آنچه از فواید ماساژ برای سلامتی باید بدانید (بخش اول)

از جمله فواید ماساژ این است که دفعات حملات میگرن را کاهش داده و باعث بهبود کیفیت خواب در افراد میگرنی می شود. ماساژ از طریق کاهش ضربان قلب، اضطراب، و سطوح کورتیزول در طول جلسات مختلف به کاهش استرس کمک می‌کند. ماساژ با کاهش سطوح ماده‌ی P و عوامل التهابی که باعث تحریک درد میگرن می‌شوند، طول مدت خواب عمیق را افزایش می‌دهد. با ما همراه باشید.
جمعه، 13 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آنچه از فواید ماساژ برای سلامتی باید بدانید (بخش اول)
طب سوزنی و ماساژ باعث آرامش ماهیچه‌ها و بهبود جریان خون در اطراف سرخرگ‌ها و عروق خونی مسدود شده می‌شوند.
 

مقدمه

آیا می‌دانستید ماساژ تا چه حد می‌تواند به تسکین درد، استرس، و اضطراب کمک کند؟ نه تنها بسیاری از فرهنگ‌های باستانی از ماساژ به عنوان یک روش درمانی استفاده می‌کنند، بلکه مطالعات و پژوهش‌های علمی بسیاری نیز اثرات قدرتمند ماساژ را تایید کرده‌اند. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد سازوکار واقعی ماساژ و فواید ماساژ از نظر علمی برای سلامتی اطلاعات بیش‌تری به دست بیاورید.
 

چرا ماساژ باعث ایجاد حس خوب در آدم می‌شود؟

الف. ماساژ باعث ترشح هورمون‌هایی (اندورفین و انکفالین) می‌شود که اضطراب، استرس، و درد را کاهش می‌دهند.
ب. با کاهش سطح هورمون‌های استرس (نوراپی‌نفرین، اپی‌نفرین، و کورتیزول) باعث کاهش ضربان قلب، کاهش فشار خون، کاهش سرعت تنفس، و آرامش ماهیچه‌ها می‌شود.
پ. باعث افزایش سطوح اکسی توسین در بدن می‌شود؛ این هورمون تعلقات اجتماعی و رفتارهایی نظیر اعتماد، سخاوت، و همدردی را بهبود می‌شود.
ت. فعالیت گیرنده‌های درد را در نخاع و ماهیچه‌ها کاهش می‌دهد.
ث. با جلوگیری از تولید سیتوکین‌های التهابی (فاکتور نکروز توموری آلفا، اینترلوکین ۶، HSP-27) باعث توقف تورم و التهاب در بافت ماهیچه‌ها می‌شود.
ج. جریان خون را در ماهیچه‌ها، بافت همبند، و غدد لنفاوی افزایش می‌دهد.
 

فواید ماساژ برای درمان درد و جراحات

۱. ماساژ به درمان میگرن و سر دردهای مزمن کمک می‌کند
طی یک آزمایش بالینی بر روی ۴۷ بیمار مبتلا به میگرن، ماساژ دفعات حملات میگرن را کاهش داد و باعث بهبود کیفیت خواب در این افراد شد. این ماساژ شامل آرام‌سازی میوفاسیال و فشار ایسکمیک عمیق در نواحی کمر، شانه‌ها، گردن، و سر بود. معمولا استرس جسمی و هیجانی باعث تحریک میگرن می‌شود. ماساژ از طریق کاهش ضربان قلب، اضطراب، و سطوح کورتیزول در طول جلسات مختلف به کاهش استرس کمک می‌کند. ماساژ با کاهش سطوح ماده‌ی P و عوامل التهابی که باعث تحریک درد میگرن می‌شوند، طول مدت خواب عمیق را افزایش می‌دهد.

طی یک آزمایش بالینی بر روی ۱۰۵ فرد مبتلا به سردردهای تنشی (وجود درد در سر، گردن، و پشت چشم‌ها)، ماساژ باعث کاهش شدت سر درد شد. هم‌چنین، طی یک مطالعه‌ی دیگر، ماساژ از طریق کاهش درد در نقاط ماشه‌ای گردن و شانه‌ها باعث درمان سر درد در ۶۵ بیمار شد. نقاط ماشه‌ای نواحی حساس و دردناکی در بدن هستند که با بروز سر دردهای تنشی در ارتباط‌اند. ماساژ میزان تحریک گیرنده‌های درد را در این نقاط ماشه‌ای کاهش می‌دهد.
 
۲. ماساژ به افراد مبتلا به فیبرومیالژیا کمک می‌کند
فیبرومیالژیا نوعی وضعیت مزمن است که علائمی نظیر درد، سفتی مفاصل، و خستگی مفرط به همراه دارد. طی یک آزمایش تصادفی کنترل ‌شده، ماساژ توانست درد و اضطراب را در ۷۴ بیمار مبتلا به فیبرومیالژیا کاهش دهد.

در مطالعه‌ای دیگر، یک دوره‌ی درمانی شامل تخلیه‌ی لنفاوی دستی و ماساژ بافت همبند باعث کاهش شدت درد و فشار در ۵۰ زن مبتلا به فیبرومیالژیا شد. هر دوی این ماساژها به آرامش شدن بدن، کاهش اسپاسم ماهیچه‌ها، تسکین درد، و افزایش جریان خون کمک می‌کنند. ماساژ از طریق کاهش سرعت ضربان قلب، فشار خون، و کاهش سرعت تنفس باعث کاهش درد و اضطراب می‌شود. هم‌چنین، ماساژ به افزایش ترشح هورمون‌های کاهنده‌ی درد و آرام کننده‌ی بدن (اندورفین و انکفالین) کمک می‌کند.
 
3. ماساژ به درمان آرتریت کمک می‌کند
آرتریت عبارت است از التهاب مزمن مفاصل که باعث تخریب غضروف می‌شود. طی یک آزمایش تصادفی کنترل ‌شده، ماساژ درمانی توانست درد و سفتی مفاصل را در ۴۰ فرد بزرگسال مبتلا به آرتریت زانو درمان کند. در مطالعه‌ای دیگر، شرکت در جلسات هفتگی ماساژ به بهبودی ۱۲۵ بیمار مبتلا به آرتریت کمک کرد. ماساژ هورمون‌های استرس را کاهش، و هورمون‌های کاهنده‌ی درد را افزایش می‌دهد. فشار ناشی از ماساژ روی اندام بدن با تحریک گیرنده‌های عصبی موجود در ماهیچه‌ها و بافت همبند باعث کاهش تنش مفصل می‌شود.
 
۴. ماساژ صدمات ماهیچه‌ای را درمان، و بازیابی بدنی بعد از ورزش را تسریع می‌کند
طی یک مطالعه، ۲۹ بیمار مبتلا به درد شانه با استفاده از ماساژ بافت نرم درمان یافتند. ماساژ بافت نرم قدرت ترمیم ماهیچه‌ را بعد از کشیدگی و وارد آمدن صدمه به شانه تقویت می‌کند. ماساژ از طریق کاهش تورم و هم‌چنین توقف ترشح برادی‌کینین و پروستاگلاندین از گلبول‌های سفید التهابی خون باعث جلوگیری از درد ماهیچه می‌شود.

با وجود این، طبق نتایج یک فرا تحلیل، تاثیرات ماساژ بر بازیابی بدن ورزشکاران آن‌چنان قابل توجه نیست، ولی تحت شرایط مناسب (بازیابی کوتاه مدت بعد از تمرینات شدید و ترکیبی) می‌تواند مفید باشد. ماساژ از طریق تقویت رشد سلول باعث افزایش توان ترمیمی ماهیچه‌ها می‌شود، و هم‌چنین از طریق جلوگیری از تولید سیتوکین‌های التهابی (فاکتور نکروز توموری آلفا، اینترلوکین ۶، HSP-27) به کاهش التهاب ناشی از صدمات وارده بر ماهیچه‌ها در طول انجام تمرینات ورزشی کمک می‌کند.
 
5. ماساژ به بازیابی از سکته‌ی مغزی نیز کمک می‌کند
طی یک مطالعه، طب سوزنی الکتریکی و ماساژ توانستند توانایی حرکت دست و شانه را در ۱۲۰ بیمار مبتلا به همی‌پارزی بهبود ببخشند. طب سوزنی و ماساژ باعث آرامش ماهیچه‌ها و بهبود جریان خون در اطراف سرخرگ‌ها و عروق خونی مسدود شده می‌شوند. طی مطالعه‌ای دیگر، ماساژ لمسی با کاهش اضطراب و درد، و هم‌چنین با بهبود کیفیت زندگی و کارکردهای حسی و حرکتی به بازیابی ۵۰ فرد مبتلا به سکته‌ی مغزی کمک کرد. در این مطالعه، ماساژ باعث افزایش فعالیت بخشی از مغز شد که با احساس رضایت و تنظیم هیجانی در ارتباط هستند.

هم‌چنین در یک مطالعه، روش‌های درمانی بازیابی حرکات صورت با استفاده از تمرینات ماهیچه‌ای، ماساژ، و مراقبه – آرام‌سازی به کنترل فلج صورت در ۱۶۰ بیمار کمک کردند. تحریک الکتریکی و ماساژ به تحریک اعصاب آسیب دیده در ماهیچه‌های مورد نظر و بازیابی کامل حرکات ماهیچه‌ها منجر شد.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده- امیر مصطفایی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.