از تاثیرات زبان بدن خود در ارتباطات بهره ببرید

برای نیل به اهدافتان در طول روز، لازم است تا با افراد گوناگونی در ارتباط باشید. هر اندازه از ارتباط و روابط عمومی قوی تری بهرمند باشید، مشخصا موفق تر بوده و به اهداف خود بهتر دست می یابید. زبان بدن؛ یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین مولفه های گفتگو به شمار می رود.
شنبه، 20 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حسین ابراهیمی تهرانی
موارد بیشتر برای شما
از تاثیرات زبان بدن خود در ارتباطات بهره ببرید
در گفتگوها، حالات بدن شما پیام های مهمی را برای مخاطبتان ارسال می نماید.
چکیده: برای نیل به اهدافتان در طول روز، لازم است تا با افراد گوناگونی در ارتباط باشید. هر اندازه از ارتباط و روابط عمومی قوی تری بهرمند باشید، مشخصا موفق تر بوده و به اهداف خود بهتر دست می یابید. زبان بدن؛ یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین مولفه های گفتگو به شمار می رود.

تعداد کلمات: 953 کلمه / تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه
از تاثیرات زبان بدن خود در ارتباطات بهره ببرید
حسین ابراهیمی تهرانی

زبان بدن چیست؟

مسلما در ارتباطات شما با دیگران، پیام شما فقط از طریق کلمات به دیگران منتقل نمی شود. بلکه تن صدا، تماس چشمی، حالات چهره و .... همگی حامل پیام هایی برای دیگران هستند که نباید از آن غافل شد.
به پیام هایی که از طریق حالت بدن، حرکات سر و دست، لرزش یا آرامش بدن و نیز جهت گیری بدن به مخاطب منتقل می شود، زبان بدن می گویند.

اهمیت زبان بدن

در سال های پایانی قرن نوزدهم، در آلمان اسبی پیدا شده بود که به ظاهر توان محاسبه اعداد را داشت. این اسب که به «هانس» مشهور بود، با شگفتی فراوان، عمل جمع اعداد کوچک را انجام می داد. برای مثال، اگر از او می پرسیدند که دو بعلاوه شش چند می شود، با سم خود هشت بار به زمین می کوبید. شگفت تر آنکه دریافتند که هانس تنها می تواند در حضور انسان ها این کار را انجام بدهد و بدون حضور انسان ها او از این استعداد محروم است. کم کم دریافتند که حیوان با زیرکی فراوان به چهره کسانی که اطراف او هستند نگاه می کند و با دیدن رضایت در چهره آنها، دیگر به زمین پا نمی کوبد. در واقع هانس، با دیدن چهره بشاش دیگران از پا کوبیدن دست برمی داشت. اما آنها گمان کرده بودند که او توانایی شمارش اعداد را دارد[1].
حالت های چهره، حرکات بدن، وضعیت بدن و دست های ما از وضعیت روحی و عاطفی ما ناشی شده و پیام هایی را از ویژگی های روانی مان برای مخاطب ارسال می کنند.

وضعیت بدن در موقعیت های مختلف

اگر دقت کرده باشید، وقتی که از امتحانی نتیجه خوب را کسب کرده باشید، با نشاط به سمت خانه حرکت کرده و قدم هایی استوار، بلند و سریع بر می دارید. حالت بدنتان کشیده و وضعیت سرتان رو به جلو و مستقیم است. در حالیکه وقتی نتیجه دلخواهی از وقایع روز نصیبتان نشده باشد، با بدنی خموده، قدمهایی سنگین و احتمالا سر مایل به پائین حرکت می کنید.
پژوهشگران دریافته اند که شخصیت های نمایش دهنده نقش های خطرناک و تهدید کننده، بیشتر وضعیت بدنی خشک و زاویه دار نشان می دهند، در حالی که ایفاگران نقش های عاطفی، بیشتر وضعیت دایره وار و انعطاف پذیر به خود می گیرند[2].
از این خاصیت می توانید در تفسیر نقاشی افراد استفاده نمایید. جالب است بدانید که افراد دارای شخصیت انعطاف پذیر و عاطفی، بیشتر نقاشی هایی با خطوط منحنی می کشند و برعکس، افراد دارای شخصیت انعطاف ناپذیر و خشک، نقاشی هایشان بیشتر زاویه دار است[3].

قضاوت حالات دیگران

حرکات و حالات افراد، می توانند اطلاعات مهمی را در مورد وضعیت روحی و عاطفی آنها به ما منتقل کند. علت این اهمیت آن است که وضعیت بدن، کمتر از دیگر کانال های ارتباط غیر کلامی مهارشدنی است. به طور مثال، گام های بلند و استوار می تواند نشانه اعتماد به نفس و امیدواری شخص باشد و به خود ور رفتن شخص می تواند نشانه استرس و یا تلاش او بر فریب مخاطب باشد. وقتی کسی با بازوان باز و دستان کشیده از شما استقبال می کند، نشانه خوشحالی او از دیدارش با شما و بالعکس، اگر با دستان و بازوان بسته با شما روبرو شد، نشان دهنده سردی رابطه او با شماست.
تکان دادن سر و دست و اندکی خم شدن به جلو در مخاطب هنگام گفتگو با شما، نشانه توجه و گوش دادن او به حرفهای شماست و اگر صاف نشسته، تکیه داده و هنگام صحبت شما هیچ عکس العملی نشان نمی دهد، می تواند نشانه ارتباط برقرار نکردن او با شما یا صحبت هایتان و یا عدم توجه به صحبتهای شما باشد.
البته برای قضاوت صحیح، نباید فقط به یک نشانه بسنده کرده، بلکه باید نشانه های دیگر را نیز لحاظ نمود. همچنین باید توجه کنیم که وجود این حالت ها در ما نیز زمینه چنین قضاوتی را در مخاطبمان ایجاد می کند.

توجه به حرکات دست

ما اغلب از دستهایمان برای تکمیل حرف هایمان استفاده می کنیم. برای مثال وقتی می خواهیم بگوئیم چیزی بسیار بزرگ است، دستهایمان را می گشاییم. یا وقتی می خواهیم آدرس بدهیم، سمت چپ و راست را با دستهایمان نشان می دهیم. گاهی نیز برای نشان دادن وضعیتی نامطلوب، دستهایمان را روی سینه جمع می کنیم که تقریبا در همه جای جهان نوعی رفتار دفاعی به شمار می آید[4].

سخن آخر

بکوشید تا وضعیت بدنتان متناسب با حالات هیجانی شما باشد. سعی کنید تا حرکات اضافی در رفتار و بدن شما هنگام رویارویی با مخاطبتان وجود نداشته باشد. زیرا این امر شدیدا رابطه شما را مختل کرده و آن را تحت تاثیر قرار خواهد داد. اگر دوست دارید تا فضایی یکسان و صمیمی با مخاطب خود برقرار نمایید، سعی کنید تا حالت بدنی یکسانی با مخاطب خود داشته باشید.
 
پی نوشت
[1] محمود خلیلیان شلمزاری، دست در دست ارتباط، قم : موسسه فرهنگی پژوهشی امام خمینی، 1395، ص 38.
[2] سالاری فر ، محمدرضا و دیگران، روانشناسی اجتماعی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1393، ص 33.
[3] Corman, L. 1371
[4] آلن پیز، زبان بدن، راهنمای تعبیر حرکات بدن، ترجمه سعیده لرپری زنگنه، ج 3، تهران: جانان، 1382، ص 78.
منابع
خلیلیان شلمزاری ، محمود ، دست در دست ارتباط، قم : موسسه فرهنگی پژوهشی امام خمینی، 1395.
سالاری فر ، محمدرضا و دیگران، روانشناسی اجتماعی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1393.
پیز ، آلن ، زبان بدن، راهنمای تعبیر حرکات بدن، ترجمه سعیده لرپری زنگنه، ج 3، تهران: جانان، 1382.

بیشتر بخوانید
اهمیت توجه به حالات چهره در ارتباطات
با مولفه های ارتباط آشنا شوید
اهمیت اسلام به مسئله ارتباط انسانها و ضرورت آن
سبک ارتباطی صحیح با دیگران را بشناسید


 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.