روش های رهایی از نفخ معده و روده

با حبس شدن گاز موجود در غذاها در دستگاه گوارش ، نفخ به وجود می آید که گاهی با درد و دل پیچه همراه است . درمان نفخ معده یا روده می‌تواند یکی از دغدغه های ذهنی در دوره ای از زندگی همه باشد . با چند راهکار و درمان های خانگی آشنا شوید.
شنبه، 15 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
روش های رهایی از نفخ معده و روده
مصرف غذاهای چرب نیز تخلیه معده را به تاخیر می اندازد و ایجاد نفخ می کند.
 
چکیده : با حبس شدن گاز موجود در غذا ها در دستگاه گوارش ، نفخ به وجود می آید که گاهی با درد و دل پیچه همراه است . درمان نفخ معده یا روده می‌تواند یکی از دغدغه های ذهنی در دوره ای از زندگی همه باشد . با چند راهکار و درمان های خانگی آشنا شوید.

تعداد کلمات 1235 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه
روش های رهایی از نفخ معده و روده
فاطمه زهرا شادمان

مقدمه

نفخ شکم مشکلی است که برای همه‌ی افراد در طول زندگی پیش می‌آید . اما فقط یک مسأله ساده نیست ، در مراحل اول شاید ساده و بدون هیچ مشکل خاصی باشد ، اما به مرور و بدون رفع آن می‌تواند به یک مشکل بزرگتر و آزار دهنده تبدیل شود که رهایی از آن سخت باشد و شما را دچار درد هایی سخت کند که تحمل آن برای شما دشوار بوده و دنبال درمان آن می روید . ما در اینجا چند راه درمان نفخ دستگاه گوارش را آورده ایم تا با این راه حل ها از گاز حبس شده در معده و روده های تان رها شوید .
 

دلیل نفخ معده و روده چیست ؟

نفخ شکم زمانی پیش می آید که گاز در روده یا معده شما حبس شده و باعث ورم شکم می‌شود و گاهی همراه با درد و دل پیچه است .
بلعیدن هوا به همراه غذا و نوشیدنی ها یا خوردن نوشیدنی و غذا های گازدار (نوشابه ، فست فود ، حبوبات و... ) ، مصرف یک سری مواد خوراکی نفاخ که به آن توجه نمی شود مانند کلم ، گل کلم، پیاز خام ،آرد سبوس دار ،موز ،تربچه ، زرد آلو ، چوب شور و...  .  تغییرات هورمونی که بیشتر در ایام قاعدگی و بارداری برای خانم ها پیش می آید نیز باعث ورم و نفخ شکم شده  و نوشیدن شیر سرد ، چون شیر دارای قندی به نام لاکتوز است و اکثر افراد بعد از مصرف شیر در زمان هضم آن به دلیل نداشتن آنزیم هضم لاکتوز با مشکل روبرو می شوند و باعث نفخ روده می شود . یا در برخی اوقات مشکلات گوارشی مانند انسداد روده ها و یا بیماری های وراثتی باعث نفخ معده و روده می شوند .
به طور کلی باید گفت افراد مبتلا به نفخ باید از مصرف ترشی ها ، آب سرد ،غذاهای نفاخ پرهیز کنند . مصرف غذاهای چرب نیز تخلیه معده را به تاخیر می اندازد و ایجاد نفخ می کند. [1]
 

درمان خانگی نفخ معده و روده

* ماساژ درمانی را می توان زمانی که دچار نفخ روده شده‌اید دست تان را روی شکم به شکل دایره وار از بالا به سمت پایین بکشید و این کار را به آرامی چند بار به یم جهت انجام دهید ‌. اگر در ماساژ دادن احساس درد شدید کردید ، ادامه ندهید .
* نوشیدن عرق یا دمنوش هایی از قبیل ، دمنوش نعنا ، زیره سبز ، گشنیز ، تخم شوید استفاده کنید. خوردن غذاهایی با طبع گرم مانند فلفل شیرین ، دارچین ، خرما و...سردی غذا را از بین می برد و در نهایت نفخ شکم آرام می شود . امام علی (ع): خرما بخورید که شفای هر دردی است .[2]
*  پیاده روی راهکار موثری است که باعث راحتی هضم غذای موجود در دستگاه گوارش تان شده و به خروج گاز ها کمک می کند . در حالی که کسی بعد از وعده غذایی دچار نفخ شد ، پیاده روی راهکار بسیار خوبی است .
* اگر در حین نفخ دچار درد و پیچش شکم شدید ، یا در دوران قاعدگی دچارش شدید دوش آب گرم و گرم کردن ناحیه شکمی می‌تواند درد شما را تسکین دهد و باعث خروج گاز ها شود . 
* خوردن قرص نعنا نیز یکی از راهکار های آرامش اعصاب و از بین بردن نفخ می‌باشد . این قرص با نرم کردن ماهیچه روده و معده باعث خروج راحت تر این گاز ها شده و هضم راحت غذا را در نتیجه دارد . اما توجه داشته باشید ، افرادی که دارای درد یل سوزش سر معده دارند ، هرگز استفاده نکنند .
* حذف کردن نوشابه و غذای فست فودی از برنامه غذایی خود . 
* مصرف قرص زغال ، این نوع قرص ها با داشتن زغال فعال باعث جذب گازهای اضافه موجود در دستگاه گوارش شما شده و با خارج کردن آن در از بین رفتن نفخ معده و روده مؤثر واقع می‌شود. به گفته متخصصان این قرص بهترین روش موجود برای درمان نفخ است . البته در کنار آن باید اصلاحاتی در روش رژیم غذایی انجام شود و اطمینان از عدم بیماری خاصی درباره گوارش داشت . 
* اگر دچار بیماری بوده و از قرص استفاده می کنید ، برای مصرف این دارو ( قرص ذغال ) باید از پزشک خود مشورت گرفت چرا که این قرص در در کنار جذب گاز های روده و معده ، دارو های مجاور را نیز جذب می‌کند.
* در حالی که بسیاری از پزشکان جهت رهایی یافتن از گاز های روده مصرف ذغال فعال را توصیه می‌کنند ، داروسازان اظهار می دارند که دارو هایی حاوی « سایمتیکون »هنوز هم بیشترین محبوبیت را بین مشتریان دارا هستند .[3]
* اگر در وعده های غذایی خود از حبوبات و سبزیجات زیادی استفاده می کنید حتما حبوبات را به مدت هشت الی دوازده ساعت قبل از پخت خیس دهید تا خاصیت نفاخ بودن خود را از دست دهد و هر چه این حبوبات بیشتر بپزند ،از نفخ آنها کاسته می شود .
* از سبزیجات حرارت داده شده و پخته شده بیشتر از خام استفاده کنید ، چرا که حرارت نفخ آنرا از بین می برد .
* سدیم موجود در نمک نیز باعث ورم و نفخ می شود و برای از بین بردن این مشکل باید مقدار نمک مصرفی را به مرور کم کرد .
* آرام جویدن و آهسته خوردن بهترین روش برای غذا خوردن است ، چرا که از بلعیده شدن هوا هنگام خوردن غذا با عجله جلوگیری می‌کند و شمرده و زیاد جویدن راحت هضم شدن را در پی دارد که از ورم معده و نفخ آن جلوگیری می‌شود . 
* از خوردن سه وعده غذایی بسیار زیاد پرهیز کنید و آن را تبدیل به وعده های بیشتر و مقدار کمتر تولید کنید.
* امام علی (ع) : تا وقتی که گرسنه نشدی اقدام به خوردن غذا مکن و وقتی به خوردن اقدام کردی قبل از آنکه کامل سیر شوی دست از غذا خوردن بردار.غذا را با آرامش و خوب بجو تا هضم آن آسان شود و پیش از خوابیدن و به رختخواب رفتن به توالت برو و خود را تخلیه کن چون این سفارشات را به کار بندی از از پزشک بی نیاز شوی. [4]
 

پاورقی
[1] خدادای، مصطفی، طب سنتی، جلد یک ، قم : سپهر اندیشه، 1396 ، صفحه 8 .
[2] مشکینی اردبیلی، علی، نصایح و سخنان چهارده معصوم (ع) و هزار و یک سخن، مترجم: جنتی، احمد، قم : نشر الهادی، ۱۳۸۲، بین صفحه ۳۷۳ تا ۴۰۴
[3] محمدی ، نوید، درمان های خانگی، جلد 11، تهران: گلبرگ ،1386 ، صفحه29
[4] احسانبخش الرشتی، صادق، آثارالصادقین، جلد 2، قم: روابط عمومی ستاد برگزاری نماز جمعه گیلان، ۱۳۶۷، صفحه 387 .

منبع
خدادای، مصطفی، طب سنتی، جلد یک ، قم : سپهر اندیشه، 1396
مشکینی اردبیلی، علی، نصایح و سخنان چهارده معصوم (ع) و هزار و یک سخن، مترجم: جنتی، احمد، قم : نشر الهادی، ۱۳۸۲
محمدی ، نوید، درمان های خانگی، جلد 11، تهران: گلبرگ ،1386
احسانبخش الرشتی، صادق، آثارالصادقین، جلد 2، قم: روابط عمومی ستاد برگزاری نماز جمعه گیلان، ۱۳۶۷

بیشتر بخوانید :
روش های خانگی درمان نفخ معده
راه های کاهش نفخ معده
علت درد معده و نفخ
علل ایجاد نفخ معده
نفخ شکم



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.