چند بار در روز مسواک بزنیم؟

مسواک زدن، یکی از آداب بهداشتی است که هم در دین و هم در پزشکی بدان سفارشات بسیاری شده است. در این نوشتار برآنیم که برخی از روایاتی که در بیان تعداد مسواک زدن در روز بیان شده است، بپردازیم. با ما همراه باشید.
شنبه، 6 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چند بار در روز مسواک بزنیم؟
در حمام مسواک نزنید.
 
چکیده: مسواک زدن، یکی از آداب بهداشتی است که هم در دین و هم در پزشکی بدان سفارشات بسیاری شده است. در این نوشتار برآنیم که برخی از روایاتی که در بیان تعداد مسواک زدن در روز بیان شده است، بپردازیم. با ما همراه باشید. 

تعداد کلمات 693 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه
چند بار در روز مسواک بزنیم؟

چند بار در روز مسواک بزنیم؟

حداقل مسواک زدن که کمتر از آن شایسته نیست، هر سه روز یک مرتبه مسواک زدن است. این حداقل مسواک زدن است و اگر کسی این حداقل را هم رعایت نکند، اگر گناه شرعی نباشد، گناه بهداشتی است.
بهتر از هر سه روز یک بار مسواک زدن، یک بار در روز مسواک زدن است. حضرت امیر (علیه السلام) از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) روایت می کند:
«کسی که هر روز یک مرتبه مسواک بزند، خداوند از او راضی می شود و کسی که خداوند از او راضی شود، بهشت برای اوست.»
این یک مرتبه در روز هم بهتر است که وقت وضو گرفتن برای نماز باشد.
بهتر از هر یک بار در روز مسواک زدن، دوبار در روز مسواک زدن است. در ادامه روایت قبلی حضرت امیر (علیه السلام) چنین روایت می کند: «کسی که در روز دو مرتبه مسواک بزند، از سنت انبیاء پیروی کرده است؛ خداوند برای هر نمازی که می خواند، ثواب ۱۰۰۰ رکعت می نویسد؛ فقیر نمی شود؛ دهانش خوشبو می شود؛ حافظه اش تقویت می شود؛ فهم و درکش زیاد می شود؛ دهانش خوشبو می شود؛ غذایش هضم می شود؛ درد دندانش را برطرف می کند؛ بیماری را از او دور می کند؛ دندان هایش را تمیز می کند؛ زمانی که از خانه خارج می شود، ملائکه به بدرقه او می روند؛ حاملان عرش برای او استغفار می کنند؛ خداوند ۱۰۰۰ درجه به درجات او می افزاید؛ خداوند درهای بهشت را برای او باز می کند. و از هر دری که بخواهند، می تواند وارد آن شود؛ خداوند نامه اعمالش را به دست راستش می دهد و حساب و کتاب او را آسان می کند؛ درهای رحمت الهی به رویش باز می شود و از دنیا خارج نمی شود، مگر جایگاهش را در بهشت می بیند».
همان گونه که بیان شد، کسانی که دو بار در روز مسواک بزنند از چنین لطف و رحمت الهی بهره مند می شوند، در حالی که اگر یک بار در روز مسواک بزند، این همه فایده برایش ندارد و نکته شگفت این است که حاملان عرش هم برای او استغفار می کنند، که در هیچ عقل و فکری نمی گنجد و این اهمیت بسیار بالای مسواک زدن و پاکیزگی را در اسلام می رساند.
بهتر از دو مرتبه مسواک زدن در روز، سه مرتبه مسواک زدن در روز است. در ادامه روایت قبلی از حضرت امیر (علیه السلام) آمده است:
 «کسی که سه مرتبه در روز مسواک بزند و مقید به این کار باشد؛ از دنیا خارج نمی شود، مگر اینکه حضرت ابراهیم (علیه السلام) را ببیند و او را ملاقات کند؛ او را جزو پیامبران حساب می کنند، خداوند تمام حواجش را در دنیا و آخرت برآورده می کند؛ روز قیامت در سایه عرش الهی خواهد بود و در معرض آفتاب نخواهد بود؛ و رفیق ابراهیم (علیه السلام) و تمام انبیا، در بهشت خواهد بود.»
 بهتر از سه مرتبه مسواک زدن در روز، پنج مرتبه مسواک زدن در روز است. در روایتی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) آمده است:
«اگر بر امتم سخت نبود و به مشقت نمی افتادند، امرشان می کردم که در هر نماز مسواک بزنند».


بایدها و نبایدهای مسواک زدن

-با چوب انار، چوب نی و چوب گل ها (به طور کلی) مسواک نزنید.
-بهترین مسواک، لیف اراک ها است. امام رضا (علیه السلام) در رساله الذهبیه می فرماید: «بهترین مسواک، لیف اراک است». چوب اراک (بدون ریش ریش کردن)، چوب درخت زیتون و مسواک با چوب دیگر درختان در رده های بعدی قرار می گیرد.
-در حمام مسواک نزنید، زیرا سبب ابتلا به وبای دندان می شود.
- در دستشویی مسواک نزدند، زیرا سبب بدبویی دهان می شود. بدبویی دهان یک بیماری است که با مسواک زدن برطرف نمی شود. [ما در توالت مسواک زده ایم تا دهانمان خوشبو شود؛ ولی بر عکس، موجب بدبویی دهان ما شده است!]
-بیش از اندازه مسواک زدن، ممکن است باعث لق شدن دندان ها شود. روایت از امام رضا (علیه السلام) داریم که بعد از مسواک زدن، کندر بجوید، زیرا باعث تثبیت دندان ها می شود.
-کسانی که دندان هایشان لق می شود، نباید مسواک بزنند.
-کسانی که سالخورده هستند، مسواک نزنند؛ زیرا دندان هایشان ضعیف شده است.


 
منبع: کتاب «نسخه های پیشگیری و درمان آیت الله تبریزیان»
نویسنده: حسن زرقانی
 

بیشتر بخوانید:
5 راه برای حفظ بهداشت دهان و دندان
همه چیز درباره مسواک
پیام های بهداشتی دهان و دندان
بهداشت دهان و دندان دانش‌آموزان



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما