قائلید. برای این منظور با صمیمیت به چشمان طرف مقابل نگاه کنید و نام خود را به وضوح بیان کنید. خجالتی بودن، در جمع نیز از نشانه های فقدان اعتماد به نفس اجتماعی است که باید سریعا درمان شود.
به خاطر داشته باشید که هر چه با دیگران روابط بهتری داشته باشید، احساس خوشایندی نیز به خودتان منتقل خواهد شد؛ چرا که بیشترین احساس خوشبختی در زندگی در ارتباط با معاشرت با دیگران به دست می آید. از این رو باید در روابط خود با دیگران، احترام، متانت و ادب را به طور کامل رعایت کنیم و در مقابل خوبیشان از آنها قدردانی کنیم.
کمک به دیگران، احترام به آن ها، احساس تعهد در روابط با آن ها، خواستن آن چه انسان برای خود می خواهد برای آنها و... همه نشانه شخصیت سالم و آینه واقعی نحوه ارتباط فرد با خودش است و چون هرگونه با دیگران رفتار کنیم همانگونه نیز با ما رفتار خواهد شد، سعی کنیم با بالابردن احساس اعتماد به نفس در دیگران، این احساس را در خود نیز بالا ببریم.
 

۱۳. آموزش های تخصصی

برای پیشرفت در زندگی فردی و حرفه ای و بالا بردن اعتماد به نفس خود، علاوه بر آگاهی عمومی، باید در برخی از زمینه ها نیز متخصص و حتی منحصر به فرد بود. این که شما توانایی هایی دارید که امتیاز شما بر دیگران محسوب می شود، می تواند اعتماد به نفس حقیقی و ماندگاری را در شما به وجود آورد. برای این منظور بهتر است نخست مهارت های لازم در زمینه های حرفه ای خود را بشناسید و در روز حداقل یک ساعت صرف مطالعه و آموزش آنها بکنید. همچنین در زمینه های عمومی و متفاوت هم اطلاعات خود را بالا ببرید و حداقل یک کار هنری را به صورت تفریحی پیگیری کنید. برای بهره مندی از زمان های تلف شده در رفت و آمدها نیز می توانید از فایل های آموزشی صوتی استفاده کنید.
 

۱۴. ممتاز بودن

همان طور که اثر انگشتان، تن صدا، خصوصیات DNA و بسیاری از ویژگی های شما منحصر به فرد است، نباید خود را با هیچ کس مقایسه کنید و فقط خود را با بهترین کسی که می توانید باشید مقایسه کنید. افزون بر این باید به این منحصر به فرد بودن هم ببالید و به وجود خود افتخار کنید. شما باید بدون مقایسه کردن خود با دیگران به ممتاز بودن در هر کاری که انجام می دهید، بیندیشید و هر تلاشی را برای دست یابی به آن بکنید، در این صورت موقعیت ممتاز بودن نیروی محرک شما برای موفقیت خواهد بود و برای همیشه در دور موفقیت قرار می گیرید و احساسی اعتماد به نفس در شما شکوفا می شود.
البته ممتاز بودن و کمال گرایی به معنی غرور نیست؛ چرا که همان گونه که خودکم بینی و حقارت مباین اعتماد به نفس و شخصیت سالم است، خودبرتربینی و غرور نیز ضایع کردن نفس است. غرور آفت اعتماد به نفس است و موجب مخفی ماندن نقاط ضعف و نشانه نگاه غیر واقع بینانه به جهان است.

تکنیک های تقویت اعتماد به نفس

۱۵. آمادگی رو به رو شدن با مشکلات

در برنامه ریزی خود با این که با اطمینان برای پیروزی برنامه می ریزید، اما همیشه آماده حوادث ناگهانی باشید تا رشته کار را از دست نداده، خود را در میانه کار نبازید. مشکلات همیشه در سر راه اند و گریزی از آنها نیست و باید برای حفظ روحیه اعتماد به نفس آمادگی لازم برای عکس العمل در برابر حوادث ناخواسته را داشته باشید.
«همیشه آمادگی رو به رو شدن با مشکلات را داشته باشید، اگر بگذارید ناکامی های کوچک بر شما چیره شوند، مانند موریانه اعتماد و اطمینانتان را از بین خواهند برد و هر چه بیشتر درباره آنها نگرانی به خرج دهید، انرژی بیشتری جهت رشد و نمو در اختیارشان قرار داده اید.»[1]
 

۱۶. مسئولیت پذیری

از ویژگی های مهم افراد با اعتماد به نفس بالا توانایی در مدیریت دیگران است. توانایی در مدیریت و قرار گرفتن به عنوان مدیر به طرز مؤثری اعتماد به نفس را افزایش می دهد. برای دست یابی به این توانایی علاوه بر یادگیری اصول آن باید در نخستین گام با پذیرفتن مسئولیت خود و اعمالتان، تمرین مدیریت را از امور کوچک شروع کنید. مدیریت امور شخصی و رعایت نظم و ترتیب در آن و پذیرش مسئولیت نتایج اعمال و رفتارتان کمک بزرگی برای تقویت اعتماد به نفس محسوب می گردد. کسانی که مسئولیت کارهای خود را به عهده نمی گیرند و ناکامی خود را به این و آن منتصب میکنند، در مدیریت دیگران نیز موفق نخواهند بود.
 

۱۷. سایر موارد

عوامل تأثیرگذار بر اعتماد به نفس فراوان اند و در این مختصر نمی توان آنها را شرح داد. در انتها به برخی موارد دیگر که بیشتر به کار می آیند، تیتروار اشاره می کنیم. پیش از آن تمام تکنیک های تقویت اعتماد به نفس را در یک جمله چنین خلاصه می کنیم: داشتن احساس دائمی پیشرفت بر اساس یک برنامه هدفمند.
- برای پرورش عادت اعتماد به نفس طوری عمل کنید که گویی از اعتماد به نفس بالایی برخوردارید.
- به تصمیماتتان اعتقاد داشته باشید، نه تعصب.
- هر رفتاری که نشان دهد شما برای خود ارزش قائلید، موجب اعتماد به نفس شما می شود. اگر به موفق شدن و لیاقت خود ایمان داشته باشید، اعتماد به نفستان بالا می رود.
- انجام درست و منطقی کارها موجب افزایش چشمگیر اعتماد به نفس می شود. هر وقت تصمیم به انجام کاری گرفتید، طوری عمل کنید که گویی امکان شکست وجود ندارد.
- صادق باشید و خود را غیر واقعی نشان ندهید و از بلوف زدن بپرهیزید.
- از متوسط بودن نترسید چون حتی اگر ممتاز هم باشید به ایده ال نرسیده اید.
 - فکر خود را روی خاطرات موفقیت آمیز متمرکز کنید و در آن ها دلایلی بیابید که نشان دهد شما لایق و شایسته موفقیت هستید.
- دید خود را در زندگی اصلاح کنید، مثلا شکست ها را پله موفقیت بدانید نه پایان راه.
 - موتور اعتماد به نفس انگیزه است.
- از افراد موفق الگو بگیرید، اما تقلید نکنید.
- لباس هایتان را به دقت انتخاب کنید، طرز پوشش ظاهری شما در اعتماد به نفس تان تأثیر دارد.
- موفقیت های خود را جشن بگیرید.
- ریسک کردن اگر منطقی باشد، موجب افزایش اعتماد به نفس می شود.
 - تمرکز روی اهداف، ایجاد انگیزه می کند و اعتماد به نفس می آورد.
 - اعتماد به نفس وقتی به وجود می آید که از عملکرد خود راضی باشید، نه از نتیجه آن.
- غفلت از اهداف، اعتماد به نفس را از بین می برد.
 
منبع : کتاب «جوان و مدیریت زندگی»
نویسنده: محمد ربانی خواه

بیشتر بخوانید :
تکنیک های تقویت اعتماد به نفس (بخش اول)
تکنیک های تقویت اعتماد به نفس (بخش دوم)
گام های اولیه برای ایجاد اعتماد به نفس
افزایش روابط اجتماعی با اعتماد به نفس
اعتماد به نفس را بیشتر بشناسیم
خصوصیات افرادی که اعتماد به نفس بالا دارند


:پی نوشت 
[1]
. مجموعه اعتماد به نفس، ص 70.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.