زنان شاغل، آری یا نه؟

یکی از موضوعاتی که بسیار اهمیت دارد این است که آیا کار کردن خانم ها در بیرون از منزل اشکالی دارد یا نه؟ اگر کار کردن به وظیفه مهم زن یعنی تربیت فرزند و شوهرداری صدمه نزند، اشکالی ندارد و الا اشکال دارد.
يکشنبه، 5 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
زنان شاغل، آری یا نه؟
مهمترین وظیفه یک مادر شاغل، همسرداری و تربیت فرزندانی سالم و صالح است باید در کنار شغل تان به این موضوع هم رسیدگی کنید. 
 
چکیده: یکی از موضوعاتی که بسیار اهمیت دارد این است که آیا کار کردن خانم ها در بیرون از منزل اشکالی دارد یا نه؟ اگر کار کردن به وظیفه مهم زن یعنی تربیت فرزند و شوهرداری صدمه نزند، اشکالی ندارد و الا اشکال دارد.

تعداد کلمات 920 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه

زنان شاغل، آری یا نه؟

سجاد رستمی چورتی

مقدمه 

این پدر و مادر هستند که براساس ارزش های اخلاقی باید فرزندشان را تربیت کنند و آنها را مهیا کنند برای جامعه و قطعا دیگران از اهداف، علایق، وسلایق و ارزش های مورد نظر والدین با خبر نیستند هر چند والدین خواسته های خودشان را برای متولیان تربیتی به صورت مشروح بیان کنند اما از سخن تا عمل، فاصله و تفاوت بسیار است. 
مهمترین وظیفه یک مادر شاغل، همسرداری و تربیت فرزندانی سالم و صالح است باید در کنار شغل تان به این موضوع هم رسیدگی کنید. 
مادرانی که شاغل هستند و بیرون از خانه کار می‌کنند وقت کافی ندارند تا با فرزند خودشان باشند و آن نقش مهم خودشان که تربیت و عشق ورزی به فرزند است را ایفا کنند. 
 

1. برنامه ریزی کردن مادران شاغل

با توجه به اینکه مادران شاغل وقت کمتری برای رسیدگی به امور منزل دارند با برنامه ریزی می توانند بیشترین استفاده را از زمان خود داشته باشند. خانواده های ایرانی بخاطر وجود عشق و محبت و صله رحمی که دارد با خانواده های غربی تفاوت دارند. برای همین موضوع، زنانی که شاغل هستند باید برنامه ریزی داشته با‌نو واز زمان به بهترین نحو ممکن استفاده کنند تا هم به تربیت فرزند و هم به ‌شوهرداری و صله رحم برسند. 
نکته: برنامه‌ریزی داشته باشید زمان می‌تواند بهترین دوست و بدترین دشمن شما باشد. 
خانم های که دوست دارید شغل بیرون دا‌شته باشید، اشکالی ندارد اما باید برنامه ریزی داشته باشید تا در زندگی دچار مشکل نشوید. داشتن چندین و چند وظیفه خصوصا زمانی که بچه دارید کار سختی است. گرچه با مشکلات فراوان اما اگر با یک برنامه ریزی درست برای ساعت ها و روزها، مادران شاغل ممکن است بتوانند بهترین استفاده را از زندگی شغلی خود ببرند. 
 

2. سختی دوچندان برای زنان شاغل و استراحت کردن منظم

اشتغال تمام وقت زنان در کنار انجام وظایف خانگی، بار مضاعفی بر دوش آن ها می گذارد؛ زیرا بیشتر زنان با وجود اشتغال، مسئولیت های مادری و همسری را نیز انجام می دهند؛ چرا که اعتقاد به اینکه خانه داری مسئولیت و وظیفه زنان است، پیروان بسیاری دارد. در یک نظر خواهی معلوم شد که بیشتر مردم فکر می کنند مسئولیت زنان در امور خانه بیش از مردان است، همچنین معلوم شد که در بیشتر وظایف خانگی فقط زنان مسئولند(1)
زنان شاغل باید زمان استراحت بیشتری داشته باشند تا بتوانند به وظیفه مادری و شوهرداری خودشان هم برسند. 
وظیفه مهم مادران تربیت کردن فرزند است که نباید از آن غافل شوند و تمام آرمان و هدف خود را در کار کردن در بیرون بدانند و از تربیت فرزند غافل شوند، چون فرزند نیاز به عاطفه و ابراز احساسات از طرف مادر و پدر خود دارد. 

به طور مثال این که والدین به نوازش و بوسیدن فرزندشان بپردازند تاثیرات عجیبی بر تعدیل رفتار کودک دارد. در حدیثی از پیامبر(صلی الله علیه و آله ) داریم: «فی رجل فال؛ ما قَبَّلتُ صَبِیّا قَطُّ، فلَمّا ولَّى قالَ: هذا رجُلٌ عِندی أنّهُ مِن أهلِ النّارِ» مردی در جمع پیامبر (صلی الله علیه و آله ) و عده ای از اصحاب گفت: من هرگز کودکم را نبوسیده‌ام. پس آنگاه که خواست برود، پیامبر (صلی الله علیه و آله ) فرمودند: این مرد در نظر من از دوزخیان است.(2)این حدیث به امر مهم تربیت فرزند از لحاظ ابراز احساسات و عاطفی ربط دارد که این ابراز احساسات زمانی حاصل می‌شود که فرزند، وجود پدر و مادر را درک کند و گرمای وجودشان را احساس کند، پس حواستان باشد که می‌توانید شاغل باشید و زمان را برنامه ریزی کنید و استراحت داشته باشید و خودتان را برای تربیت و دوستی با کودک تان آماده کنید.
نکته: والدین باید دقت داشته باشند که کار کردن آنها نباید باعث شود تا امر مهم تربیت فرزند و همسرداری نادیده گرفته شود.
 

یادآوری برای مادران

تاثیری که مادر در تربیت کودک دارد حتی مهربان‌ترین پرستاران و دوست داشتنی ترین مربیان کودک هم ندارند. بسیاری از مادرانی که کودک خود را به پرستار می‌سپارند و محل کار خود می‌روند  اذعان می‌کنند که همیشه دلشان پیش کودک شان است و زمانی که از فرزند خود دور هستند، دچار نگرانی می‌شوند.
 

نظر اسلام در مورد کار کردن زنان

با نگاهی به آیات قرآن کریم می‌توان دریافت که اشتغال فی‌نفسه برای زنان ممنوع نگردیده ‌است. بسیاری از اطلاقات و دلالت‌های قرآن کریم نشان می‌دهد که زنان می‌توانند در فعالیت‌های اقتصادی جامعه مشارکت داشته و با حفظ حدود اسلامی به کسب و کار بپردازند. «وَلَا تَتَمَنَّوْا مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَکُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ ۚ لِلرِّجَالِ نَصِیبٌ مِمَّا اکْتَسَبُوا ۖ وَلِلنِّسَاءِ نَصِیبٌ مِمَّا اکْتَسَبْنَ ۚ وَاسْأَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ کَانَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمًا. مردان را از آنچه به اختیار کسب کرده‌اند بهره‌ای است و برای زنان نیز از آنچه کسب می‌کنند بهره‌ای است» (3)
کار کردن زن تا زمانی که آسیبی به ارکان خانواده و نقش ارزشمند زن نرساند، اشکالی ندارد. اما زمانی که منافات داشته با‌د با ارزش های زن، در این حالت دچار اشکال می‌شود. 

پی نوشت
(1) جامعه شناسی زنان، پاملا آبوت و والاس کلر، ترجمه منیژه نجم عراقی، تهران: نشر نی، صفحه 177
(2) محمدبن یعقوب کلینی، اصول کافی، ج6، تهران: اسلامی، 1407ق،  صفحه 50 /  منتخب میزان الحکمة : 612
(3)قران کریم، سوره نساء، آیه 32

بیشتر بخوانید :
جایگاه اشتغال زنان در سبک زندگی اسلامی
نکته هایی درباره اشتغال زنان
پیامدهای اشتغال زنان
انگیزه های زنان از اشتغال
پیامدهای منفی اشتغال زنان



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.