علائم عفونت لثه

بهداشت ضعیف دهان و دندان سبب ایجاد پلاک در دندان می‌شود که اغلب عامل اصلی عفونت لثه می‌باشد. شرح زیر اطلاعاتی در مورد علائم عفونت لثه ارائه می‌دهد. اصطلاح "لثه" اشاره به لایه ای از بافت نرم که سطح
پنجشنبه، 16 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
علائم عفونت لثه
علائم عفونت لثه

مترجم: مهناز مزارعی
منبع:راسخون
 

بهداشت ضعیف دهان و دندان سبب ایجاد پلاک در دندان می‌شود که اغلب عامل اصلی عفونت لثه می‌باشد. شرح زیر اطلاعاتی در مورد علائم عفونت لثه ارائه می‌دهد. اصطلاح "لثه" اشاره به لایه ای از بافت نرم که سطح استخوان آلوئولار را پوشش می‌دهد، که ریشه‌های دندان را احاطه کرده است. اصطلاح "ورم لثه" به التهاب لثه اشاره دارد. عفونت لثه اغلب به علت ایجاد پلاک که به یک بیوفیلم چسبنده است اشاره دارد. پلاک در سطح دندان‌ها زمانی‌که باکتری‌ها و دیگر میکروب‌ها بر‌روی پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌های بزاق از ضایعات غذایی تغذیه می‌کنند شکل می‌گیرد. باکتری‌ها بر‌روی کربوهیدرات‌ها برای تولید اسید اثرمی‌گذارند که ممکن است مینای دندان را از بین ببرند. پلاک همچنین می‌تواند لثه ها را تحت تاثیر قرار دهد و موجب بروز خونریزی شود.
ورم لثه اگر درمان نشود باعث التهاب بافت لثه می‌شود که یک بیماری بسیار جدی است که بر ریشه های دندان یا رباط ها و یا استخوان‌هایی که از دندان ها حمایت می‌کنند تاثیر می‌گذارد.

علائم عفونت لثه

قرمزی، تورم و خونریزی در لثه برخی از نشانه‌هایی است که نشان دهنده عفونت لثه است. اگر این علائم همچنان ادامه داشته باشد، باید به دندانپزشک مراجعه شود. درمان سریع می‌تواند مانع پیشرفت بیماری لثه شود. در اینجا به برخی از نشانه‌ها و علائم بیماری عفونت لثه اشاره می شود:

تورم لثه

حساس شدن لثه
خونریزی در حال مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان
قرمزی
تغییر رنگ لثه به دلیل کمبود اکسیژن در خون
پس رفتن لثه ها
درد
تنفس با بوی بد
طعم بد در دهان

علائم التهاب لثه

التهاب یک بیماری جدی لثه است که در آن لثه ها از دندان‌ها دور می‌شوند، بنابراین منجر به تشکیل حفره‌های عمیقی می‌شود. این حفره‌ها زمانی که باکتری‌ها بر‌روی باقی مانده‌های مواد غذایی که ممکن است در اینجا جمع شوند، آلوده می‌شوند. علائم مشخصی از بیماری التهاب لثه عبارتند از:
خط دندان را از بین می برد، باعث می‌شود دندان ها طویلتر بنظر برسند
ایجاد حفره های بین دندان ها و لثه ها
حساسیت ریشه های دندان
پلاک در داخل و زیر خط دندان
زخم معده (زخم آفتاب)
تشکیل یک شکاف (شکاف باریک V شکل) بین دندان ها و لثه ها
از بین بردن دندان‌ها به علت آسیب به رباط پرایودنتال و استخوان آلوئولار
تغییر در موقعیت یا تراز دندان‌ها که روی گازگرفتن تاثیر می‌‌گذارد

درمان

اگرعفونت لثه در ابتدا درمان شود، از پیشرفت بیماری که درنهایت منجر به بیماری التهاب لثه یا پرودینال می‌شود جلوگیری می‌کند. بنابراین، اگر هر یک از علائم عفونت لثه ذکر شده را تجربه کردید، در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید.
درمان عفونت لثه شامل حذف پلاک است. استفاده از آنتی بیوتیک ها نیز ممکن است به منظور جلوگیری از رشد باکتری‌ها توصیه شود. اگر عفونت لثه به التهاب لثه پیشرفت کند، روش هایی نظیر تمیز کردن عمیق ریشه دندان، لکه برداری (حذف تارتار) و صاف کردن ریشه دندان ممکن است انجام شود. استفاده از آنتی بیوتیک های خوراکی و کاربرد ژل‌های موضعی آنتی بیوتیک یا تجویز می‌شود. در موارد شدید، جراحی فلپ (کاهش فاصله بین دندان ها و لثه ها)، پیوند بافت نرم و یا پیوند استخوان ممکن است لازم باشد.

اقدامات پیشگیرانه

اگر لثه ها اغلب هنگام مسواک زدن خونریزی کنند، باید برخی از اقدامات و مراقبت‌ها را انجام دهید.
دندان‌هایتان را دوبار در روز بشویید و دندان‌های خود را درست کنید تا از تشکیل پلاک دندان جلوگیری شود.
برای جلوگیری از خونریزی از مسواک نرم استفاده کنید و مسواک خود را هر سه ماه یکبار تغییر دهید.
از آنجایی که باکتری‌ها از باقی مانده های مواد غذایی که بین دندان ها قرار می‌گیرند، تغذیه می‌کنند از یک برس نرم برای خارج کردن باقی مانده غذا بین دندان‌ها استفاده کنید
از خمیر دندان استفاده کنید که حاوی لوریل سولفات سدیم نیست.
مصرف کربوهیدرات‌ها یا مواد غذایی که اسیدی هستند را کاهش دهید.

ترک سیگار

بهداشت ضعیف دهان و دندان، ضربه به دندان‌ها هنگام مسواک زدن یا نخ دندان، سیگار کشیدن ، بعضی از عوامل مؤثر در مشکلات دندان هستند. کمبود تغذیه همچنین می‌تواند یک فرد را در معرض خطر افزایش مشکلات تنفسی قرار دهد. بنابراین اگر بتوانید تغییرات لازم در شیوه زندگی ایجاد کنید، می‌توان از عفونت‌های لثه پیشگیری کرد. مهمتر از همه، مراجعه به دندانپزشک هر شش ماه برای جلوگیری از بیماری‌های دهان و عفونت لثه لازم است.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما