ناخن جویدن نوجوان

دوران نوجوانی، دوران پر فراز و نشیبی است که باید به جسم و روان نوجوان در این مدت زمان توجه بیشتری کرد. ناخن جویدن نوجوان یکی از نشانه های آسیب های روانی نوجوان است. با ما همراه باشید تا با علل این رفتار و درمان آن آشنا شوید.
دوشنبه، 22 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
ناخن جویدن نوجوان
ناخن جویدن، سبب آلودگی روده می شود.
 
چکیده: دوران نوجوانی، دوران پر فراز و نشیبی است که باید به جسم و روان نوجوان در این مدت زمان توجه بیشتری کرد. ناخن جویدن نوجوان یکی از نشانه های آسیب های روانی نوجوان است. با ما همراه باشید تا با علل این رفتار و درمان آن آشنا شوید.

تعداد کلمات 460 / تخمین زمان مطالعه 2 دقیقه

ناخن جویدن نوجوان

پسر ۱۲ ساله ام ناخن می جود. علل و راه های درمان آن چیست؟

ناخن جویدن، معمول ترین عادت عصبی است که به سبب ایجاد آلودگی در روده و خراب شدن انگشتان دست، باید درمان شود. این رفتار در نوجوانان عصبی و پرخاشگر بیشتر است که به محض احساس تشویش و هر گونه فشار روحی، ناخن می جوند.

مهم ترین عوامل ناخن جویدن برای این سن عبارتند از:
1. اختلافات خانوادگی: نوجوان با توجه به ویژگی غرور، ممکن است در برابر درگیری پدر و مادر و مجادله های آنان، باز خوردی نداشته باشد؛ اما از درون التهاب خواهد داشت و این التهاب به شکل ناخن جویدن، خود را نشان میهد؛ پس اختلافات را از بین ببرید.
2. انتظار بیش از حد: توقع بیش از حد توان نوجوان به ویژه در درس، او را پیش از امتحان دچار اضطراب می کند و این اضطراب، سبب جویدن ناخن می شود. توقعتان را منطقی کنید و در حدهوش بهر نوجوانتان از او انتظار داشته باشید. برایش روشن سازید که او مامور به وظیفه است و مسؤول نتیجه نیست و اگر در حد توان به وظیفه خود عمل کرده باشد، نگران چیزی نباید باشد.
3. مشکلات مربوط به همسالان: گاهی درگیری با همسالان در مدرسه و محله و رقابت های شدید، اضطراب می آورد. برای تخفیف این اضطراب، گفت و گوی پدر با نوجوان در قالب خاطره های دوران نوجوانی و القای رقابت مثبت و عدم درگیری با همسالان مؤثر است.

چند توصیه

  • در برابر این رفتار، واکنش و حساسیت شدید نشان ندهید. با توجه به نیاز نوجوان به جلب توجه، چه بسا توجه شما، مشکل را بیشتر کند.
  • برای رفع مشکل، از توبیخ، سرزنش، تهدید یا تنبیه بپرهیزید. این گونه برخوردها فشار روحی او را بیشتر می کند و بر مشکل می افزاید.
  • زمینه فعالیت های دستی او (رایانه، نقاشی، طراحی و ...) را فراهم سازید.
  • راه های کسب آرامش (Relaxation) را به او بیاموزید. به او بیاموزید که هنگام نیاز به جویدن، دست های خود را محکم مشت کرده، تا ۱۵ شماره بفشارد و یکباره آنها را باز کند؛ لب ها و دندان ها را روی هم قرار داده، لبخند بزند و نفس عمیق بکشد؛ دهان را حدود ۲ سانتیمتر بگشاید؛ چند لحظه روی دست هایش بنشیند و فشار بدن را احساس کند؛ اگر در مدرسه یا اتاق مطالعه قرار دارد، دسته های صندلی را برای ۳دقیقه بفشارد و یکباره رها کند.
 
منبع: کتاب «نسیم مهر (جلد اول)»
نویسنده: حسین دهنوی

بیشتر بخوانید :
ناخن جویدن در کودکان
راه‌های متوقف ساختن جویدن ناخن
علل ناخن جویدن در کودکان
علل جویدن ناخن



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.