معرفی فندق و خواص درمانی آن (بخش اول)

فندق سرشار است از مواد مغذی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی، ترکیبات آنتی‌ اکسیدانی و چربی‌های مفید. خواص فندق در حفظ و بهبود سلامتی نقش مهمی دارند؛ مثلا به کاهش چربی خون، تنظیم فشار خون، کاهش التهاب و بهبود سطح قند خون کمک می‌کند. ​​​​​​​
يکشنبه، 27 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معرفی فندق و خواص درمانی آن (بخش اول)
خواص فندق باعث کاهش نشانگرهای التهابی می‌شود و این تأثیر به‌خاطر وجود چربی‌های سالم است.
 
چکیده : فندق سرشار است از مواد مغذی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی، ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و چربی‌های مفید. خواص فندق در حفظ و بهبود سلامتی نقش مهمی دارند؛ مثلا به کاهش چربی خون، تنظیم فشار خون، کاهش التهاب و بهبود سطح قند خون کمک می‌کند. 

تعداد کلمات 1126 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه

معرفی فندق و خواص درمانی آن (بخش اول)
تاریخچه درخت فندق

فندق با نام علمی Corylus avellana میوه‌ای از درخت فندق است که ظاهر کروی یا بیضی دارد و طولش ۱۵-۲۵ میلیمتر و قطرش ۱۰-۱۵ میلیمتر است و دارای پوسته فیبری بیرونی می‌باشد. درختچه‌ای است به ارتفاع تقریباً دو متر که ارتفاع آن در نواحی مساعد تا ارتفاع ۶ متر نیز می‌رسد. درخت فندق بومی اروپا و آسیای صغیر است. برگ‌های درخت فندق پهن و نوک‌ تیز با دو ردیف دندانه، به‌ رنگ سبز و یا دمبرگی بطول تقریباً یک سانتی‌ متر می‌باشد. فندق دارای دو نوع گل نر و ماده‌ است که بصورت سنبله آویخته در پاییز ظاهر می‌شود.
فندق گرد ۲/۵-۱/۵ سانتی‌متر است. دارای پوششی سبز رنگ بوده که پس از خشک شدن تدریجاً از آن جدا می‌ گردد. مغز فندق که یکی از خشکبار ها است در حدود ۶۰ درصد روغن دارد که به‌رنگ زرد روشن بوده و دارای طعمی ملایم و بوی مطبوعی می‌باشد. این روغن به مصرف تغذیه، عطرسازی و نقاشی می‌رسد. مغز فندق دارای مقدر زیادی فسفر نیز می‌باشد.این دانه، سرشار از آهن است و می تواند برای درمان کم خونی های ناشی از کمبود آهن به کار رود.گونه‌هایی از فندق از فندق معمولی بزرگ‌ ترند و در بیشترین رشد دو برابر اندازه معمولی می‌شوند. میوه فندق زمانی که برسد از پوسته بیرون می‌افتد. هسته بذر فندق خوراکی است و می‌توان آن را به صورت خام یا پخته مصرف نمود. بذر میوه پوستی بسیار نارک و به رنگ قهوه‌ای تیره دارد که پیش از مصرف یا پخت‌وپز آن را جدا می‌کنند.

فندق در سطح تجاری بیشتر در ترکیه، ایتالیا، یونان، گرجستان، در جنوب ایالت اسپانیایی کاتالونیا، در شهرستان کنت انگلستان و همچنین در ایالت واشینگتن و اورگن ایالات متحده و در ایران در مناطق الموت قزوین و اشکورات رودسر گیلان (کُجید، شَوَک و…) تولید می‌شود. ترکیه با تولید تقریباً ۷۵٪ از فندق جهان، بزرگ‌ترین تولیدکننده این میوه در بین کشورهای جهان می‌ باشد.از فندق در صنعت شیرینی‌ سازی برای ساخت پرالین مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین با ترکیب آن با شکلات می‌توان شکلات ترافل و همچنین محصولاتی همچون نوتلا و فرانجلیکو تولید نمود. روغن فندق نیز که از فندق بدست می‌آید، بسیار خوش‌طعم است و در پخت‌وپز مورد استفاده قرار می‌گیرد. فندق از نظر میزان پروتئین و چربی غیراشباع بسیار غنی است، علاوه بر آن حاوی مقادر قابل توجهی از ویتامین ب۱ و ویتامین ب۶ و میزان کمتری از دیگر ویتامین‌های ب است.
 

فندق باعث کاهش احتمال ابتلا به سرطان می‌شود

وجود ترکیبات آنتی‌اکسیدانی، ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند به فندق خواص و ویژگی‌های ضدسرطانی ببخشد. در میان سایر آجیل‌ها مانند پسته و گردو و…، فندق بیشترین میزان از آنتی‌اکسیدان‌های موسوم به پروآنتوسیانیدین‌ها را داراست. آزمایش‌های کِشت و انجام آزمایش روی برخی از حیوانات نشان داده است، پروآنتوسیانیدین‌ها می‌توانند به جلوگیری و درمان برخی از انواع سرطان کمک کنند. به‌نظر می‌رسد که آنها می‌توانند از استرس اکسیداتیو جلوگیری کنند.
علاوه‌ بر این‌ها، وجود ویتامین E نیز از خواص فندق به‌شمار می‌رود که آنتی‌اکسیدانی قوی است و به حفاظت سلول‌ها در برابر تخریبی که باعث ایجاد یا پیشرفت سرطان می‌شود کمک می‌کند. هر ۲۸ گرم فندوق، ۸۷ درصد RDI برای منیزیم فراهم می‌کند. منیزیم به عملکرد آنزیم‌هایی که تخریب اکسیداتیو را کاهش می‌دهد و باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان می‌شود، کمک زیادی می‌کند.
 نتیجه‌ی آزمایش‌های کِشت نشان می‌دهند که عصاره‌ی فندق در درمان سرطان دهانه رحم، سرطان کبد، سرطان سینه و سرطان روده بزرگ مفید واقع می‌شود. مطالعه‌ای روی حیوانات حاکی از آن بود که استفاده از محصولی تولیدشده از عصاره‌ی پوست فندق بعد از ۸ هفته مطالعه و پژوهش باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ شده است. البته علی‌رغم مطالعات انجام‌گرفته روی حیوانات و مطالعات کِشت در آزمایشگاه‌ها، همچنان به پژوهش‌ها و تحقیقات بیشتر نیاز است.
 

فندق باعث کاهش التهاب می‌شود

خواص فندق باعث کاهش نشانگرهای التهابی می‌شود و این تأثیر به‌خاطر وجود چربی‌های سالم است. مطالعه‌ای روی ۲۱ نفر با سطح بالای کلسترول، چگونگی تأثیر فندق بر نشانگرهای التهابی مانند پروتئین واکنشی C با حساسیت بالا را نشان داد. افراد حاضر در این تحقیق بعد از ۴ هفته مصرف فندق در رژیم غذایی‌شان (در حدود ۱۸ تا ۲۰ درصد از کالری موردنیازشان)، به‌شکل محسوسی سطح التهاب‌شان کاهش یافت.
 علاوه‌براین، مصرف ۶۰ گرم فندق به‌طور روزانه، در طول ۱۲ هفته، به کاهش نشانگرهای التهابی در افراد دچار اضافه‌وزن منجر شده بود. مطالعه‌ای دیگر نیز نشان داد که خوردن فندق بر التهاب تأثیر می‌گذارد. مطالعه‌ای دیگر نیز نشان داد که مصرف فندق چگونه بر کاهش التهاب اثر می‌گذارد. این مطالعه نشان داد که خوردن ۴۰ گرم فندق می‌تواند موجب کاهش واکنش‌های التهابی در افراد سالم بشود.
 به‌طور مشابه، ۵۰ نفر مبتلا به سندروم متابولیک (سوخت‌وساز) بعد از مصرف ۳۰ گرم از ترکیب آجیل‌های مختلف شامل ۱۵ گرم گردو، ۷.۵ گرم بادام و ۷.۵ گرم فندق در طول ۱۲ هفته، در مقایسه با گروه کنترل، التهاب‌شان کاهش یافت. با وجود این، نتیجه‌ی بیشتر مطالعات این است که خوردن فندق به‌تنهایی مؤثر نیست. برای کاهش التهاب باید رژیمی با کنترل مصرف کالری پیگیری بشود.
 

مصرف فندق باعث کاهش سطح قند خون می‌شود

آجیل‌های مختلفی چون گردو و بادام باعث کاهش سطح قند خون می‌شوند. مطالعات اندکی نیز این موضوع را درباره‌ی فندق تأیید می‌کنند. مطالعه‌ای تأثیر فندق بر سطح خون را هنگام ناشتایی بر ۴۸ فرد مبتلا به دیابت نوع دوم بررسی کرد. از این ۴۸ نفر، نیمی از افراد، از فندق به‌عنوان میان‌وعده استفاده کرده بودند و نیمی دیگر نیز به‌عنوان گروه کنترل بررسی شدند. بعد از ۸ هفته، افرادی که فندق مصرف می‌کردند، هنگام ناشتایی، کاهش محسوسی در سطح خون خود نداشتند.
 اما مطالعه‌ی دیگری روی ۵۰ نفر مبتلا به سندروم متابولیک صورت گرفت و در آن، به افراد حاضر در پژوهش، ترکیبی از ۳۰ گرم آجیل مختلف شامل ۱۵ گرم گردو، ۷٫۵ گرم بادام و ۷٫۵ گرم گردو داده شد. بعد از ۱۲ هفته، کاهش محسوسی در سطح انسولین ناشتای افراد دیده شد. علاوه‌براین، اسید اولئیک که اسید چرب اصلی موجود در فندق است، تأثیرات مثبتی بر حساسیت انسولینی نشان داده بود.
 در پژوهشی دیگر که به‌مدت ۲ ماه انجام گرفته بود، مشخص شد که رژیم غذایی توأم با اسیداولئیک می‌تواند موجب کاهش محسوس سطح انسولین و قند خون شود؛ درحالی‌که در ۱۱ نفر که دچار دیابت نوع دوم بودند، موجب افزایش حساسیت انسولینی شد. به‌نظر می‌رسد که رژیم غذایی غنی‌شده با آجیل‌های گوناگون شامل فندق می‌تواند موجب کاهش قند خون و افزایش حساسیت انسولینی شود.

ادامه دارد ...

منبع : 
سایت آمازینگ - سایت چطور

بیشتر بخوانید :
خواص دارویی فندق
فندق نبین چه ریزه
فندق گیاه سلامت بخش
معرفی فندق و خواص درمانی آن



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.