فواید ماساژ پا برای سلامتی (بخش دوم)

فشار خون تحت تاثیر عوامل بسیاری است از جمله ضربان قلب و حجم خون که ماساژ پا می‌تواند به رفع همه‌ی آن‌ها کمک کند و همچنین ماساژ پا می‌تواند برای سرکوب استرس، کنترل فشار خون و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی استفاده شود. ما در ادامه این مطلب به مهمترین فواید ماساژ پا برای سلامتی بدن و روان اشاره خواهیم کرد.
چهارشنبه، 18 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید ماساژ پا برای سلامتی (بخش دوم)
تهوع و استفراغ در صورت عدم کنترل باعث بروز مشکلات قابل توجه می‌شود، ماساژ پا می‌تواند راهی برای کمک به کنترل و مدیریت این علائم باشد.
 

مهمترین فواید ماساژ پا برای سلامتی بدن و روان

1) ماساژ پا درک ما را از درد کاهش می‌دهد
درد دلایل متفاوتی دارد و اغلب از علل روانشناسی، تا عصبی و کاملا فیزیکی، بسیاری از این عناصر را ترکیب می‌کند و همین سبب می‌شود که درمان آن دشوار باشد. درد یک تجربه‌ی بسیار ذهنی است، پس ماساژ پا چگونه به تسکین درد کمک می‌کند؟

اگر ما به شیوه‌های تاثیر ماساژ پا روی سلامتی نگاهی داشته باشیم، هم اثرات فیزیکی و هم اثرات روانی را می‌بینیم. این روش درمانی مراقبت اجتماعی برای‌مان فراهم می‌کند، اندورفین را افزایش می‌دهد و سطح استرس را پایین می‌آورد. بنابراین سبب می‌شود که مغز بهتر بتواند با درد مقابله کند. یک مطالعه که به بررسی نحوه‌ی تاثیر پذیرفتن درک درد توسط ماساژ پا پرداخت، کاهش قابل‌توجهی را در میزان درد نشان داد – به طوری که استفاده از دارو در بیماران دریافت‌کننده‌های ماساژ در مقایسه با گروه شاهد  کاهش یافت. این اثر به احتمال زیاد به دلیل توانایی ماساژ برای درمان چندین جنبه از درد است. ما پیش‌تر در همین این مقاله در مورد چگونگی تاثیر ماساژ روی قسمت‌های درگیر مغز در مدولاسیون درد و همچنین نحوه‌ی افزایش سطح اندورفین و کاهش استرس صحبت کردیم.

ماساژ همچنین یک عنصر اجتماعی را فراهم می‌کند. کسی در حال مراقبت از شما است و در عین حال ماساژ توانایی برخورد با منبع درد را هم دارد. ماساژ بافت عمیق، روی مفاصل متمرکز است، و بلافاصله روی علت درد تاثیر می‌گذارد. ماساژ پا با ترکیب عنصری از مزایای فیزیکی، مزایای اجتماعی و مزایای روانشناختی، قادر است به طور موثر چندین منبع درد را مورد ملاحظه قرار دهد.

* جمع بندی: درد یک پدیده‌ی بسیار پیچیده است. از آن‌جایی که ماساژ پا چندین جنبه‌ی مختلف را (فیزیکی، اجتماعی و روانی) تحت تاثیر قرار می‌دهد، می‌توان آن را به طور موثر برای درمان درد استفاده کرد.
 
2) ماساژ پا باعث کاهش تهوع و استفراغ می‌شود
حالت تهوع و استفراغ به طور کلی ناشی از وجود مشکلی در معده (که در این صورت استفراغ احتمالا بهترین چیز برای شماست) و بیماری صبحگاهی است. در عین حال تهوع و استفراغ توسط افراد مبتلا به درد و بیماران سرطان نیز تجربه می‌شود.

حالت تهوع و استفراغ به وسیله مکانیسم‌های خاص – فعال شدن عصب واگ، ناراحتی گوش داخلی (بیماری حرکتی) یا فعال شدن گیرنده‌های دوپامین (مرتبط با استرس) تحریک می‌شود. هرچند ماساژ نمی‌تواند روی گوش داخلی شما تاثیر بگذارد، اما مطالعاتی وجود دارند که نشان می‌دهند ماساژ ممکن است بر گیرنده‌های دوپامین یا عصب واگ تاثیر بگذارد.

شواهد برای اثرات ماساژ روی حالت تهوع و استفراغ در مطالعاتی که بیماران سرطانی را مورد بررسی قرار داده‌اند، وجود دارند. ۱۰ دقیقه ماساژ پا برای کاهش تهوع و استفراغ در بیماران مبتلا به سرطان انجام شد و نتایج مثبتی در این زمینه به دست آمد. به علاوه، مطالعات بیش‌تری همین نتیجه را به دست آورده‌اند.  استفراغ، به ویژه اگر مزمن باشد، باعث ایجاد بسیاری از مشکلات ثانویه، از جمله کمبود آب بدن و عدم تعادل یون‌ها (عدم تعادل نمک در بدن شما) می‌شود. این پیامدها به نوبه‌ی خود می‌توانند فرد را در معرض خطر جدی قرار دهند – یون‌ها کنترل عصب، ضربان قلب و توانایی منقبض شدن عضلات را کنترل می‌کنند. ماساژ پا با کمک به کنترل تهوع و استفراغ، می‌تواند به افزایش کیفیت زندگی کمک کند.

* جمع‌بندی: تهوع و استفراغ در صورت عدم کنترل باعث بروز مشکلات قابل توجه می‌شود. حتی موارد محدود تهوع و استفراغ می‌توانند کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار دهند. ماساژ پا می‌تواند راهی برای کمک به کنترل و مدیریت این علائم باشد، و منجر به بهبود کیفیت زندگی افرادی می‌شود که این علائم را تجربه می‌کنند.
 
3) ماساژ پا و بازتاب‌درمانی
در این بخش به نوع خاصی از ماساژ بر اساس اصول بازتاب‌درمانی می‌پردازیم. رفلکسولوژی یا بازتاب‌درمانی بر اساس این مفهوم است که با ماساژ دادن دست و پا، ماساژدهنده می‌تواند بر سایر قسمت‌های بدن نفوذ کند. چندین نظریه در مورد این که بازتاب‌درمانی چگونه تاثیر خود را می‌گذارد، وجود دارد – یکی این است که فشار دادن نقاطی روی پا بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می‌گذارد. یکی دیگر این است که انرژی از طریق بدن جریان دارد و رفلکسولوژی با مورد ملاحظه قرار دادن نقاط دچار مشکل در این جریان، می‌تواند بدن را به حالت استراحت بازگرداند. در حالی که برخی شواهد روایتی در مورد بازتاب‌درمانی وجود دارد، بسیاری از شواهد در مورد این روش درمانی به تاثیر آن روی افزایش گردش خون و ترشح غدد لنفاوی به عنوان اثر اصلی اشاره می‌کنند.

سیستم لنفاوی و سیستم گردش خون برای حفظ تعادل آب در بدن، فیلتر کردن مایعات بدن و محافظت از بدن در مقابل بیماری‌ها توسط توزیع گلبول‌های سفید خون با هم کار می‌کنند. رفلکسولوژی و ماساژ پا با افزایش گردش خون بدن و ترشح غدد لنفاوی، می‌توانند به تعادل مایعات، و حرکت خون در سیستم تصفیه‌ی داخلی بدن کمک کنند.

همچنین ثابت شده‌است که رفلکسولوژی اثرات متمایزی دارند که با افزایش گردش خون و تخلیه لنفاوی قابل توضیح نیست. این اثرات عبارتند از آرامش، کاهش درد و بهبود کیفیت کلی زندگی. همانطور که قبلا در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت، کاملا امکان‌پذیر است که این نتایج ناشی از چیزهایی مانند مورد مراقبت قرار گرفتن، افزایش اندورفین و کاهش سطح استرس باشد تا خود رفلکسولوژی.

* جمع بندی: رفلکسولوژی نوع خاصی از ماساژ است که بر نقاط تنش روی کف پاها تمرکز دارد و تلاش می‌کند تا با استفاده از دستکاری آن‌ها بر سایر عملکردهای بدن تاثیر بگذارد. در حالی که شواهد مرتبط با این روش درمانی کاملا روایتی است (بنا به گفته‌ی این و آن)، اما اثرات آن به خوبی اندازه‌گیری شده و کنترل درد و کاهش اضطراب و افسردگی را شامل می‌شود.
 
4) ماساژ پا به حفظ تعادل فشار خون کمک می‌کند
فشار خون یک مقیاس مهم از خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی است. فشار خون بالا باعث می‌شود که قلب سخت‌تر کار کند، و در نتیجه استرس و فشار روی قلب افزایش بیابد. با توجه به این که بیماری قلبی، در اصل، طیفی از بیماری‌ها است از آنژین تا حمله‌ی قلبی، مهم است که فشار خون تحت کنترل باشد.

فشار خون ناشی از سه چیز متفاوت است: سطح فشار خارج شدن خون از قلب، تعداد دفعاتی که خون از قلب بیرون می‌آید (ضربان قلب) و حجم خون موجود. حجم خون محصولی است از رابطه‌ی بین سیستم لنفاوی مایع را از خون خارج می‌کند و آن را قبل از پمپاژ کردن دوباره به خون و انتقال به گردش خون فیلتر می‌کند. ضربان قلب تحت تأثیر بسیاری از چیزهاست، که در آن میان استرس عامل بزرگی است. نیرویی که طی آن خون از قلب خارج می‌شود به سایز قلب بستگی دارد – قلب بیش از حد بزرگ خون را با نیروی بیش‌تری پمپاژ می‌کند و فشار خون را بالاتر می‌برد. قلب بزرگ به طور کلی ناشی از بیش از حد کار کردن آن است – به علاوه قلب هم عضله است، و عضلات در اثر فعالیت بیش از حد رشد می‌کنند.

با توجه به آن‌چه که تا کنون در مورد اثرات ماساژ بر استرس، سیستم لنفاوی و گردش خون عنوان کردیم، اصلا عجیب نیست که ماساژ پا اثر مثبت روی فشار خون دارد. شواهد این تاثیر را می‌توان در مطالعه‌ی اثر ماساژ پا در جامعه‌ی ژاپن مشاهده کرد. این مطالعه کاهش قابل‌توجهی را در فشار خون سیستولیک و اضطراب نشان داد. بنابراین ماساژ پا می‌تواند برای سرکوب استرس، کنترل فشار خون و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی استفاده شود.

* جمع بندی: فشار خون تحت تاثیر عوامل بسیاری است از جمله استرس، ضربان قلب و حجم خون، و ماساژ پا می‌تواند به رفع همه‌ی آن‌ها کمک کند. هرچند ماساژ پا نمی‌تواند مشکل را به طور کلی از بین ببرد اما می‌تواند در مدیریت علل پایه‌ای فشار خون بالا مفید باشد.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کر بازده- سارا فیضی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.