روش‌های انتخاب همسر

یکی از انتخاب‌های مهم در زندگی هر فردی، انتخاب همسر آینده‌ی خود است. انتخابی که باید درست و آگاهانه صورت گیرد تا در آینده فرد را دچار مشکل نکند. با ما همراه باشید تا بدانید از چه راه‌هایی می‌توانید همسر آینده‌ی خود را انتخاب کنید.
دوشنبه، 5 شهريور 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
روش‌های انتخاب همسر
انتخاب همسر باید با روش های منطقی و قابل دفاع صورت بگیرد.
 
چکیده: یکی از انتخاب‌های مهم در زندگی هر فردی، انتخاب همسر آینده‌ی خود است. انتخابی که باید درست و آگاهانه صورت گیرد تا در آینده فرد را دچار مشکل نکند. با ما همراه باشید تا بدانید از چه راه‌هایی می‌توانید همسر آینده‌ی خود را انتخاب کنید.

تعداد کلمات 1184 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه
 
روش‌های انتخاب همسر

راهکارهایی برای انتخاب بهتر همسر

انتخاب همسر خوب هم یکی از مهم‌ترین انتخاب‌هایی است که ما در طول زندگی خود انجام می‌دهیم. در دوران گذشته و فضای سنتی حاکم بر آن زمان‌ها، انتخاب همسر جزو انتخاب‌های ما محسوب نمی‌شدند و غالباً، این والدین بودند که یک دختر و پسر را برای هم انتخاب می‌کردند.
اما امروزه، دختران و پسران این حق را برای خود قائل می‌شوند که خودشان باید همسر آینده‌ی خود را انتخاب کنند. البته، کاملاً حق با آن‌هاست. به این دلیل که نتیجه‌ی این انتخاب تا سال‌ها با فرد همراه خواهد بود و مسئولیت تمام پیش آمدها با خود فرد است. اگر بخواهیم معنای حقیقی انتخاب را در نظر بگیریم، هیچ‌کسی واقعاً خودش همسر خودش را انتخاب نمی‌کند. بلکه این زندگی و موقعیت‌ها هستند که افراد را در سر راه ما قرار می‌دهند اما اراده ما نیز تأثیر زیادی دارد.

برای یافتن همسر مناسب راه‌هایی وجود دارد که در ادامه تقدیم می‌کنیم و از همگان می‌خواهیم برای انتخاب شریک زندگی خود از روش‌های تائید شده و مورداطمینان استفاده نمایند:
1. وساطت افراد خانواده، بستگان و به‌خصوص والدین: متداول‌ترین روش در فرهنگ ملی و دینی همین روش شناسایی به‌واسطه افراد خانواده و یا فامیل و بستگان است. افراد خانواده اغلب به دلیل شناختی که از فرد، روحیات، عقاید و خواسته‌های وی دارند و همین‌طور شناختی که از افراد موردنظر دارند و یا می‌توانند با تحقیق‌های مهم همه‌جانبه شناخت کافی پیدا کنند بهتر می‌توانند به تطابق داشتن و میزان هم‌گرایی و اشتراکات آن‌ها آگاهی پیدا کنند. این روش ساده‌ترین روش عملی و سهل‌الوصول‌ترین  طریق کسب اطلاعات اولیه و ارتباطات بعدی و موردنیاز است و ازنظر حاصل کار نیز ثمربخش‌ترین شیوه به شمار می‌رود. به‌عبارت‌دیگر این روش از این امتیازات برخوردار است: سهولت، سرعت کسب اطلاعات و ارتباطات، اطمینان نسبی بیشتر به صداقت و دلسوزی واسطه (که خانواده و والدین هستند) و شناخت بیشتر به روحیات، سوابق و خواسته‌های طرفین. علاوه بر این خالی از هرگونه تعصب و سوگیری است و بدون هیچ‌گونه حب و بغض شخصی انجام می‌گیرد. همچنین تحت تأثیر احساسات و عواطف غریزی که در ارتباط‌های مستقیم به وجود می‌آید، نیست.

2. وساطت مراکز مشاوره: می‌توان با مراجعه به برخی مراکز مشاوره ازدواج که به‌منظور شناساندن دو فرد برای ازدواج تأسیس‌شده است، فرد مطلوب و مطابق با خواسته‌ها و توقعات خود را یافت. چنین مراکز مشاوره محدود هستند و کمتر بافرهنگ ملی و بومی ما تناسب دارد و افراد کمتری برای شناسایی فرد موردنظرشان به این مراکز مراجعه می‌کنند. اگر این مراکز مشاوره ازدواج مورد اعتماد باشند در محیط‌های دانشگاه یا غیر آن می‌توانند مؤثر باشند و از طرف دیگر زمانی که امکان همسریابی از راه اول یعنی وساطت خانواده به هر دلیلی امکان‌پذیر نیست این راه می‌تواند اطلاعات موردنیاز را در اختیار بگذارد. تأکید می‌شود این مراکز مشاوره باید دارای کارشناسان دلسوز، باتجربه و مورد اعتماد و سابقه روشن و مطمئن باشند.

3.  مراجعه به کانون‌های ازدواج دانشجوئی در دانشگاه‌ها: شما که دانشجو هستید می‌توانید با مراجعه به کانون ازدواج دانشجویی برای یافتن همسر مناسب از آن‌ها کمک بگیرید. مراجعه به کانون‌های ازدواج دانشجویی، مستقر در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌، جایی است که شمارا به مقصودتان نزدیک خواهد نمود.
راه دیگری که متأسفانه در حال حاضر و به‌خصوص در محیط‌های اجتماعی مختلط مثل دانشگاهِ ا از آن استفاده می‌شود روش ارتباط مستقیم و بدون واسطه است. در این روش جوانان آماده ازدواج شخصاً و مستقیماً اقدام به خواستگاری یا جلب خواستگار می‌کنند. به نظر ما این روش معقولی نیست و تناسبی بافرهنگ دینی و اخلاقی ما ندارد و معمولاً موجب بروز و ظهور روابط نامشروع و فساد آور می‌شود زیرا در این روش که در میان عوام هم به دلباختگی در یک نگاه معروف است، تصمیم‌گیرنده بدون توجه به معیارها و ارزش‌های تعیین‌شده در شرایط همسر ایدئال و متناسب و بدون توجه به هدف موردنظر خود و صرفاً به خاطر جلب‌توجه به ظواهری همچون زیبایی، ثروت، تحصیلات، پست و مقام و ... شیفته طرف مقابل شده و تصمیم‌گیری‌اش در یک فضای فکری و روانی احساسی و عاطفی انجام می‌گیرد.
هرچند لازم است دو طرف به مسائل ظاهری مثل آنچه گفته شد توجه کنند ولی محور قرار دادن و اصالت دادن به آن‌ها منتفی است و صحیح نیست بلکه باید ضمن توجه به آن‌ها، به موازین اساسی و ارزش‌های اخلاقی و زیربنایی و پایبندی به اصول اخلاقی دینی اصالت بخشید و آن‌ها را محور تصمیم‌گیری قرار دارد ؛ وگرنه تصمیم‌گیری‌های بر اساس ارتباط‌های مستقیم و بدون واسطه معمولاً بر اساس خواسته‌های نفسانی و احساسات زودگذر انجام می‌گیرد. که عواقب ناگوار و نامطلوبی دارد. بنابراین توصیه اکید ما این است که برای شناسایی فرد موردنظر و همسریابی هرگز از این روش استفاده نشود و به ایجاد ارتباط مستقیم چه حضوری و چه تلفنی و چه مکاتبه‌ای بدون اشراف و نظارت خانواده‌های دو طرف اقدام نشود.

4. یکی دیگر از راه‌هایی که امروزه برای ارتباط دختر و پسر و یافتن همسر، شایع شده، چت است: در این زمینه گفتنی است، اصل چت درصورتی‌که منتهی به مفسده‌ای نشود اشکال ندارد، ولی با توجه به حساسیت مسئله همسرگزینی و شرایط فراوانی که احراز آن‌ها لازم است، به دست آوردن همسر مناسب، از این طریق مشکل به نظر می‌رسد، مگر اینکه در مراحل بعدی در مورد او تحقیقات رسمی صورت گیرد و شما از این بابت مطمئن شوید که همسر موردنظر خود را یافته‌اید یا خیر! به‌علاوه حدود شرعی نیز در اینجا باید رعایت شود. درعین‌حال شما خوب می‌دانید خاستگاه این شیوه خواستگاری و ازدواج فرهنگ غرب است که از بین رفتن پایه بنیادین خانواده، پای بند نبودن به ارزش‌های دینی و وجود تفکر لیبرالی به معنی آزادی‌خواهی در همه عرصه‌های زندگی مهم‌ترین مشخصه آن است.

5. سایت‌های همسریابی: جدیداً برخی افراد از طریق این سایت‌ها اقدام به یافتن همسر خود می‌کنند. به‌صورت کلی پیرامون این‌گونه سایت‌ها می‌توان نکات زیر را متذکر شد: آن دسته از فعالیت‌هایی که در جهت دوست‌یابی دختر و پسر نامحرم یا مرد و زن نامحرم و... صورت می‌پذیرد؛ ازنظر شرعی و قانونی مجاز نبوده و همین‌طور از دیدگاه دانشمندان تربیتی و محققان اجتماعی نیز این قبیل دوستی‌ها عوارض فراوان و مخربی را در کوتاه‌مدت و آینده برای دو طرف، خانواده‌های آنان و جامعه به دنبال دارد. بنابراین این‌گونه فعالیت مورد تائید نیست. درصورتی‌که درزمینهٔ همسریابی و معرفی افراد جهت ازدواج به‌صورت کاملاً شرعی فعالیت نماید، نمی‌توان با فعالیت آن مخالفت نمود. - به‌طورکلی سایت‌هایی که وابستگی آن‌ها به مراکز فرهنگی معتبر و دینی محرز نیست، قابل‌اعتماد نیستند. با توجه به توضیحات بالا و بررسی راه‌های علمی و عملی همسریابی به نظر می‌رسد بهترین روش همسریابی اقدام از طریق خانواده باشد. معمولاً والدین به‌خصوص مادران در تعاملاتی که با دوستان خوددارند، یا در مهمانی‌ها و مراسمی که شرکت می‌کنند می‌توانند دختری مناسب را شناسایی کنند. همچنین مادران می‌توانند در بین دوستان و اقوام و همسایگان بگردند تا موردی مناسب برای فرزند خود پیدا کنند.
 
 
منبع: درس‌نامه مهارت‌های زندگی با رویکرد ازدواج و خانواده
نویسنده: گروه نویسندگان پورتال فرهنگی راسخون
 

بیشتر بخوانید :
جایگاه قلب و عقل در انتخاب همسر
چگونگی انتخاب همسر شایسته
آشنایی و انتخاب همسر
انتخاب همسر با کدام « متر»؟
با چه کسانی ازدواج کنیم



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.