اهمیت تغذیه در ایّام بارداری

تغذیه مادر در دوران بارداری بسیار مهم است؛ چرا سلامت جسمی و روحی جنین به این امر بستگی دارد. در این مقاله با توصیه ­های اسلام درباره مصرف خوراکی­ های مفید آشنا می­ شوید. با ما همراه باشید.
شنبه، 5 خرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
اهمیت تغذیه در ایّام بارداری
طبق روایات تغذیه مناسب در دوران بارداری، بر روح و جسم جنین تاثیر گذار خواهد بود.
 
چکیده : تغذیه مادر در دوران بارداری بسیار مهم است؛ چرا سلامت جسمی و روحی جنین به این امر بستگی دارد. در این مقاله با توصیه ­های اسلام درباره مصرف خوراکی­ های مفید آشنا می ­شوید. با ما همراه باشید.

تعداد کلمات 1210 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه

اهمیت تغذیه در ایّام بارداری

تغذیه در ایّام بارداری و تأثیر آن بر کودک

برنامه‌ریزی در تغذیه مادر باردار، از جهات بسیاری برای جنین ضروری است: سلامت و رشد اندام‌ها، ضریب هوشی جنین، استعدادها و حتی خلق و خوی فرزند به این امر بستگی دارد؛ زیرا تکامل اعصاب و مغز کودک از غذای مادر است. از طرفی، براساس تحقیقات، جنینی که تغذیه کامل و سالم نشده باشد، کم وزن شده، دچار مشکلات و تغییراتی در عملکرد بدن می‌گردد، که در بزرگسالی موجب بیماری قلبی و عروقی او خواهد شد؛ بنابراین، شرایط محیطی بیش از تولد بر سلامت جنین در سنین بزرگسالی تأثیر می‌گذارد.[1] از همین رو، اسلام برای این مسئله اهمیّت خاصی قائل شده و سفارش‌های فراوانی کرده است.

در ذیل، نام برخی از میوه‌هایی آمده، که طبق روایات، تغذیه از آن در دوران بارداری، بر روح و جسم جنین اثرگذار خواهد بود:

به؛ خوش‌بو شدن فرزند

خوردن به توسط زن باردار، موجب قوت قلب ضعیف، پاک‌سازی معده، افزایش توان دل و شجاعت در انسان می‌شود؛[2] به علاوه، نیکو شدن اخلاق و خوش‌بو شدن فرزند را به ارمغان می‌آورد.[3] رسول خدا صلی الله علیه و آله در این باره می‌فرمایند: بوی پیامبران، بوی به است و بوی حورالعین بوی یاس است و بوی فرشته‌ها بوی گل است و بوی دخترم زهرا، بوی به و یاس و گل سرخ است و خداوند پیامبر و وصی‌ای را نفرستاده مگر این که بوی به می‌دهد؛ پس به بخورید و به زنان حامله بخورانید که فرزندانتان نیکو می‌شوند.[4] هم چنین در تاریخ آمده است که پیامبر گرامی اسلامی صلی الله علیه و آله به‌ای را تکه کرد و به جعفر بن ابی طالب داد و به او فرمود: بخور! همانا رنگ را جلا می‌دهد و فرزند را نیکو می‌کند.[5]
 

کاسنی؛ افزایش نطفه

امام رضا علیه السّلام در این باره فرموده‌اند: کاسنی بخورید که نطفه را زیاد کرده، فرزند را زیبا می‌کند، گرم است و پسر را زیاد می‌کند.[6] پزشکان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که، کاسنی برای رفع ضعف اعصاب، ضعف بینایی و فاسد شدن خون مفید است. بدن را پس از ضعف و لاغری تقویت می‌کند، قلب و کبد و کلیه را فعال، رحم زنان را تمیز و تب را برطرف می‌سازد. این نظر پزشکان با فرمایش امام که «نطفه را زیاد می‌کند» تطابق دارد؛ زیرا پس از پاک شدن رحم و تقویت قلب و اعصاب و بعد از قوت گرفتن بدن است که نطفه زیاد می‌شود.[7]
 

قاووت[8]؛ محکم­ کننده استخوان­ها

مردی به امام صادق علیه السّلام عرض کرد: ای پسر رسول خدا! [اگر] فرزندی به دنیا آمد که در او ضعف و سبک‌مغزی است [چه کاری باید انجام داد؟] حضرت فرمودند: چرا قاووت نمی‌خوری؟ آن را بخور و خانواده‌ات را هم به آن سفارش کن، به درستی که قاووت، گوشت را می‌رویاند و استخوان را محکم می‌کند و فرزندی از تو به دنیا نمی‌آید مگر این که قوی باشد.[9]
 

اانار؛ میوه­ای بهشتی

انار میوه‌ای بهشتی است[10] که معده را پاک می‌کند، تا چهل روز شیطان و وسواس را از انسان دور می‌سازد،[11] از همین رو، خوردنش در بارداری و پیش از آن، مورد تأکید قرار گرفته است. حتی در حدیثی از امام صادق علیه السّلام آمده: هر کس اناری را تا آخر بخورد، خداوند تا صد روز شیطان را از وسوسۀ دل او باز دارد و هر کس سه انار کامل بخورد، خداوند یک سال شیطان را از او دور کند و هر که خداوند تا یک سال شیطان را از او دور کند، گناه نکند و هر کس گناه نکند به بهشت می‌رود.[12]
خوراکی‌ها تأثیرات
به زیبایی، سفید شدن، نیکو گردیدن اخلاق، پاکی معده، دلیری فرزند[13] خوش‌بو شدن و صاف شدن رنگ[14]
انار زیبایی و قرمزی گونه‌ها[15]
خربزه خوش‌اخلاقی و زیبایی[16]
کُندور خوش‌اندامی، قدرت عقل[17]
خرما باتقوا و بردبار شدن[18]
سیب خوش‌بو کردن بدن جنین
شیر افزایش عقل[19]
قائوت روشن شدن پوست، قوی و نورانی شدن کودک[20]
کاسنی افزایش آب کمر، نیکو و ذکور گردیدن ولد[21]
گوشت + تخم‌مرغ قوی شدن استخوان طفل[22]
زیتون نیکو ساختن اخلاق و روشنی رنگ چهره[23]
 

منبع: آقا میری؛ فاطمه سادات (1395)، عطیه الهی، انتشارات بوستان کتاب، چاپ اول، قم.

بیشتربخوانید:
آداب همبستری در اسلام (بخش اول)
آداب همبستری در اسلام (بخش دوم)
اهمیت لقمه حلال در دوران بارداری
توصیه‌های عبادی و اخلاقی در بارداری
تربیت دینی در دوران جنینی؛ چرا و چگونه 

 

پی نوشت :
[1]. برک لورا، روانشناسی رشد، ترجمۀ یحیی سیدمحمدی، ص 127 ـ 128.
[2]. أَمِیرُ الْمُؤمِنِینَ علیه السّلام: أَکلُ السَّفَرْجَلِ قُوَّةٌ لِلْقَلْبِ الضَّعِیفِ وَ یُطَیِّبُ الْمَعِدَةَ وَ یُزَکی الْفُؤَادَ وَ یُشَجِّعُ الْجَبَانَ (کافی، ج 6، ص 357).
[3]. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: به زنان حامله، گلابی بخورانید چون اخلاق فرزندان‌تان را نیکو می‌سازد. (منابع فقه شیعه، ج 26، ص 661).
[4]. رائحةُ الانبیاءِ رائحةُ السَّفَرجلِ و رائحةُ الحُور العین رائحةُ الآس و رائحةُ الملائکةِ رائحةُ الوَرْدِ و رائحةُ ابنتی فاطمةَ الزهراءِ رائحةُ السَفرجَل و الآسِ و الوردِ...(بحارالانوار، ج 66، ص 177) و امیرمؤمنان علیه السّلام فرمود: خوردن گلابی، قلب ضعیف را قوّت می‌بخشد و معده را پاک می‌سازد و توان دل را فزونی می‌دهد و ترسو را شجاع و فرزند را نیکو می‌سازد. (منابع فقه شیعه، ج 26، ص 661).
[5]. کسَرَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه و آله سَفَرْجَلَةً وَ أَطْعَمَ جَعْفَرَ أَبِی طَالِبٍ وَ قَالَ لَهُ: کلْ فَإِنَّهُ یُصَفِّی اللَّوْنَ وَ یُحَسَّنُ الْوَلَد (بحارالانوار، ج 63، ص 170).
[6]. مکارم الاخلاق، ج 1، ص 338.
[7]. روش تندرستی در اسلام، (ترجمۀ طب النبی و طب الصادق)،ترجمۀ یعقوب مراغی و محمد خلیلی، ص 135.
[8]. قاووت مخلوطی از مغزهای مختلف (پسته، فندق و بادام و...) می‌باشد.
[9]. ما یمنَعُک مِن السَویق اَشرِبه و مُر اَهلَکَ بِهِ فَاِنَّهُ ینبِتُ اللَّحمَ و یشُدُّ العَظمَ و لا یولَد لکم اِلّاَ القَوی (مکارم الاخلاق، ج 63، ص 170).
[10]. امام ششم علیه السّلام: پنج چیز میوۀ بهشتی است در دنیا: انار میخوش، سیب ابنایی، انگور، گلابی و خرمای مشانی «نوعی از بهترین خرما» (منابع فقه شیعه، ج 1، ص 324 ـ 325).
[11]. امیرالمؤمنین علیه السّلام: انار را با پیه آن (پرده‌های درون آن) بخورید که معده را پاک می‌کند و هیچ دانه انار در معده مسلمانی قرار نگیرد، مگر آن که او را نورانی گرداند و تا چهل روز شیطان و وسواس را از او دور سازد(همان، ج 1، ص 324).
[12]. همان، ص 325.
[13]. قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السّلام: أَکلُ السَّفَرْجَلِ قُوَّةٌ لِلْقَلْبِ الضَّعِیفِ وَ یُطَیِّبُ الْمَعِدَةَ وَ یُذَکی الْفُؤَادَ وَ یُشَجَّعُ الْجَبَانَ (الکافی، ج 6، ص 357، باب سَفَرْجَل).
[14]. مجلسی، حلیة المتقین، ص 107.
[15]. همان.
[16]. آیت الله بروجردی، منابع فقه شیعه، ج 26، ص 665.
[17]. مجلسی، حلیة المتقین، ص 107.
[18]. طبرسی، مکارم الاخلاق، ج 1، ص 321. «پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله: زن را در ماهی که می‌زاید (ماه آخر حاملگی) خرما بخورانید که فرزندش بردبار و پاک‌دامن خواهد بود.»
[19]. بروجردی، همان، ج 26، ص 663.
[20]. طبرسی، همان، ج 1، ص 366.
[21]. همان، ج 1، ص 338.
[22]. همان، ص 372.
[23].همان، ص 362.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.