چندهمسری و چالش های پیش روی آن (بخش اول)

بنا به دلایلی برخی از مردان به دنبال ازدواج مجدد هستند در حالیکه از آسیب های آن بی خبر هستند و در طرفی دیگر مردانی هستند که به دلایل اجتماعی علیرغم اینکه نیاز به آن دارند، از انجام آن اجتناب می کنند. با ما همراه باشید تا با مسئله چند همسری و چالش های پیش روی بیشتر آشنا شوید.
چهارشنبه، 9 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چندهمسری و چالش های پیش روی آن (بخش اول)
چند همسری، یکی از چالش برانگیزترین مواردی است که گاه خانواده ها را تا حد بحران هم پیش می برد.
 
چکیده: بنا به دلایلی برخی از مردان به دنبال ازدواج مجدد هستند در حالیکه از آسیب های آن بی خبر هستند و در طرفی دیگر مردانی هستند که به دلایل اجتماعی علیرغم اینکه نیاز به آن دارند، از انجام آن اجتناب می کنند. با ما همراه باشید تا با مسئله چند همسری و چالش های پیش روی بیشتر آشنا شوید. 

تعداد کلمات 1233 / تخمین زمان مطالعه 7 دقیقه
چندهمسری و چالش های پیش روی آن

چندهمسری و چالش های پیش روی آن

 ازدواج مجددی که با وجود همسر انجام می گیرد و گاه از آن به ازدواج متعدد (تعدد زوجات) یا تجدید فراش یاد می شود، یکی از چالش برانگیزترین مواردی است که گاه خانواده ها را تا حد بحران هم پیش می برد. این گونه ازدواج ها، شبیه ازدواج موقت اند، اما با تعهدات و مسئولیت های بیشتر. تمامی مباحث و چالش های یادشده درباره ازدواج موقت، در تجدید فراش و چندهمسری هم وجود دارد. البته امروزه در جامعه ما کمتر کسی زیر بار مسئولیت یک زندگی جدید می رود؛ ولی باید این امر را به عنوان یک واقعیت پذیرفت که برخی مردان این امکان را دارند که با توجه به نیازها و شرایط ضرورت آور، بتوانند ازدواج مجددی هم داشته باشند. خلاصه وار باید گفت که زندگی با نخستین همسر، طبیعی ترین و متعارف ترین شکل زناشویی، و اصل اولی در سبک زندگی اسلامی، تک همسری است. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) با وجود حضرت خدیجه (سلام الله علیها)، و امیر مؤمنان علی (علیه السلام) با وجود حضرت زهرا (سلام الله علیها) ، به هیچ روی چندهمسری را نپذیرفتند؛ اما به دلایل مختلف و با توجه به نیازها و شرایط خاصی که پیش می آید، این راه باز است که مرد بتواند همسر دیگری را هم اختیار کند. گاهی برخی افراد سوءاستفاده هایی از این امر می کنند، یا برخی خانواده ها دچار مشکل می شوند، اما این دلیل آن نیست که راه این حلال الهی به کلی بسته شود و در شرایطی که ضرورت می یابد، انجام نگیرد؛ یعنی به جای حل مسئله، نباید صورت مسئله را پاک کرد؛ بلکه باید به دنبال راهی بود که این آسیب ها به کمترین حد برسند و اگر قرار است این اتفاق بیفتد، در جای درست و به شکل مناسب و با کمترین آسیب انجام بگیرد.

[رویکردهای مختلف به بحث چند همسری]

بحث درباره چندهمسری با رویکردهای گوناگون بسیار است؛ اما آنچه در این کتاب به اجمال لازم است به آن پرداخته شود، تحلیل کوتاه روانشناختی و علل گرایش به آن و نیز ارائه رهنمودهایی برای کاهش آسیب های خانوادگی و روانی است. شدت نیاز و غلیان جنسی برخی مردان و دوری از رابطه های گناهکارانه، از کارافتادگی یا مشکلات جسمی و بیماری های بسیار دشوار و ناعلاجی که مانع مقاربت با همسر می گردد، نازایی زن، مشکلات زناشویی و عدم تمکین همسر، اختلالات جنسی همسر و عدم تمایل او به هم بستری، و دوری از همسر و در اختیار نبودن او، از جمله دلایل مقبول گزینش همسر دوم است. البته تنوع طلبی و تمایل به تجربه های جدید جنسی، ازدواج ناخواسته با همسر اول، دلزدگی و ملال در زندگی زناشویی، هوس بازی، عدم خویشتن داری، تحریک پذیری و احساس نیازهای کاذب، و عوامل طبیعی زنانه از قبیل عادت ماهیانه، بارداری پر مخاطره، ایام زایمان و ایام شیردهی -که مانع روابط جنسی می شوند- نیز برخی افراد را به چندهمسری می کشاند. گاه برخی مردان به دلیل هوس بازی و تنوع طلبی، زود از همسر خود زده می شوند و هوس یکی دیگر را می کنند و گاهی نیز همسر خود را بی هیچ دلیل و عذر موجهی طلاق می دهند و ازدواج مجدد می کنند، که این کار نزد خداوند متعال منفور است. از امام باقر (علیه السلام) روایت شده است که می فرماید: «إن الله عز وجل بغض کل مطلاق ذواق»[1] [2]؛ «خداوند متعال از مردان پر طلاق و تنوع طلب در ازدواج، نفرت دارد».
به هر حال، چه به دلایل پذیرفتنی و چه به دلایل نپذیرفتنی، اگر ازدواج مجدد یا متعددی روی دهد، برای کاهش تعارضات و اختلافات، تنوع طلبی و تمایل به تجربه های جدید جنسی، ازدواج ناخواسته با همسر اول، دلزدگی و ملال در زندگی زناشویی، هوس بازی، عدم خویشتن داری، تحریک پذیری و احساس نیازهای کاذب، و عوامل طبیعی زنانه از قبیل عادت ماهیانه، بارداری پر مخاطره، ایام زایمان و ایام شیردهی -که مانع روابط جنسی می شوند- نیز برخی افراد را به چندهمسری می کشاند. حفظ کیان خانواده و دوری از عوارض طلاق و طلاق کشی، گاهی لازم است یا چاره ای نیست جز آنکه زن، چندهمسری شوهرش را بپذیرد و بدان رضایت دهد. البته بدیهی است این کار زمانی پذیرفته است که مرد بتواند عدالت لازم را برقرار کند[3] و از شهوت رانی های افراطی به دور باشد. گاهی که همسر با وجود اقدامات درمانی جسمی و جنسی نمی تواند شوهرش را ارضا کند و مرد نیز قادر به کنترل خود نیست و به دلیل نیازهای جنسی دچار مشکل یا انحراف می شود، مرد می تواند در وهله اول با ازدواج موقت نیازهایش را برآورده سازد؛ و اگر باز این گونه ازدواج ها نیز برایش توجیه پذیر نبود یا دردسرساز بود، با جلب رضایت و همراهی همسرش، می تواند همسر دومی اختیار کند.

[ترس بانوان از ازدواج مجدد همسر]

مشکل برخی از بانوان این است که می ترسند همسر دوم قلب شوهرشان را تسخیر نماید و دیگر شوهرش به او توجهی نکند. به هر حال، خود این خانم باید مراقب روابطشان باشد و با دلبری کردن و تأمین نیازها، اسباب توجه و محبت همسرش را فراهم سازد و نگذارد از چشم شوهرش بیفتد. البته برخی از بانوان، با توقعات بیجا که از شوهرشان دارند، سبب اختلاف ها و تعارضات زناشویی بین یکدیگر می شوند و همین خود مانع بزرگی بر روابط حسنه آنها می گردد و در نتیجه سبب دوری بیش از پیش همسرشان از خود و جذب او به سمت همسر دوم می شود. به هر حال، باید این واقعیت را پذیرفت: مردی که چند همسر دارد، نمی تواند به یک اندازه به همه آنها گرایش عاطفی و جنسی داشته باشد؛ هرچند که از نظر حقوقی، در هزینه زندگی (نفقه و حق همخوابگی)، باید عدالت را رعایت کند.[4] گاهی این گونه مطالبه گری و عدالت خواهی در الفت گیری قلبی و توجه عاطفی یا جنسی یکسان بین همسران ممکن نیست؛ چراکه اساسا خود این تمایلات جنسی و عشق ورزانه بوده که فرد را به زن دیگر سوق داده است. طبیعی است که همه افراد از شادابی جسمی، روانی و جنسی، همچنین اخلاق و مهارت های ارتباطی و نیز قدرت ابراز عشق و علاقه درونی، به یک اندازه برخوردار نیستند و همین امر سبب تفاوت هایی در میزان کشش قلبی به سمت آنها می شود؛ هرچند شایسته است مرد بکوشد با اخلاق کریمانه و رفتار سازنده خود، این گونه تفاوت ها را به کمترین حد برساند با اینکه حداقل به گونه ای رفتار کند که دیگر افراد خیلی متوجه تمایلات باطنی او نشوند.[5]

 
پاورقی:

[1] . «ذواق» به کسی می گویند که بر اثر تنوع طلبی، زیاده خواهی و هوسبازی، زیاد طلاق می دهد و ازدواج می کند (محمد محمدی ری شهری، با همکاری عباس پسندیده، تحکیم خانواده از نگاه قرآن و حدیث، ترجمه حمیدرضا شیخی، ص ۳۲).
[2] . محمد بن یعقوب کلینی، الکافی، ج1، ص55.
[3] . نساء، 3.
[4] . دراین باره در قرآن کریم می خوانیم: ولن تستطیعوا أن تعدلوا بین النساء ولو حرصتم؛ «شما هرگز نمی توانید از نظر مودت و محبت قلبی) در میان زنان عدالت برقرار کنید؛ هرچند کوشش کنید» (نساء، ۱۲۹). برای تفسیر این آیه، ر.ک: محمد بن یعقوب کلینی، الکافی، ج ۵، ص۳62.
[5]. مرد نمی تواند از نظر باطنی و قلبی گرایش های یکسانی به همسران مختلف داشته باشد، اما این بدان معنا نیست که او همسران دیگرش را رها سازد و هیچ توجهی به آنها نکند؛ بلکه قرآن کریم این دسته افراد را به تقوا و مصالحه در امور دعوت می کند و توصیه می فرماید همسران دیگر را از تمایلات عاطفی و جنسی خود محروم نسازند و تا می توانند، بکوشند به همه آنها توجه کافی داشته باشند: قلا تمیلوا کل المیل فتذروها کالمعلقه وإن تصلحوا و تتقوا فان الله کان غفورا رحیما؛ «ولی تمایل خود را به کلی متوجه یک طرف نسازید که دیگری را به صورت زنی که شوهرش را از دست داده [است] در آورید! و اگر راه صلاح و پرهیزکاری پیش گیرید، خداوند آمرزنده و مهربان است، (نساء، ۱۲۹).  


ادامه دارد ...
 
 
منبع: کتاب «سلامت و اختلال جنسی همسران (رویکردی اسلامی و روان شناختی)»
نویسنده: مسعود نورعلیزاده میانجی
 

بیشتر بخوانید:
چندهمسری و چالش های پیش روی آن (بخش دوم)
تحقق زوجات و حقوق زن 
عواملی که مردان را به داشتن چند همسری تشویق می کند
چند همسری از اون جهت!
شرایط مرد برای تعدد زوجات



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.