تاثیر غذای سالم بر تندرستی

سلامت غذا یعنی توجه به حلال و حرام بودن غذا و مناسب بودن آن غذا با سن و وضعیت جسمانی و مناسب و به اندازه خوردن غذا و بهداشتی و سالم و غیر بیماری بودن غذاست. استفاده از غذای سالم برای بدن بسیار مفید است و راهکار هایی وجود دارد که به غذای آلوده دچار نشوید.
سه‌شنبه، 4 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
تاثیر غذای سالم بر تندرستی
نقش اساسی غذا در بدن این است که احتیاجات بدن را تامین کند تا بدن مواد مورد نیاز برای رشد و باز سازی خود را داشته باشد .
 
چکیده : سلامت غذا یعنی توجه به حلال و حرام بودن غذا و مناسب بودن آن غذا با سن و وضعیت جسمانی، به اندازه خوردن غذا و بهداشتی و سالم بودن غذاست. استفاده از غذای سالم برای بدن بسیار مفید است و راهکار هایی وجود دارد که به غذای آلوده دچار نشوید. 

تعداد کلمات 1176 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه

تاثیر غذای سالم بر تندرستی 

فاطمه زهرا شادمان

مقدمه :

با توجه به نقش مهم غذا در بدن انسان ، باید به سلامت غذا هم توجه داشت و اگر غذای مصرفی روزانه سالم نباشد می تواند بدن را دچار مشکل کند.
تنها کمبود مواد غذایی در بدن مشکل ساز نیست ، بلکه خوردن غذای آلوده و ناسالم هم در بدن اختلال به وجود می آورد و به مرور آسیب های جدی را به انسان وارد می کند که درمان آنها بسیار سخت تر از پیشگیری است.
 

نقش اساسی تغذیه سالم در بدن

نقش اساسی غذا در بدن این است که احتیاجات بدن را تامین کند تا بدن مواد مورد نیاز برای رشد و باز سازی خود را داشته باشد و نیروی لازم برا فعالیت و ساخت هورمون ها را داشته باشد ؛ از این رو می‌توان گفت بعد از تنفس ، غذا مهم ترین نیاز هر موجود زنده برای ادامه حیات است.

تغذیه خوب بر دو پایه قرار دارد :
۱- غذای مناسب و کافی دریافت کردن.
۲- غذا را به شکل سالم و غیر بیماری زا مصرف کردن. [1]
 

منظور از غذای ناسالم چیست؟

 در اینجا باید درباره غذای ناسالم بحث شود که اصلا غذای ناسالم چیست ؟ تا در متن های بعدی اهمیت غذای سالم را بیان کرد.
در بعضی اوقات منظور از غذای ناسالم غذا هایی هستند که در اصل خود آلوده هستند و برای استفاده کردن از آنها حتما باید از راهکار هایی مانند حرارت دادن استفاده کرد ، مانند شیر گاو ، که در ابتدا که از گاو دوشیده می شود در آن انواع میکروب ها وجود دارند که شرایط رشدشان هم فراهم است و هر کسی میداند که برای اینکه برایش مشکل ساز نشود ، بهتر است که شیر را ابتدا بجوشاند و بعد مصرف کند .
اما نوع دیگر آلودگی در غذا وجود دارد که در این مورد غذا در ابتدای خود سالم و بدون هیچ آلودگی است ، اما توسط عاملی خارجی آلودگی در آن وارد می شود ؛ برای مثال غذایی را با دست های آلوده بخوریم، که قطعا باعث درد در دستگاه گوارشی ما می شود.
 

راهکارهای سالم ماندن غذا

_ رعایت بهداشت فردی : ممکن است انواع اقسام آلودگی ها بر روی پوست انسان وجود داشته باشد و از طریقی به آن وارد شود و در بعضی موارد باعث جوش و حساسیت و زخم شود که هرگونه تماس پوست آلوده با غذا باعث آلودگی غذا می شود و باید حتما به یاد داشت که قبل از کشیدن یا خوردن غذا دست هارا باید شست .
در بعضی اوقات فر دچار مریضی ها یا حساسیت هایی که باعث عطسه یا سرفه می شوند است و بدون هیچ ماسک و پوششی غذا را می پزد  ، که این کار شخص باعث انتقال بیماری او به افراد مصرف کننده آن غذا می‌شود.
_ جلوگیری از تماس حشرات با غذا : حشرات به علت همراه داشتن انواع میکروب ها و آلودگی ها در بدن خود ، وقتی با غذای مصرفی ما تماس پیدا کنند باعث آلوده شدن غذا می شوند.
_رعایت بهداشت در همه‌ی مراحل تهیه و مصرف غذا : باید توجه به سلامت مواد اولیه و پاکیزگی در حمل و نقل و ریختن آن در ظرف مورد نظر داشت ؛ و وقتی تصمیم بر نگهداری غذا و یا فروش آن را دارید مراقب عوامل خارجی آلودگی باید بود .
به طور کلی از مرحله تهیه مواد اولیه تا مرحله مصرف باید مراقب سلامت غذای خود بود .
 

چگونه می توان تغذیه سالم و مناسب داشت؟

خداوند در قرآن کریم انسان را به دقت در غذایی که می خورد ، دعوت کرده است :« فلینظر الانسان الی طعامه » انسان باید در غذای خود به دقت بنگرد .[2]
دقت به غذا داشتن به این معناست که هم توجه به حلال و حرام داشتن ، هم ترکیب و مقدار غذایی که بر میدارد ، و اینکه آیا این غذا مناسب سن و وضعیت جسمی او هست یا نه و هم آیا این غذا از نظر بهداشتی سالم است یا آلوده و بیماری زا ؟[3]
_ برای داشتن تغذیه سالم باید در وعده های غذایی حتما سبزیجات خام ضد عفونی شده مصرف کرد و سبزیجات پخته شده و نرم که فیبر موجود در آنها باعث هضم بهتر غذا ، کم شدن چربی و شادابی و سلامت انسان و پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی است.
_ در هفته حتما از گوشت استفاده کنید و استفاده هر روز آن درست نیست و توجه داشته باشید که در وعده هایی که گوشت مصرف نمی شود نباید از انواع لبنیات و حبوبات و تخم مرغ استفاده کنید.
_ مصرف شیر و ماست فراموش نشود چرا که کلسیم موجود در آنها برای بدن ضروری است و ماست باعث طولانی تر شدن طول عمرتان می‌شود و میکروب های مقیم در روده را تنظیم می کند.
_ ماهی غذایی است که حتما باید در رژیم غذایی شما وجود داشته باشد ولی مصرف زیاد آن هم توصیه نمی شود چرا که طبع بسیار سر ماهی باعث سردی مزاج شما می شود .
_ سعی کنید در غذای خود تنوع دهید از هر میوه ای در فصل خودش استفاده کنید .
_هرگز پرخوری نکنید و غذا را به اندازه مصرف خودتان بخورید.
 امام علی (ع) در این باره می فرمایند :« تا وقتی که گرسنه نشدی اقدام به خوردن غذا مکن و وقتی به خوردن اقدام کردی قبل از آنکه کامل سیر شوی دست از غذا خوردن بردار.غذا را با آرامش و خوب بجو تا هضم آن آسان شود و پیش از خوابیدن و به رختخواب رفتن به توالت برو و خود را تخلیه کن چون این سفارشات را به کار بندی از از پزشک بی نیاز شوی.»[4]
و در قرآن کریم آمده :« بخوری و بیاشامید؛ ولی اسراف نکنید.»[5]
_ غذا ها را خوب بجوید و بین خوردن غذا هرگز آب ننوشید ، چرا که باعث رقیق شدن مواد معده و اشکال در هضم می شود. 
_ غذایی که از سلامت آن اطمینان دارید میل کنید و حتی از غذایی که به آن مشکوک هستید پرهیز کنید.
_ اگر تا جایی که امکان دارد  مواردی که گفته شد رعایت شود ، رژیم غذایی شما سالم و سلامت است و هیچ آسیبی به بدن شما وارد نمی کند . 

پا ورقی :
[1]  پیام نیکبختی، دکترمحمدمهدی اصفهانی، تهران : مهروش، 1389 ، صفحه 121
[2]  قرآن ، سوره عبس ، آیه 24
[3]  پیام نیکبختی، دکترمحمدمهدی اصفهانی، تهران : مهروش، 1389، صفحه 122
[4] آثارالصادقین، صادق احسانبخش الرشتی، جلد 2،  قم : روابط عمومی ستاد برگزاری نماز جمعه گیلان، ۱۳۶۷ ، صفحه 387
[5]  قرآن، سوره مبارکه اعراف، آیه31


منبع:
قرآن کریم 
آثارالصادقین، صادق احسانبخش الرشتی، جلد 2،  قم : روابط عمومی ستاد برگزاری نماز جمعه گیلان، ۱۳۶۷
 پیام نیکبختی، دکترمحمدمهدی اصفهانی، تهران : مهروش، 1389

بیشتر بخوانید :
نقش تغذیه در سلامتی
اهمیت غذا، تغذیه سالم​​​​​​​
تغذیه سالم چیست؟​​​​​​​
نگاهی به غذا و تغذیه در اسلام​​​​​​​



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما