راه های درمان دندان درد در کودکان

دندان درد برای کودکان درد بسیار غیر قابل تحمل و شدید به حساب می آید. قبل از مراجعه به پزشک و یا در صورت خفیف بودن آن دردها، شما با راهکارهای خانگی و گیاهی می توانید آن را تسکین داده و تا حدودی حتی آن را درمان نیز بفرمایید.
يکشنبه، 12 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
راه های درمان دندان درد در کودکان
مقدار روغن میخک را با نوک انگشت به دندانی که دچار پوسیدگی شده بمالید .این کار به مقدار قابل توجهی درد ناشی از پوسیدگی و حفره دندان را تسکین می دهد.
راه های درمان دندان درد در کودکان

مقدمه

در این وزن منظور از دندان درد، درد ناشی از در آوردن دندان در شیرخواران نیست، بلکه دندان‌درد مسئله دیگری است. عموماً این نوع دندان درد از پوسیدگی دندان‌ها نشأت می گیرد. دندان درد در کودکان بسیار برایشان غیر قابل تحمل و درد سنگینی به حساب می آید. اگر دندان درد و لثه درد در آنها به شکل وخیم بروز کرد، حتما به دندانپزشک متخصص رجوع کنید.
دندان در دین مبین اسلام از اهمیت بالایی برخوردار است به طوری که در حدیث صحیح از پیامبر (صلی الله علیه و آله) نقل شده که مسواک زدن قبل از نماز ثواب نماز را ۷۰ برابر می کند از این قبیل احادیث بسیار نیز آمده است. [1]
بهترین روش برای پیشگیری از دندان درد رژیم غذایی مناسب و صحیح با رعایت بهداشت دهان و دندان چه از نظر پزشک متخصص و چه از نظر طب اسلامی است.
دندان درد کودکان همیشه موجب نگرانی والدین می شود به طوری که با بروز دردی که کودک تحمل می کند به سراغ علت پوسیدگی و راه تسکین دندان درد کودک می روند. در این قسمت با علت اصلی خراب شدن و پوسیدگی دندان کودک و راه های درمان و تسکین دندان درد کودک بیشتر آشنا می شوید.
 

علت انواع دندان درد ها

اگر درد دندان کودک شما شدید و مداوم باشد و به همراه تب باشد علت احتمالی آن آبسه دندان است.
اما اگر درد دندان به صورت دوره ای و کوبشی و شدید که با گرما سرما تحریک می شود باشد، علت آن پوسیدگی دندان یا پرکردگی عمیق دندان است. در بعضی موارد می‌تواند شکستگی دندان ممکن است موجب التهاب مغز دندان شده و همین درد ها را در پی داشته باشد.
اگر درد دندان کودک شما با خوردن غذاهای گرم و سرد یا شیرین تحریک می شود و فقط چند ثانیه طول می کشد و تمرکز این درد در لثه و پشت دندان‌های آسیاب باشد، علت احتمالی آن رشد دندان عقل است. اما اگر درد مبهم و مداوم ،در چند دندان عقبی ردیف بالاست، می تواند علت آن سینوزیت ها باشد.
اگر درد دندان فقط در زمان گاز زدن یا جویدن رخ می دهد علت احتمالی ممکن است از پوسیدگی، پرکردگی، آبسه لثه، ترک دندان، شکستگی، مشکلات لثه و از این قبیل موارد باشد.
 

راه های درمانی دندان درد

یکی از راهکارهای درمانی برای تسکین درد دندان این است که پنبه را آغشته به آب پیاز کرده و روی دندان مربوطه بگذارید و اجازه دهید تا آرام گیرد این کار را می توانید چند بار انجام دهید.
شما می توانید یک مرکز جعفری را خوب بکوبید و له نمایید، سپس مقداری روغن زیتون طبیعی و بودار به همراه کمی نمک به آن اضافه نمایید و خوب آنها را با هم مخلوط کرده و روی آن دندان و داخل گودی دندان‌های پوسیده قرار دهید .این کار باعث از بین رفتن کک و پوسیدگی دندان و تسکین درد آن می شود.
یکی از بهترین پودر هایی که به عنوان خمیر دندان می توانید از آن استفاده کنید، پودری است که از مخلوط رازیانه، بادیان، زیره سبز به اضافه زیره سیاه درست کنید. به شکلی که از هر کدام به مقدار مساوی با هم مخلوط کنید و کمی زغال طبیعی را بکوبید و به آن اضافه کنید، سپس همه را در مخلوط کن و یا خرد کن بریزید و خوب پودر کنید، سپس کمی نمک طبیعی به آن اضافه نمایید، در ظرفی نگهداری کنید و هر روز سه بار پس از غذا مصرف نمایید .این پودر از خواص خاصی همانند: تقویت مینای دندان، جلوگیری از کرم خوردگی، جلوگیری از عفونت دندان، جلوگیری از عفونت لثه، براق و سفید شدن دندان ها، استحکام دندان ها ، ضد عفونی شدن دهان ، درمان بخارت زاید دهان و حلق و بینی، تقویت بینی و تقویت قلب. برای استفاده در کودکان زیر یک سال، شما می توانید این پودر را با استفاده از دستمال مرطوب و تمیز به دندان کودکان بکشید. البته قابل ذکر است که ذغال اگر زغال درخت بید یا گنه گنه و یا تبریزی باشد عالی عمل می کند. [2]
یکی از راهکارهای موثر دیگر استفاده از تخم مرزه می باشد. شما می توانید تخم مرزه را کوبیده و با کمی نمک مخلوط کنید و روی دندان قرار دهید.
در صورت پوسیدگی دندان ها یک عدد سیر را کوبیده و به همراه کره طبیعی روی دندان مورد نظر و یا گودال خالی درون دندان قرار دهید این راهکار بسیار عالی عمل می کند.
جوشانده برگ شاه توت یکی دیگر است راهکارهای گیاهی است؛ به طوری که برگ شاه توت را به جوش آید و غلیظ نمایید و آن را به صورت گرم در دهان نگه دارید، بعد از مدتی آن را بیرون بریزید و این عمل را چند بار تکرار کنید.
یک قاشق چای خوری نمک را داخل یک لیوان آب گرم بریزید و با آن غرغره کنید.
مقدار روغن میخک را با نوک انگشت به دندانی که دچار پوسیدگی شده بمالید .این کار به مقدار قابل توجهی درد ناشی از پوسیدگی و حفره دندان را تسکین می دهد.[3]
این کمی پوست سبز گردو را در دهان بگذارید و بجوید؛ شما می توانید آن را حتی قورت دهید .این کار در تسکین درد دندان بسیار موثر است.
فاطمه زهرا شادمان

پی نوشت
[1] محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، بیروت: دار الاحیاء التراث العربی، ج 100، جلد 6 ، مبحث مسواک.
[2] سید هادی فاطمی، بیماری های کودکان، قم: شهید کاظمی ، 1396، صفحه 78.
[3] خدادای، مصطفی، طب سنتی، جلد یک، قم: سپهر اندیشه، 1396 ، صفحه 70.

بیشتر بخوانید :
چگونه در خانه دندان درد را تسکین دهیم ؟
پوسیدگی دندان ، دلائل-علائم و پیشگیری آن
پوسیدگی دندان
ریشه اصلی پوسیدگی دندان کجاست ؟ 
علائم پوسیدگی دندان​​​​​​​
پیشگیری از التهاب لثه و پوسیدگی دندان​​​​​​​
پوسیدگی در کمین دندان 6 گروه



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.