آنچه از فواید ماساژ برای سلامتی باید بدانید (بخش دوم)

ماساژ دارای اثر آرام‌بخشی و تمدد اعصاب است. ماساژ با ترشح اندورفین باعث کاهش سرعت ضربان قلب، تنفس، و تنش ماهیچه، و هم‌چنین افزایش جریان خون می‌شود. ما در این مطلب به بیان فواید ماساژ برای بهبود سلامت روانی، بهبود کارکرد سیستم ایمنی بدن و برای درمان درد و جراحات پرداخته ایم.
جمعه، 13 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آنچه از فواید ماساژ برای سلامتی باید بدانید (بخش دوم)
ماساژ با فعال کردن سامانه‌ها مهار درد در نخاع و از طریق ترشح هورمون‌های ضد درد طبیعی به کاهش درد کمک می‌کند.
 

فواید ماساژ برای درمان درد و جراحات

1. ماساژ به درمان درد مزمن در پایین کمر کمک می‌کند
طی یک آزمایش، ماساژ توانست با بهبود برخی کارکردها در کمر به طور موثر به درمان کمر درد مزمن کمک کند. ماساژ جریان خون را افزایش می‌دهد، گیرنده‌های درد را در بافت ماهیچه‌ مسدود می‌کند، و به مغز پیام می‌دهد تا بدن را آرام سازد.
 
2. ماساژ به بهبود درد ناشی از صدمات نخاعی کمک می‌کند
در یک آزمایش، ۲۰ بیمار مبتلا به صدمات نخاعی توانستند با هفته‌ای دو بار شرکت در جلسات ماساژ به نتایج خوبی دست یابند. هم‌چنین در یک مطالعه‌ی دیگر، طب سوزنی و ماساژ با کاهش درد ۳۰ شرکت کننده به درمان صدمات نخاعی کمک کند. ماساژ با فعال کردن سامانه‌ها مهار درد در نخاع و از طریق ترشح هورمون‌های ضد درد طبیعی (اندورفین و انکفالین) به کاهش درد کمک می‌کند.
 
3. ماساژ به درمان جای سوختگی کمک می‌کند
طی یک مطالعه، ماساژ توانست به کاهش درد، توقف خارش، و بهبود ظاهر سوختگی در ۱۴۶ بیمار کمک کند. ماساژ از طریق تجزیه‌ی بافت اثر سوختگی و ترمیم پوست باعث توقف رشد بافت سوختگی‌ها می‌شود. هم‌چنین، ماساژ به منظور تسکین درد، آرام‌سازی ماهیچه‌ها، و ایجاد حس تن‌درستی به تحریک فیبرهای عصبی می‌پردازد.
 
4. ماساژ به درمان سندرم درد میوفاسیال کمک می‌کند
سندرم درد میوفاسیال به دلیل بروز درد در نقاط ماشه‌ای موجود در ماهیچه‌های گردن و شانه ایجاد می‌شود. در یک آزمایش، ماساژ از طریق کاهش تحریک گیرنده‌ی درد در نقاط ماشه‌ای به درمان سندرم درد میوفاسیال در ۶۷ بیمار کمک کرد. به علاوه، ماساژ برای کاهش احساس درد به فعال‌سازی نواحی خاصی از مغز (قشر پیش‌پیشانی) می‌پردازد.
 
5. باعث تسهیل در زایمان و کاهش آسیب‌ به نوزاد هنگام زایمان می‌شود
نتایج یک بررسی سامانمند نشان دادند، ماساژ واژینال در آخرین ماه بارداری توانست از طریق کاهش احتمال درد و آسیب به نوزاد، افزایش انعطاف‌پذیری، و کاهش مقاومت ماهیچه‌ای و بافت نرم به شکل موثری به آماده‌سازی ۲۴۹۷ زن برای زایمان کمک کند. با وجود این، ماساژ فقط برای زنانی موثر بود که پیش‌تر دارای زایمان طبیعی بودند.
 
6. ماساژ به درمان درد مفصل گیجگاهی ‌زیرواره‌ای کمک می‌کند
مفصل گیجگاهی ‌زیرواره‌ای آرواره را به استخوان‌های گیجگاهی در جمجمه متصل می‌کند. طی نتایج یک مطالعه‌ی موردی، ماساژ باعث کاهش درد و استرس، افزایش میزان باز شدن آرواره و دامنه‌ی حرکتی گردن، و کمک به آرام‌سازی گرفتگی ماهیچه در زنان مبتلا به درد مفصل گیجگاهی ‌زیرواره‌ای می‌شود. به علاوه، ماساژ به کاهش تورم بافت و درد ناشی از اختلال مفصل گیجگاهی ‌زیرواره‌ای کمک می‌کند.
 
7. ماساژ باعث درمان سندرم تونل کارپال می‌شود
طبق نتایج یک مطالعه‌ی راهنما، انجام ماساژ هدفمند و مخصوص سندرم تونل کارپال توانست به کاهش درد و بهبود توانایی گرفتن اشیا با دست در ۲۷ بیمار مبتلا به سندرم تونل کارپال کمک کند. طی یک مطالعه‌ی دیگر، ماساژ به بهبود شدت درد و کارکرد دست‌ و مچ ۲۱ بیمار مبتلا به سندرم تونل کارپال کمک کرد.

ماساژ به بهبود جریان خون، افزایش تخلیه‌ی مواد زائد از غدد لنفاوی، و کاهش تنش ماهیچه‌ای کمک می‌کند. هم‌چنین، ماساژ باعث تسکین اختلال بافت همبند، کاهش فعالیت نقطه‌ی ماشه‌ای میوفاسیال در بافت نرم، و کاهش فشار در امتداد مسیر عصبی ستون فقرات گردنی تا مچ دست می‌شود.
 

فواید ماساژ برای بهبود سلامت روانی

۱. ماساژ باعث کاهش استرس و اضطراب می‌شود
در یک مطالعه، ماساژ سوئدی توانست میزان اضطراب را در ۴۸ بیمار بستری در ICU کاهش دهد. ماساژ باعث آرام‌سازی ماهیچه، افزایش جریان خون، کاهش سرعت تنفس، و تسکین درد می‌شود. ماساژ با کاهش هورمون‌هایی که باعث افزایش ضربات قلب، تنفس، و تعریق می‌شوند (نوراپی‌نفرین و آدرنوکورتیکوتروپین) به کاهش اضطراب و استرس کمک می‌کند.
 
2. ماساژ به درمان بی‌خوابی کمک می‌کند
طی یک مطالعه، ماساژ درمانی چینی توانست به درمان بی‌خوابی به ۴۴ زن پس از دوره‌ی یائسگی کمک کند. ماساژ مرحله‌ی سوم و چهارم خواب را که برای ترمیم بدن و تحریک دستگاه ایمنی بدن با اهمیت هستند، افزایش می‌دهد. ماساژ از طریق کاهش سطوح ماده‌ی P و عوامل التهاب‌زا باعث افزایش طول زمان خواب عمیق می‌شود. ماساژ دارای اثر آرام‌بخشی و تمدد اعصاب است. ماساژ با ترشح اندورفین باعث کاهش سرعت ضربان قلب، تنفس، و تنش ماهیچه، و هم‌چنین افزایش جریان خون می‌شود.
 

فواید ماساژ برای بهبود کارکرد سیستم ایمنی بدن

۱. ماساژ دستگاه ایمنی بدن را تقویت می‌کند
طی یک مطالعه، انجام ماساژ درمانی به صورت هفتگی با افزایش گلبول‌های سفید و خون و سطوح سلول‌های ایمنی در بدن ۴۵ شرکت کننده، با تقویت دستگاه ایمنی بدن آن‌ها شد. هم‌چنین، شرکت در یک جلسه‌ی ماساژ سوئدی نیز باعث افزایش شمار گلبول‌های سفید و کاهش سطوح کورتیزول در بدن ۵۳ شرکت کننده شد.
 
2. ماساژ کیفیت زندگی افراد مبتلا به HIV/AIDS را بهبود می‌بخشد
دانشمندان طی یک آزمایش مشاهده کردند، ماساژ باعث بهبود کیفیت زندگی، محافظت از کارکرد ایمنی، و کاهش استرس در ۴۲ بیمار مبتلا به HIV/AIDS شد.
طبق نتایج مطالعه‌ای دیگر روی ۲۴ کودک مبتلا به ایدز، ماساژ توانست شمار سلول‌های ایمنی (لنفوسیت‌های CD4 و CD8، و سلول‌های کُشنده‌ی طبیعی) را افزایش دهد.
 

فواید ماساژ برای سلامتی

1. ماساژ کیفیت زندگی بیماران سرطانی را بهبود می‌بخشد
طی یک مطالعه، ماساژ درمانی توانست درد، خستگی مفرط، حالت تهوع، و اضطراب را در ۵۸ شرکت کننده‌ی تحت شیمی‌درمانی کاهش دهد. در یک مطالعه‌ی دیگر، ماساژ درمانی باعث کاهش استرس، اضطراب، درد، و آرامش ۳۴۳ بیمار سرطانی شد. ماساژ با افزایش دوپامین، سروتونین، اندورفین، و انکفالین باعث افزایش حس آرامش و کاهش درد می‌شود.

آزمایش دیگری روی ۳۱ زن مبتلا به سرطان سینه نشان داد، تخلیه‌ی لنفاوی دستی با کاهش تورم غدد لنفاوی باعث تسکین درد و ناراحتی می‌شود. تخلیه‌ی لنفاوی دستی جریان خون را افزایش می‌دهد و مواد زائد را از غدد لنفاوی خارج می‌سازد.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده- امیر مصطفایی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.