روزه درمانی، درمانگر بیماری ها (بخش دوم)

روزه در طب سنتی و اسلامی درمان مناسبی برای چاقی است که با درمان آن بسیاری از بیماری های قلبی و عروقی درمان شده و همچنین باعث ترمیم و پاک سازی خون می شود. با ما همراه باشید.
چهارشنبه، 4 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روزه درمانی، درمانگر بیماری ها (بخش دوم)
در طول دوران روزه گرفتن، ایجاد سلول های جدید و سالم بوسیله آمینواسیدهایی که از سلول های بیمار شده آزاد می شوند تسریع پیدا می کند.
 

استفاده از روش تنقیه

یک اقدام احتیاطی که باید در تمامی موارد روزه گرفتن رعایت کرد خالی کردن کامل روده ها در شروع دوران روزه گرفتن بوسیله تنقیه است تا بیمار در اثر گازها و مواد تجزیه نشده ای که در اثرباقی ماندن مدفوع در بدن به وجود می آید اذیت نشود. تنقیه را باید حداقل هر یک روز در میان در طول دوران روزه گرفتن انجام داد. بیمار باید تا آنجایی که می تواند از هوای تازه بهره ببرد و به هنگام تشنگی، از آب ولرم و ساده استفاده کند. آب میودهای تازه را می توان با آب خالص رقیق کرد. میزان کل مصرف آب میودها یا سبزیجات باید تقریبا شش تا هشت لیوان باشد. انرژی زیادی در فرایند دفع مواد زائد جمع شده در طول دوران روزه گرفتن مصرف می شود. بنابراین، مهم است که بیماران تا آن جایی که ممکن است از استراحت جسمی و آرامش روحی و روانی در طول دوران روزه گرفتن برخودار باشند.
 
در روزه هایی که در آن آب میوه ها مصرف می شود، به ویژه هنگامی که انگور، پرتغال یا گریپ فروت تازه به طور اختصاصی استفاده می شود، مواد سمی به سرعت وارد جریان خون شده که این امر منجر به تجمع بیش از حد مواد زائد می شود و بر عملکردهای طبیعی بدن اثر می گذارد. این مسئله غالباً منجر به سرگیجه ای می شود که با اسهال و استفراغ همراه است. اگر این واکنش جسمی در بدن باقی بماند، توصیه می شود تا روزه را قطع کرده و از سبزیجات پخته شده ای که دارای مواد سلولزی کافی هستند همچون اسفناج و چغندر باید استفاده کرد تا عملکرد بدن به شرایط طبیعی بازگردد. افراد چاق بهتر می توانند برای مدتی بدون غذا باقی بمانند. برای این افراد، کمبود وزن به هیچ عنوان باعث ترس نمی شود و باور بیمار باعث می شود که روزه تقریبا برای او لذت بخش شود. با این حال، اشتیاق برای خوردن غذا به تدریج به هنگام جلو رفتن روزه کاهش پیدا می کند. تحمل فشارگرسنگی نخستین روز شاید برای فرد روزه گیرنده بسیار سختر باشد.
 
اشخاصی که از بیماری های حاد رنج می برند هیچ اشتیاقی به غذا خوردن ندارند و روزه به طور طبیعی به سمت آنها می آید. قانون ساده این است که تا زمانی که اشتها بازگردد یا تا زمانی که فرد کاملا احساس سلامتی کند باید از خوردن غذا پرهیز کند. فقط ورزش های بسیار ساده ای همچون پیاده روی های کوتاه را می توان در طول دوران روزه گرفتن انجام داد. همچنین، حمام با آب گرم یا حمام با آب خنثی را می توان در طول این دوره گرفت. روزه گرفتن بعضی وقت ها باعث حالت بی خوابی می شود که آن را می توان با استفاده از حمام آب گرم یا قرار دادن شیشه های آب گرم بر روی پاها و یا با نوشیدن یک یا دو لیوان آب گرم رفع کرد.
 

مزایای روزه گرفتن

چندین مزیت برای روزه گرفتن وجود دارد. در طول گرفتن روزه های طولانی مدت، بدن از ذخایر خود تغذیه می کند. بدن بیمار که از مواد مغذی مورد نیاز به ویژه پروتئین ها و چربی ها محروم شده است بافت های خود را از طریق فرایند آتولیز یا خودکافت یا خود گوارشی سوزانده و جذب می کند. اما بدن در ابتدا سلول ها و بافت های بیمار، صدمه دیده، پیر شده یا مرده را تجزیه کرده و خواهد سوزاند. بافت ها و اندام های حیاتی بدن، غددها، سیستم عصبی و مغز در طول دوران روزه گرفتن صدمه نمی بینند. در اینجا رمز تأثیرگذار بودن روزه به عنوان یک شیوه درمانی و احیا بخشی را ذکر می کنم. در طول دوران روزه گرفتن، ایجاد سلول های جدید و سالم بوسیله آمینواسیدهایی که از سلول های بیمار شده آزاد می شوند تسریع پیدا می کند.
 
ظرفیت اندام های دفعی یعنی ریه ها، کبد، کلیه و پوست به شدت افزایش پیدا می کند، زیرا آنها از حجم معمولی هضم غذا و حذف مواد زائد منتج از آن خلاصی پیدا می کنند. بنابراین، آنها می توانند به سرعت مواد زائد و سمی جمع شده قدیمی را از بدن دفع کنند. روزه باعث استراحت فیزیولوژیکی اندام های گوارشی، جذبی و محافظتی بدن می شود. در نتیجه، هضم غذا و استفاده از مواد مغذی بعد از روزه به شدت بهبود می بخشد. روزه همچنین باعث طبیعی، متعادل و احیا کردن تمامی عملکردهای مهم فیزیولوژیکی، عصبی و ذهنی بدن می شود.
 

شکستن روزه

موفقیت روزه تاحد بالایی به چگونگی شکستن آن بستگی دارد. این بخش مهمترین مرحله در فرایند روزه گرفتن است. قوانین منهج شکستن روزه این است: پرخوری نکنید، به آرامی غذا بخورید و غذای خود را کاملا بجوید و دقت داشته باشید که چندین روز برای تغییر تدریجی به رژیم غذایی نرمال و طبیعی طول میکشد. اگر فرایند انتقال به مصرف غذاهای جامد به دقت برنامه ریزی شده باشد، هیچ ناراحتی یا صدمه ای متوجه بیمار نخواهد شد. در طول دوره انتقال به رژیم غذایی طبیعی، بیمار باید همچنین دائما استراحت کند. بعد از دوران روزه گرفتن، مصرف غذای مناسب برای رسیدن به نتایج مورد نظر همچون خود روزه مهم و ارزشمند است.

منبع : سایت زوم لایف


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.