روش هایی برای خوب صحبت کردن (بخش دوم)

گاهی اوقات خوب صحبت کردن از مهم ترین دغدغه هایی که در زندگی با آن مواجه هستیم برای ما تبدیل می شود و برای رهایی نیازمند آنیم که مهارت لازم را بدست بیاریم . با ما همراه باشید .
سه‌شنبه، 22 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روش هایی برای خوب صحبت کردن (بخش دوم)
اگر واقعا می خواهید که خوب صحبت کنید و صحبت های شما تأثیرگذار باشد می بایست زیاده گویی نکنیم.
 
چکیده : گاهی اوقات خوب صحبت کردن از مهم ترین دغدغه هایی که در زندگی با آن مواجه هستیم برای ما تبدیل می شود و برای رهایی نیازمند آنیم که مهارت لازم را بدست بیاریم . با ما همراه باشید .

تعداد کلمات 862 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه

روش هایی برای خوب صحبت کردن (بخش دوم)
صدای رسا داشته باشیم

صدای رسا، یکی از ملزومات خوب صحبت کردن است.
شما فرض کنید که از کلمات خیلی فوق العاده ای استفاده می کنید، زبان بدن مناسبی دارید، ارتباط چشمی خوبی برقرار می کنید و یک شنونده خوب هستید، اما اگر صدای رسایی نداشته باشید و صحبت های شما شنیده نشود نمی توانید بگویید که خوب صحبت می کنید.
تمام این موضوعات مثل یک پازل به هم مرتبط هستند، اگر همه را داشته باشیم و یکی را نداشته باشیم تأثیرگذاری صحبت های ما به شدت کاهش پیدا می کند.
اگر بخواهم یک تمرین برای رساتر شدن صدا به شما بگویم، تمرین بلندخوانی را پیشنهاد می کنم.
تمرین بلندخوانی دقیقا مثل زمانی هست که ما در کلاس مدرسه از روی کتاب بلند می خوانیدم.
تارهای صوتی و حنجره ما باید دقیقا مثل عضلات بدن ما می مانند، اگر آن ها را به حال خودشان رها کنیم از رسایی و تُن صدای ما کاسته می شود.
البته برای دوستانی که یکسری مسائل در صدای خودشان دارند و یا می خواهند صدای بهتر، بلندتر، رساتر و پُرطنین تری داشته باشند تمرینات حرفه ای تری هم وجود دارد که آن را در دوره جامع صداسازی بیان کرده ام.
 

زیاده گویی نکنیم

اگر واقعا می خواهید که خوب صحبت کنید و صحبت های شما تأثیرگذار باشد می بایست زیاده گویی نکنیم.
ما با زیاده گویی اثر صحبت های خودمان را از بین می بریم (البته این موضوع در مورد صحبت های معلم یا استاد در سر کلاس صدق نمی کند)
اگر ما بین دوستان یا همکارانمان باشیم و بخواهیم متکلم الوحده باشیم و به قولی زیاده گویی کنیم قطعا از جذابیت خودمان و صحبت های ما کاسته می شود.
از قدیم گفته اند که:
کم گوی و گزیده گوی
 

تپق نزنیم

معمولا افرادی که تپق می زنند و همش مِن مِن می کنند افرادی هستند که نمی توانند خوب صحبت کنند.
تپق زدن به صورت غیرمستقیم به طرف مقابل این پیام را می رساند که من نمی توانم خوب صحبت کنم و من اطلاعات و اطمینان کافی در مورد موضوعی که می خواهم صحبت کنم را ندارم.
به شما پیشنهاد می کنم مکالمات یک روز تلفنی یا رو در رویی که با دوستان و آشنایان خودتان دارید را ضبط کنید و ببینید که آیا واقعا در صحبت های خودتان تپق می زنید یا خیر.
اگر تپق می زنید سعی کنید برای یک یا دو هفته به صورت آگاهانه حواستان به صحبت هایتان باشد و تا آنجا که می توانید سعی کنید منسجم و بدون تپق صحبت کنید.
 

زبان بدن خوبی داشته باشیم

در خیلی از موارد افرادی که خوب صحبت می کنند یک ویژگی مشترک دارند، و آن ویژگی مشترک چیزی نیست جز داشتن زبان بدن خوب و متناسب.
فردی که خوب صحبت می کند به احتمال زیاد از بدن و حرکاتی که موقع صحبت کردنش انجام می دهد اطلاع دارد و می تواند به خوبی آن را مدیریت کند.
به احتمال زیاد فردی که در هنگام صحبت کردن همش سر و صورتش را می خاراند و یا به این طرف و آن طرف نگاه می کند و یا نمی تواند در یکجا بند شود و این پا و اون پا می کند نمی تواند فردی باشد که خوب صحبت می کند.
ما به عنوان فردی که قصد داریم در بین دیگران خوب صحبت کنیم می بایست به زبان بدن خودمان آگاه باشیم.
پیشنهاد می کنم به صورت تمرینی شروع به صحبت کنید و از خودتان فیلم بگیرید و یا اینکه به جلوی آینه بروید و شروع به صحبت کنید، که البته ترجیحا یک آینه قدی باشد بهتر است.
و بعد به زبان بدن خودتان دقت کنید و اگر مشاهده می کنید که چیزی اضافی است یا یک تیک خاص در هنگام صحبت کردن دارید و یا دست و پای تان را به این طرف و آن طرف پرت می کنید سعی کنید که خیلی آگاهانه این موارد را انجام ندهید.
معمولا خیلی از این موارد با دانستن و کمی توجه به آن حل می شود.
 

سخن پایانی

در پاسخ به سوال چگونه خوب صحبت کنیم ؟ به صورت کلی می توانم بگویم که برای خوب صحبت کردن نیاز به چند فاکتور است که آن ها را با هم بررسی کردیم و اگر بخواهم به صورت تیتروار بگویم این موارد می شوند:
با اعتماد به نفس صحبت کنیم
ارتباط چشمی خوبی برقرار کنیم
برای خوب حرف زدن باید شنونده خوبی باشیم
صدای رسا داشته باشیم
زیاده گویی نکنیم
تپق نزنیم
و اینکه زبان بدن خوب و متناسبی داشته باشیم
بنابراین با توجه به رعایت این موارد ما می توانیم با کمی تمرین به خوبی صحبت کنیم و هر روز و هر روز صحبت کردن خودمان را تقویت کنیم.

منبع : amirmostafa.com

بیشتر بخوانید
روش هایی برای خوب صحبت کردن (بخش اول)
چطور سخنران خوبی باشیم؟
بررسی شیوه های نفوذ کلام در سخنوری
یک کنفرانس یا سخنرانی خوب
سخنرانی تاثیر گذار با روش های ساده



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.