چگونه قدبلند شویم ؟

قد شما تا حد زیادی به عوامل ژنتیکی و شاخص های محیطی و جغرافیایی بستگی دارد. علارغم اینکه فاکتور ها و عوامل تعیین کننده ی قد شما از کنترل شما خارج هستند ولی چند مسئله ی کوچک باعث می شود که قد و اندازه شما رشد نکند.
سه‌شنبه، 29 خرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
چگونه قدبلند شویم ؟
قد یک ویژگی "چندزایشی" است ، به این معنی که تأثیر پذیر از چندین ژن مختلف است.
 
چکیده : قد شما تا حد زیادی به عوامل ژنتیکی و شاخص های محیطی و جغرافیایی بستگی دارد. علارغم اینکه فاکتورها و عوامل تعیین کننده ی قد شما از کنترل شما خارج هستند ولی چند مسئله ی کوچک باعث می شود که قد و اندازه شما رشد نکند.

تعداد کلمات 2842 / تخمین زمان مطالعه  14 دقیقه
 
 چگونه قدبلند شویم ؟

مقدمه

زمانی که صفحات رشد استخوانی شما از حرکت بایستند ، رشد قد شما متوقف می شود . به هر حال قبل از متوقف شدن رشد طبیعی ، با استفاده از تمرینات مختلف و پیروی از چند روش می توانید از پتانسیلِ خود در افزایش قد بهره مند شوید. آنچه که شما در سنین جوانی انجام می دهید در قد و اندازه شما در سنین بزرگسالی موثر است . هرچند که هیچکدام از این روش ها و مراحل صد در صد باعث افزایش قد ، سلامت بدن و آرامش در زندگی نمی شوند ، اما شانس شما را برای بهره مند شدن از حداکثر توانایی در بلندقد شدن افزایش می دهند.
 
اندازه قد شما به طور کلی تحت تأثیر ژنتیکِ خانوادگی شما است . قد یک ویژگی "چندزایشی" است ، به این معنی که تأثیر پذیر از چندین ژن مختلف است. اگر پدر و مادر شما کوتاه قد باشند ، الزاما ً به این معنی نیست که شما هم کوتاه قد می شوید ، همانطور که داشتن پدر و مادر بلندقد باعث نمی شود که شما قوی بنیه و قدبلند شوید.  با این حال ، اگر در دو طرف خانواده شما بیشتر افراد کوتاه قد هستند ، احتمال اینکه شما هم قد کوتاهی داشته باشید زیاد است . ولی دلسرد نشوید ، حقیقت این است که تا زمانی که به بلوغ جسمانی خود در سن بیست سالگی نرسیده باشید نمی توانید مطمئن شوید که چقدر بلندقد خواهید شد.
 
  • با اندازه گیری قد والدینتان می توانید قد خود را در آینده پیش بینی کنید. برای اینکار نیاز است که چند محاسبه ی قدی بر اساس سانتی متر انجام دهید.
  • قد والدینتان را با یکدیگر جمع کنید
  • اگر پسر هستید 13 سانتی متر به این عدد اضافه کنید و اگر دختر هستید 13 سانتی متر کم کنید.
  • حاصل به دست آمده را تقسیم بر 2 کنید.
  • جواب قد احتمالی شما با درصد اشتباه 10 سانتی متری است . توجه داشته باشید که این یک محاسبه ی قطعی نیست ، اما می تواند به نتیجه ی واقعی بسیار نزدیک باشد.
 
 از عواملی که مانع رشد شما می شوند دوری کنید. شاید روش های زیادی برای افزایش قد شما وجود نداشته باشد ، اما با به کار گیری چند روش می توانید مطمئن شوید که عوامل محیطی باعث اختلال در رشد طبیعی شما نمی شوند. استعمال مواد مخدر و الکل در سنین جوانی از عوامل بازدارنده رشد هستند . همچنین تغذیه ی نامناسب مانع از رسیدن شما به قد کامل و مناسب می شود.
 
آیا کافئین مانع افزایش قد می شود ؟ مطالعات علمی نشان داده که کافئین در رشد و افزایش قد موثر نیست . کافئین باعث می شود که خواب منظم و راحتی نداشته باشید . کودکان و بزرگسالان باید به طور متوسط بین 9 تا 12 ساعت خواب کامل داشته باشند ، و ممکن است کافئین در روند خوابیدن شما تأثیر منفی داشته باشد.
آیا سیگار کشیدن تأثیری در افزایش قد دارد؟ بررسی تاثیرات سیگار و دود دست دوم سیگار ( دودی که اطرافیان شخص سیگاری استنشاق می کنند ) بر شاخص تودی بدنی(BMI) تا به حال بی نتیجه بوده . با این حال بر اساس مطالعات دانشگاه کلمبیا کودکانی که دخانیات مصرف می کنند و یا در معرض دود سیگار هستند دارای قد کوتاه تری نسبت به غیر سیگاری ها و کودکانی که والدین سیگاری ندارند هستند 
آیا استروئیدها مانع افزایش قد می شوند؟ قطعاً همینطور است. استروئید های آنابولیک مانع رشد استخوان در کودکان و نوجوانان می شوند . همچنین باعث کاهش میزان اسپرم ، کاهش سایز سینه ، افزایش فشار خون و قرار دادن شما در معرض خطر حمله ی قلبی می شوند. کودکان و نوجوانانی که از بیماری آسم رنج می برند و از افشانه های دارویی حاوی مقادیر کمی از استروئید استفاده می کنند ، به طور متوسط 5/1 سانتی متر کوتاه تر از کسانی که از استروئید استفاده نمی کنند هستند.
 
 
خواب کافی داشته باشید . تحقیقات ثابت کرده که نوجوانان در حال رشد نیازمند 8.5 تا 11 ساعت خواب شبانه هستند . بیشترین رشد فیزیکی در خواب رخ می دهد . به این خاطر که در زمان استراحت ، بدن شما در حال رشد و احیاء بافت های بدنی شما است . سعی کنید محیطی که در آن می خوابید عاری از سر و صداهای زیاد و روشنایی های اضافی باشد. اگر به راحتی به خواب نمی روید ، می توانید قبل از رفتن به تخت یک دوش آبگرم بگیرید یا یک فنجان چای بابونه میل کنید. عدم داشتن خواب کافی مانع رشد صحیح شما می شود.
 
هورمون رشد انسان (HGH)  به طور طبیعی در بدن ما ترشح و تولید می شود ، به ویژه زمانی که در خواب عمیق و آرامی فرو رفته ایم . یک خواب آرام و راحت باعث افزایش ترشح و تولید (HGH) توسط غده هیپوفیز می شود.
هورمن(HGH) می تواند تحت نظارت یک پزشک متخصص تزریق شود . کرم ها ، پودر ، قرص و تزریق تجویز نشده ی (HGH) از لحاظ پزشکی تأیید نشده و می تواند عوارض بسیار خطرناک و جدی به بار آورد. قبل از هرگونه خود درمانی با پزشک خود مشورت کنید.

در حین خوابیدن بدن خود را تا حد امکان صاف  نگه دارید . ستون فقرات شما تا جایی که امکان دارد باید صاف و مستقیم باشد. به پشت بخوابید و سعی کنید بازوها و پا به سمت انتهای تخت قرار بگیرند. به اندامتان فشار اضافه ای وارد نکنید. اجازه دهید بدنتان به طور کامل آزاد و راحت باشد. اگر برای شما راحت تر است می توانید سر خود را به یک سمت بچرخانید یا بازوها را خم کنید. مهم این است که بدن خود ( پاها و بالاتنه) را صاف نگه دارید. ممکن است این حالتِ خوابیدن در چند شب اول برای شما ناخوشایند باشد  ، اما بدن شما به زودی به این شیوه عادت می کند و علاوه بر کمک به افزایش قد ، خواب راحت تر هم خواهید داشت .

عادت استفاده از بالشت را کنار بگذارید. این باور که خوابیدن روی بالشت باعث می شود خواب راحت تری داشته باشیم یک اشتباه رایج است ، همه ی ما بر اساس عادت پذیرفته ایم که خوابیدن روی بالشت بهترین راه برای داشتن یک خواب راحت است. به هر حال واقعیت چیز دیگری است .
شاید روش های زیادی برای افزایش قد شما وجود نداشته باشد ، اما با به کار گیری چند روش می توانید مطمئن شوید که عوامل محیطی باعث اختلال در رشد طبیعی شما نمی شوند. استعمال مواد مخدر و الکل در سنین جوانی از عوامل بازدارنده رشد هستند . همچنین تغذیه ی نامناسب مانع از رسیدن شما به قد کامل و مناسب می شود.
استفاده از بالشت راه نادرستی برای خوابیدن است که باید از آن اجتناب کنیم. هنگامی که سر خود را روی بالشت می گذارید ، گردن به جلو خم می شود که این حالتی بسیار غیرطبیعی برای بدن است.
همچنین در این حالت سر شما به جلو متمایل می شود و پشت و کمر شما دچار انحنا می شود که حالتی غیر طبیعی برای بدن شماست.
زمانی که دچار درد های گردنی و کمر هستید به طور معمول منشأ این درد را بالشت یا تشک می دانید که اینطور نیست.

مطمئن شوید که تشک تحمل کامل وزن بدن شما را دارد. این نکته به صاف نگه داشتن ستون فقرات در حین خواب کمک می کند.  باید از خوابیدن روی تشک نرم و تشکی که از وسط خم شده اجتناب کرد ، چراکه باعث خم شدن ستون فقرات و انحنا بدن شما می شود. یک تشک مناسب باید توانایی تحمل وزن بدن شما را داشته باشد تا بتوانید بدن خود را در حالت صاف نگه دارید - انجام چنین کاری برای دستیابی به قد بلندتر الزامی است.
 
تغذیه ی مناسب . اطمینان حاصل کنید بدن شما تمام مواد معدنی و ویتامین هایی را که برای رشد کامل قد نیاز دارد به دست آورد. از تمام مواد زیر در وعده های غذایی خود استفاده کنید. متناسب با گروه سنی مکمل های مختلفی را با صبحانه هر روزتان صرف کنید و سعی کنید غذاهای خاصی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

در اینجا چند پیشنهاد مناسب ارائه شده :
  • بدن شما انرژی لازم برای رشد را از کربوهیدارت و کالری ها به دست می آورد . مطمئن شوید که مقدار زیادی از این مواد را دریافت می کنید.
  • کلسیم زیادی مصرف کنید ( کلسیم در سبزیجات و فرآورده های لبنی وجود دارد ) کلسیم رشد استخوان ها را تسریع می کند و مانع پوکی استخوان می شود.
  • مصرف 500 میلی گرم نیاسین ( ویتامین ب 3 ) باعث افزایش رشد هورمون ها می شود ، البته نیاسین حتماً باید با معده ی خالی مصرف شود ، در غیر این صورت مؤثر نیست.
  • به اندازه کافی ویتامی D مصرف کنید ( می توانید از ماهی ، یونجه ، قارچ یا نور خورشید ویتامین D  لازم را دریافت کنید ) ویتامین D  باعث افزایش رشد استخوان و عضلات در کودکان می شود  و کمبود آن مانع رشد استخوان و حتی باعث چاقی در دختران نوجوان نیز می شود. اگر به خوردن ماهی علاقه ندارید ، می توانید از مکمل های فرآوری شده و قرص های امگا 3 استفاده کنید.
  • از پروتئین های سبک ( گوشت ، پنیر ، تخم مرغ ، لوبیا ، دانه های روغنی ، حبوبات و سبزیجات ) استفاده کنید. پروتئین ها سنگ بنای ضروری برای رشد بدن شما هستند . حداقل یک وعده غذایی ( یا ترجیحاً دو وعده ) در برنامه روزانه شما باید سطح بالایی از پروتئین داشته باشد.
  • اگر فکر می کنید مقدار پروتئین غذای مصرفی شما پایین است ، می تواند یک یا دو بار در روز از مکمل های پروتئینی استفاده کنید.
مصرف زینک ( ویتامین روی) را افزایش دهید . ( در صدف خوراکی ، شکلات ، بادام زمینی ، تخم مرغ ، نخود فرنگی ، مارچوبه و مکمل ها ) کمبود ویتامین روی باعث کاهش رشد استخوان در کودکان می شود . بهترین راه برای اطمینان از اینکه بدن شما نیاز روزانه ی خود را دریافت می کند ، مصرف ویتامین و مکل روی است .
 
یک برنامه ی غذایی منظم داشته باشد . شما روزانه باید 3 وعده ی غذایی همراه با میان وعده هایی مختصر بین صبحانه و ناهار و بین ناهار و شام مصرف کنید. سعی کنید برنامه غذایی خود را در ساعات مشخصی میل کنید . برای از بین رفتنِ انسولین از جریان گردش خون و تأثیر گذاری هورمون ها بر بافت بدن ، باید 4 الی 5 ساعت از آخرین وعده غذایی گذشته باشد . پروتئین هایی که به آهستگی جذب می شوند ، مانع گرسنگی های کاذب می شوند . آخرین وعده ی غذایی شما باید 3 تا 4 ساعت قبل از خواب باشد. همچنین دریافت مقدار کمی از پروتئین قبل از خوابیدن مانعی ندارد.
 
به مقدار ثابتی غذا میل کنید. عدم تغذیه در مقدار کافی و مناسب بدن شما را از دریافت مواد لازم و اساسی محروم می کند و بنابراین مانع رشد شما می شود . به این دلیل است که رژیم گرفتن در سنین رشد توصیه نمی شود . اگر می خواهید وزن خود را کاهش دهید ، چربی ها ، شکر و کربوهیدارت را از برنامه ی غذایی حذف کنید ، ولی دیگر مواد غذایی را به اندازه کافی و مناسب مصرف کنید. همچنین سعی کنید برای لاغری و کاهش وزن از طریق ورزش اقدام کنید. فراموش نکنید که می توانید بعد ها و در آینده وزن خود را کاهش دهید ، اما اگر می خواهید قد بلندتری داشته باشید از تأثیر پذیری بدن در سنین نوجوانی استفاده کنید.
 
سیستم ایمنی بدنتان را قوی نگه دارید . برخی از بیماری های دوران کودکی می توانند در رشد بدن اختلال ایجاد کنند. البته می توان از بیشتر آن ها با مراقبت های ساده و معمولی در دوران طفولیت جلوگیری کرد ، اما با مصرف مناسب ویتامین  C   می توانید سالم بمانید ( ویتامین سی در مرکبات مثل : پرتقال ، گریپ فروت و لیمو یافت می شود ) و همچنین به محض اینکه احساس بیماری کردید می توانید با مصرف دیگر ویتامینها از پیشرفت آن جلوگیری کنید.
 
با خوردن غذاهای تازه و کامل از سیستم ایمنی بدنتان محافظت کنید . سعی کنید از مصرف غذاهای فرآوری شده ، غذاهای بدون کالری یا پرچرب ، و مملو از چربی اشباع و روغن مثل کره ی گیاهی اجتناب کنید .
 
انواع مختلفی از غذاهای سالم را مصرف کنید. مصرف خوراکی هایی مثل انواع توت یا ماهی آزاد در هر وعده ، هرچند که مضر نیست ولی برای حفظ سیستم ایمنی در بهترین حالت خود کافی نیست.  میوه های مختلف ، سبزیجات ، دانه های خوراکی ، منابع پروتئینی مثل شیر ، پنیر ، آجیل و ماهی ، و دیگر غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان و امگا 3 برای سلامت سیستم ایمنی بدن بسیار ضروری هستند. آب اصلی ترین حلال در فرآیند گوارش است . مصرف آب باعث خروج مواد زائد از بدن می شود و نوشیدن 6 تا 8 لیوان آب در روز به سلامت بدن کمک می کند.
 چگونه قدبلند شویم ؟

ورزش کنید. متاسفانه اگر رشد صفحات استخوانی شما متوقف شده باشد ، ورزش تأثیر خیلی زیادی در افزایش قد شما نخواهد داشت . اما اگر ورزش هایی مثل شنا ، دوچرخه سواری ، دویدن ، یوگا و دیگر ورزش ها را انجام بدهید رشد بدن شما متوقف نخواهد شد. ورزش ، تغذیه مناسب و خواب کافی مؤلفه های مهمی هستند که به افزایش رشد بدن شما کمک می کنند.
 
انجام ورزش های کششی در افزایش قد بسیار موثر هستند. حرکات کششی مهم ترین شکل از ورزش هستند که به افزایش قد ختم می شوند. حتی اگر رشد بدن شما متوقف شده باشد ، انجام حرکات کششی شدید می تواند چند سانتی متر به قد شما اضافه کند. برای اینکه نتیجه ی بهتری کسب کنید ، دو بار در روز ورزش های کششی انجام دهید ، یک بار بعد از بیدار شدن از خواب و یک بار قبل از خوابیدن . با حرکات ساده و آسان شروع کنید و رفته رفته شدت آن ها زیاد کرده و حرکات مشکل تری را انجام دهید.
 شنا کردن نیز مثل وزش های کششی می تواند عضلات شما را کشیده تر کند. چند دور شنا کردن به روند افزایش قد شما کمک خواهد کرد.
 
ماساژ را فراموش نکنید . خصوصاً اگر کس دیگری این کار را برای شما انجام دهد : زانو های خود را به مدت 5 الی  10 دقیقه ماساژ دهید . ماساژ زانو به وسیله ی دست ها باعث آزاد سازی چندین هورومون در بدن شما می شود که به رشد استخوان ها کمک می کند.
 
به پوزیشن و حالت مناسب بدن دقت کنید . بسیاری از ما به دلیل عدم رعایت و دقت در قرار گیری در وضعیت مناسب بدن مانع رشد و افزایش قد خودمان می شویم. البته وضعیت مناسب صرفاً راست ایستادن یا صاف بودن حالت بدن نیست . باید برای هر عضو از بدنتان یک حالت استاندارد در نظر بگیرید. برای اینکه به حداکثر قد طبیعی خود برسید باید یاد بگیرید که اعضای مختلفی مثل سر ، لگن ، پا را در وضعیت مناسب نگه دارید و همچنین طرز صحیح نشستن و راه رفتن و بسیاری از اعمال دیگر از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. اگر استخوان ها را در حالت صافی نگه دارید ، توانایی بیشتری برای رشد کردن پیدا می کنند و علاوه بر اینکه بلندقد تر به نظر می رسید خودتان هم احساس قدبلندی خواهید کرد.
 برای مثال می توانید با مطالعه ی " تکنیک الکساندر" در مورد وضعیت مناسب بدن اطلاعات بیشتری کسب کنید . "تکنیک الکساندر" که نامش را از مؤسس و بنیانگذار این تکنیک گرفته روشی برای آموزش طرز صحیح قرار گیری اعضای بدن است که بسیاری از خوانندگان و بازیگران مشهور نیز از این تکنیک استفاده می کنند ( می توانید با جستجو در اینترنت اطلاعات بیشتری در مورد این تکنیک به دست آورید. ) 
 
اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید. دست یابی به قد بلندتر اعتماد و اتکی به نفس بیشتری طلب می کند و به طور بدون اعتماد به نفس کاری نمی توانید از پیش ببرید. در باشگاه های ورزشی یا ورزش هایی که در مدرسه انجام می شود شرکت کنید و سعی کنید ورزشی که در آن کارایی بهتری دارید را انتخاب کنید. این اعمال باعث تقویت روحیه و نگرش مثبت می شود که در افزایش قد بسیار موثر هستند.
 
با یک پزشک متخصص مشورت کنید. اگر اعضاء خانواده ی شما بلند قد هستند ولی رشد قد شما به اندازه کافی نیست یا اینکه بعد از سن بلوغ یا در حین بلوغ قد شما افزایشی نداشت ، بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید . ممکن است بیماری هایی مانند " خودایمنی" یا " کمبود هورمون رشد " مانع رشد استخوان های شما باشند. اگر برنامه ی غذایی کامل و مناسبی دارید و همچنین از استراحت کافی برخوردار هستید ولی با اینحال رشد نمی کنید حتماً باید با پزشک مشورت کنید.
 اگر در بزرگسالی قد کوتاهی دارید حتما به پزشک مراجعه کنید. شاید بعضی از بیماری های دوران کودکی مثل " نرمی استخوان " باعث کوتاه قدی در بزرگسالی شوند ، با این حال برای اطمینان از اینکه استخوان و دیگر ارگان های بدن شما سالم و بدون مشکل هستند ، مراجعه به پزشک را فراموش نکنید.
 
 
 مترجم: سید نادر موسوی

بیشتر بخوانید :
چگونه می توانیم فردی قد بلند باشیم
چگونه می توانم قد بلندی داشته باشم ؟
تغذیه مناسب جهت قد بلندی
شش باور غلط درباره افزایش قد



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.