خاصیت سیر و فواید درمان آن

اگر از خواص و فواید مصرف سیر و برخی از هزاران فایده مصرف این گیاه منفور و دوست داشتنی (سیر) آگاهی پیدا کنید، هرگز از مصرف آن غافل نخواهید شد. با ما همراه باشید تا در مورد خاصیت «سیر» و فواید درمانی آن بیشتر آشنا شوید.
سه‌شنبه، 6 شهريور 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
خاصیت سیر و فواید درمان آن

سیر برای درمان سرطان پروستات و مثانه نیز استفاده می‌گردد.

چکیده: اگر از خواص و فواید مصرف سیر و برخی از هزاران فایده مصرف این گیاه منفور و دوست داشتنی (سیر) آگاهی پیدا کنید، هرگز از مصرف آن غافل نخواهید شد. با ما همراه باشید تا در مورد خاصیت «سیر» و فواید درمانی آن بیشتر آشنا شوید.

 تعداد کلمات 786 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه
 
خاصیت سیر و فواید درمان آن

خاصیت سیر

هرچند همه سیر را به‌عنوان چاشنی می‌شناسند، اما سیر یک گیاه دارویی است. زمانی که درباره خواص و فواید سیر صحبت می‌کنیم، باید بوی کمی که این گیاه دارویی ایجاد می‌کند را هم در نظر بگیریم، هرچند که این بو برای دوستداران این گیاه دارویی نه‌تنها آزاردهنده نبوده، بلکه حتی ممکن است، دوست‌داشتنی هم باشد.
این گیاه دارویی برای پیشگیری و درمان انواع مختلفی از بیماری‌ها استفاده می‌گردد. دانه تازه سیر و یا قرص سیر به‌عنوان دارو مصرف می‌گردد. سیر برای درمان بیماری‌های مختلف مربوط به قلب و خون استفاده می‌گردد، این بیماری‌ها شامل فشارخون بالا، کلسترول خون بالا، بیماری قلبی کرونر، حمله قلبی و سخت شدن شریان‌ها (تصلب شریان) استفاده می‌شود.
بعضی از افراد از سیر برای پیشگیری از سرطان کولون، سرطان معده، سرطان سینه، سرطان پروستات و سرطان ریه استفاده می‌نمایند. همچنین از سیر برای درمان سرطان پروستات و مثانه نیز استفاده می‌گردد. همچنین از سیر برای درمان پروستات بزرگ‌شده، دیابت، ورم مفاصل، آرتروز، رینیت آلرژیک (تب یونجه)، اسهال مسافران، فشارخون بالا در اواخر بارداری، سرماخوردگی، پیشگیری و درمان عفونت‌های باکتریایی و قارچی استفاده می‌شود.
سایر مصارف سیر شامل استفاده از آن برای درمان تب، سرفه، سردرد، شکم‌درد، احتقان سینوسی، نقرس، روماتیسم، هموروئید، آسم، برونشیت، تنگی نفس، فشارخون پایین، قند خون پایین، قند خون بالا و جای گزیدگی مار استفاده می‌شود. همچنین از سیر برای مبارزه با استرس و خستگی و حفظ سلامت کبد نیز استفاده می‌گردد.
بعضی از افراد از روغن به‌دست‌آمده از سیر برای درمان عفونت‌های قارچی، زگیل‌ها و میخچه استفاده می‌نمایند. هرچند تحقیقات علمی نشان می‌دهد که سیر می‌تواند قادر به درمان عفونت‌های قارچی از قبیل پای ورزشکاران هست، اما کارایی روغن سیر بر روی زگیل‌ها و میخچه ثابت نشده است.
 

خواص و فواید درمانی ثابت‌شده سیر

در بخش قبل، به بررسی باورهای مختلف راجع به سیر پرداختیم در ادامه به بررسی بیماری‌هایی که تأثیر سیر در آن‌ها ثابت‌شده و بیماری‌هایی که ثابت‌شده سیر در آن‌ها تأثیری ندارد می‌پردازیم.

بیماری‌هایی که سیر عموماً در آن‌ها مؤثر است:
 فشارخون بالا : بعضی تحقیقات نشان می‌دهند که سیر می‌تواند میزان فشارخون را بین 7 تا 8 درصد کاهش دهد.
 تصلب شریان: به نظر می‌رسد که سیر به کاهش تصلب شریان‌ها می‌تواند کمک نماید.
• سرطان‌ها: خوردن سیر می‌تواند فوایدی در رابطه با کاهش خطر ابتلا به سرطان کولون، راست‌روده و معده داشته باشد. بااین‌حال به نظر نمی‌رسد که مکمل‌های سیر دار و قرص‌های سیر همچنین اثری داشته باشند. برای این منظور مصرف هفتگی 3.5 تا 29 گرم در هفته توصیه می‌شود.
• گزش کنه: مصرف بالای سیر به نظر می‌رسد که گزش کنه را کاهش می‌دهد.
• عفونت قارچی: ژل‌های تهیه‌شده از سیر می‌توانند به بهبود عفونت‌های قارچی کمک نمایند.

بیماری‌هایی که سیر عموماً در آن‌ها بی‌تأثیر است:
• دیابت: به نظر نمی‌رسد که مصرف سیر تأثیری در درمان قند خون بالا داشته باشد.
 درمان هیلوباکتر: هرچند در نتایج آزمایشگاهی مصرف سیر باعث کاهش این باکتری شده بود، ولی در عمل چنین چیزی مشاهده نشد.
• کلسترول بالا: تحقیقات زیادی در رابطه با تأثیر سیر بر چربی خون، کلسترول خون و تری گلیسیرید انجام‌شده است، بااین‌حال نتایج در این مورد مختلف است.
 سرطان سینه: مصرف سیر به نظر نمی‌رسد خطر سرطان سینه را کاهش دهد.
 سرطان ریه: به نظر نمی‌رسد که سیر تأثیری بر روی سرطان سینه داشته باشد.
 

عوارض جانبی مصرف سیر

مصرف سیر خوراکی برای عموم مردم مطمئن و ایمن هست. سیر می‌تواند باعث بوی بددهان، احساس سوزش دردهان و یا معده، سوزش معده، باد شکم، تهوع و استفراغ، بوی بد بدن و اسهال شود. این عوارض جانبی عموماً در مصرف سیر خام بیشتر هست. همچنین سیر می‌تواند خطر خونریزی را نیز افزایش دهد. آسم و سایر واکنش‌های آلرژیکی نیز در افرادی که  سیر مصرف می‌کنند ممکن هست.
زمانی که سیر بر روی پوست استفاده می‌گردد، عموماً می‌تواند خطرناک باشد. سیر می‌تواند باعث آسیب دیدن پوست به شکل سوختگی شود.
مصرف سیر در بارداری زمانی که در مقادیر درست مصرف شود، عموماً بی‌خطر هست. سیر عموماً زمانی که در مقادیر درمانی مصرف می‌شود، در دوران بارداری پرخطر هست.
 

تداخلات دارویی در مصرف سیر

مصرف سیر با داروی ایزونیازید (Nydrazid, INH)، داروهای درمان اچ ای وی / ایدز و داروی ساکوییناویر (Fortovase, Invirase) ممنوع می باشد. سیر می‌تواند تداخلی معمولی با داروهای پیشگیری از بارداری، سیکلوسپورین، داروهایی که توسط کبد تغییر می‌یابند، داروهای ضد پلاکت و ضد انعقاد خون و وارفارین داشته باشد.
 
منبع: rastineh.ir

بیشتر بخوانید :
خواص سیر و خواندنی های درباره آن
معرفی سیر و خواص درمانی آن
سیر و خواص طبی آن
خواص طبی سیر 
خواص دارویی سیر 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.