همه چیز درباره دندان درآوردن کودکان (بخش اول)

درآوردن دندان‌های شیری در عین حال که یکی از مراحل اصلی رشد کودک محسوب می‌شود، اما سختی‌ها و گرفتاری‌های خاص خودش را دارد. شما می‌توانید با دانستن زمان و سن دندان درآوردن و همچنین علائم دندان درآوردن در کودکان به کودک خود برای گذراندن این دوره سخت کمک کنید.
يکشنبه، 9 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
همه چیز درباره دندان درآوردن کودکان (بخش اول)
بعد از اینکه دست‌های تان را شستید، با انگشت تان لثه‌های کودک را با کمی فشار و ملایمت بمالید. این فشار می‌تواند فشاری را که کودک از دندان داخل‌ لثه‌ اش احساس می‌کند خنثی کند.
 

مقدمه

دندان درآوردن از آن نقاط عطفی نیست که یک‌جا اتفاق بیفتد. تبدیل خندهٔ بی‌دندان کودک تان به لبخندی متشکل از دندان‌های سفید و درخشان فرایندی است که چند سال زمان می‌برد. وقتی کودک تان سه ساله می‌شود دهانی پر از دندان دارد که خودش می‌تواند آنها را مسواک بزند و این یکی از اولین قدم‌های او در مراقبت از خود است. هرچند کودک خودش به تنهایی مهارت‌های کافی برای خوب مسواک زدن را نخواهد داشت و لازم است که حداقل تا شش سالگی حتماً در این کار به او کمک کنید. در این مطلب می‌توانید با زمان و سن دندان درآوردن کودک، علائم دندان درآوردن، راهکارهایی برای کاهش درد دندان درآوردن، نکاتی در زمینهٔ مسواک زدن و استفاده از نخ دندان برای رعایت بهداشت دهان و تأخیر در درآوردن دندان کودکان شیرخوار آشنا شوید.
 

زمان و سن دندان درآوردن کودک

شکل‌گیری دندان‌ها از زمانی که کودک هنوز در رحم است شروع می‌شود. وقتی باردار بودید جوانهٔ دندان‌های کودک تان که پایهٔ دندان‌های شیری او هستند ایجاد شده است، اما با وجود این، بسیار به‌ ندرت نوزادی با یک یا دو دندان به دنیا می‌آید یا در طول چند هفتهٔ اول زندگی دندان درمی‌آورد.

بیشتر کودکان، اولین دندان شان را بین چهار و هفت ماهگی درمی‌آورند اما این زمان بر حسب ژن‌های به ارث رسیده در کودک می‌تواند تا ۱۳ ماهگی به تأخیر بیفتد و در کودکان متفاوت باشد. اگر کودک تان رشد سریعی دارد، ممکن است سفیدی اولین دندان او را که معمولاً یکی از دندان‌های میانی پایین است از سه ماهگی ببینید و اگر رشد آهسته‌ تری دارد، ممکن است اولین دندانش را تا یک سالگی یا بعد از آن درنیاورد. به‌ طورکلی بیشتر کودکان ابتدا دو دندان میانی فک پایین، بعد دو دندان میانی فک بالا و سپس دندان‌های کناری و پشتی را درمی‌آورند. آخرین دندان‌هایی که کودک درمی‌آورد دندان‌های مولر دوم هستند که در انتهای دهان و در بالا و پایین درمی‌آیند. این دندان‌ها معمولاً از سه سالگی کودک شروع به درآمدن می‌کنند. کمی پس از آن، کودک تان باید یک دستهٔ ۲۰ تایی دندان داشته باشد.
 

علائم دندان درآوردن کودک

برخی کودکان از فرایند دندان درآوردن راحت می‌گذرند، اما عدهٔ زیادی از کودکان هنگام درآمدن دندان‌هایشان ناراحت به نظر می‌رسند. برخی علائم دندان درآوردن کودکان شیرخوار عبارت است از:
- سرازیر شدن بزاق دهان
- ورم و حساسیت لثه
- تحریک‌پذیری یا بهانه‌گیری
- گاز گرفتن
- امتناع از غذا خوردن
- مشکلات خواب

همچنین لازم است بدانید که دندان درآوردن باعث تب، استفراغ یا اسهال نمی‌شود، پس اگر کودک تان این علائم یا علائم نگران‌ کنندهٔ دیگری دارد آن را به دندان درآوردن نسبت ندهید، بلکه خیلی زود از پزشک کودک مشورت بگیرید.
 

راهکارهایی برای کاهش درد دندان درآوردن

شما نمی‌توانید هیچ کاری برای درآمدن دندان‌‌های کودک انجام دهید، اما اگر فکر می‌کنید فرایند دندان درآوردن کودک تان را اذیت می‌کند می‌توانید کارهایی برای تسکین درد او انجام دهید. برخی از راهکارهایی که می‌تواند مفید واقع شود شامل موارد زیر است:
 
به او چیزی برای جویدن بدهید: 
یک حلقهٔ دندانی یا اگر می‌تواند غذاهای کمکی بخورد، یک ساقهٔ کرفس خنک‌ شده در یخچال را امتحان کنید. همچنین حلقه‌های دندانی را در فریزر نگذارید، زیرا در حالت یخ‌ زده می‌تواند خیلی سفت باشد و به لثه‌های کودک تان آسیب بزند.
 
به او غذاهای سرد بدهید: 
کودک ممکن است از خوردن غذاهای سرد مثل سس سیب یا ماست تسکین پیدا کند.
 
لثه‌های او را ماساژ دهید: 
بعد از اینکه دست‌های تان را شستید، با انگشت تان لثه‌های کودک را با کمی فشار و ملایمت بمالید. این فشار می‌تواند فشاری را که کودک از دندان داخل‌ لثه‌ اش احساس می‌کند خنثی کند.
 
با نظر پزشک یک مسکن را امتحان کنید: 
اگر هیچ‌کدام از این روش‌ها کمکی نکرد، پزشک تان ممکن است استامینوفن اطفال را برای تخفیف درد و التهاب پیشنهاد کند اما یادتان باشد هرگز خودسرانه یا با توصیهٔ اطرافیان تان اقدام به دادن هر نوع مسکنی به کودک نکنید.

همچنین یادتان باشد برای کودکان کمتر از دو سال بهتر است که از داروهای بدون نسخه برای درد دندان درآوردن مثل ژل‌ها و پمادها استفاده نکنید، مگر اینکه پزشک آنها را توصیه کرده باشد. پزشکان و کارشناسان هشدار می‌دهند که داروهای بی‌حسی موضعی که حاوی بنزوکائین است می‌تواند باعث متهموگلوبینمی شود که یک عارضهٔ نادر اما جدی است که در آن مقدار اکسیژن در قطره‌های خون به میزان خطرناکی پایین می‌آید.

ادامه دارد...

منبع: سایت مادرشو


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.