راهکارهایی برای رفع عطش در ماه رمضان

روزه گرفتن در تابستان، سخت تر از تمام سال است. تشنگی در ماه رمضان می تواند یکی از مشکل ترین قسمت های ماه رمضان باشد. ما ترفندهای فوق العاده برای رفع عطش در ماه رمضان را برایتان تدارک دیده ایم که می تواند به شما کمک کند. ترفندهای فوق العاده برای رفع عطش در ماه رمضان را در این مطلب بخوانید.
چهارشنبه، 11 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهکارهایی برای رفع عطش در ماه رمضان
برای رفع تشنگی در ماه رمضان دقت داشته باشید که نوشیدن آب زیاد در هنگام سحر تأثیری در پیشگیری از تشنگی ندارد، زیرا در صورت نوشیدن آب بیش از حد نیاز، بدن آب اضافی را دفع می کند.
 

تشنگی کمتر با فعالیت کمتر

به گزارش سایت الودکتر، با توجه به این که ماه رمضان امسال در فصل گرم سال قرار دارد به روزه داران توصیه می شود برای پیشگیری از کاهش شدید آب بدن تنها در صورت ضرورت از منزل خارج شوند. در طول روز از نور خورشید فاصله بگیرید و حتی الامکان در مناطق سایه دار و خنک بایستید. در صورت امکان از پوشش کلاه استفاده کنید و فعالیت های بدنی را کاهش دهید.
 

ترفندهای فوق العاده برای رفع عطش در ماه رمضان

توصیه های طب سنتی برای رفع عطش در ماه رمضان را در این مطلب بخوانید. نوشیدنی های سنتی مانند شربت آبلیمو، خاکشیر، تخم شربتی،کاسنی ، سکنجبین و بید مشک می تواند به کاهش تشنگی و عطش در ماه مبارک رمضان کمک کند. برخی نوشیدنی ها مثل شربت آبلیمو باعث ترشح بزاق شده و احساس تشنگی را برطرف می کند اما این به آن معنا نیست که نیاز بدن به آب تامین شده است. دانه های خاکشیر می توانند آب را درون خود نگه دارند و به تدریج آن را به بدن تحویل دهد در نتیجه نیاز بدن را به مدت طولانی تر نسبت به آب تامین می کند. تخم شربتی نیز مانند خاکشیر با نگه داشتن آب درون خود باعث می شود، فرد دیرتر احساس تشنگی کند. اما بهتر است آن را بدون شکر یا با شکر کم مصرف کرد.

در بین عرقیات سنتی، تنها کاسنی خاصیت خنک کنندگی بدن را دارد، از این رو پیشنهاد می شود نوشیدنی هایی مانند خاکشیر را با کمی کاسنی و گلاب مخلوط و سپس استفاده کرد. همچنین اضافه کردن سکنجبین به خاکشیر نیز می تواند به رفع عطش کمک کند. دم کرده لیمو عمانی با گل گاو زبان و نبات نیز می تواند علاوه بر رفع تشنگی، باعث آرامش و خواب مناسب در شب شود. تهیه و مصرف شربت نعناع نیز در رفع تشنگی بسیار مفید است. برای تهیه آن باید از شربت پایه استفاده کرد. جوشاندن شکر و آب به نسبت دو به یک و افزودن مقداری عرق نعناع و آب لیمو ترش که باید به صورت خنک مصرف شود. این شربت نیز به میزان زیادی از عطش جلوگیری می کند. برای رفع عطش در ماه رمضان خیس کردن تمبر هندی و صاف کردن آن و سپس مخلوط آن با عسل و تهیه به صورت شربت، نوشیدنی مفیدی برای رفع یبوست در ماه رمضان محسوب می شود و همچنین از مخلوط زردآلوی تازه همراه عسل نیز به عنوان مواد غذایی مناسب جهت رفع عطش و سنگینی معده می توان استفاده کرد.
 

برای پیشگیری از تشنگی، از افطار شروع کنید

برای رفع تشنگی در ماه رمضان دقت داشته باشید که نوشیدن آب زیاد در هنگام سحر تأثیری در پیشگیری از تشنگی ندارد، زیرا در صورت نوشیدن آب بیش از حد نیاز، بدن آب اضافی را دفع می کند. پس، آب مورد نیاز بدن باید در فاصله میان افطار تا سحر به تدریج و از طریق مصرف آب و میوه های آب دار تأمین شود. با فاصله یک ساعت بعد از افطار سعی کنید ۸ لیوان آب و مایعات خنک را به مرور تا هنگام خواب بنوشید و حتی الامکان از نوشیدن چای، قهوه و نوشابه ها، به دلیل دارا بودن سطح بالایی از کافئین و شکر خودداری کنید چرا که این مایعات باعث از دست رفتن سریع تر آب بدن می شوند.
 

رفع تشنگی در رمضان با میوه و سبزی

سبزی‌ها و میوه‌ها نیز به دلیل داشتن ویتامین، املاح، فیبر و آب در پیشگیری از عطش موثرند در این راستا می توان از میوه‌هایی چون زردآلو و هلو استفاده کرد به ویژه ناراحتی های ناشی از ترشح اسید معده و مواد از دست رفته به دلیل تعریق را جبران می نماید. فیبرها در نگهداری آب نقش مهمی دارند بنابراین خوراکی‌های فیبردار مانند میوه و سبزی اهمیت زیادی در رفع عطش دارند به ویژه کاهو، خیار، کرفس و سبزی خوردن چون آب را در خود نگه می‌دارند باعث استمرار و تداوم آب‌رسانی به بدن می‌شوند. میوه‌های آب‌ دار مانند هندوانه و خربزه و طالبی نیز نقش مهمی در تأمین مایعات بدن دارند و توصیه می‌شود در فاصله افطار و سحر این میوه‌ها مصرف شوند همچنین مصرف لیموترش نیز در پیشگیری از تشنگی و گرمازدگی موثر است.
 
منبع : مجله عصر


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.