غذاهای مفید و مضر در فصل تابستان (بخش دوم)

نوشیدن مایعات برای تأمین آب بدن در تابستان ضروری است. از این رو باید از مصرف غذاهایی که باعث کم‌ آبی بدن در این فصل می‌شوند، خودداری کرد. در ادامه ما به غذاهایی اشاره می‌کنیم که مصرف آنها در تابستان توصیه نمی‌شود.
دوشنبه، 13 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
غذاهای مفید و مضر در فصل تابستان (بخش دوم)
نبودن سبزیجات در غذاها باعث می‌شود تا غذا گرمای بیشتری در بدن تولید کند و زمان بیشتری برای هضم نیاز داشته باشد که این امر در تابستان نامطلوب است.
 

۱۲. انواع سالاد با سبزیجات دارای برگ سبز تیره

سبزیجات پخته‌شده را رها کنید و به مصرف سبزیجات تازه روی بیاورید. اسفناج و کلم‌پیچ در تابستان به کمک‌تان می‌آیند تا پوست‌تان را سالم نگه دارید. کاروتنوئید موجود در پرتقال و سبزیجات دارای برگ سبز تیره در بدن‌ انسان به ویتامین A تبدیل می‌شود و از پوست‌ در مقابل آسیب‌های خورشید محافظت می‌کند. این سبزیجات حساسیت پوست‌تان را در مقابل پرتوهای فرابنفش خورشید کاهش می‌دهد و از پوسته‌پوسته شدن و خشکی پوست جلوگیری می‌کند و نیز مقاومت پوست را در مقابل پرتوهای مضر افزایش می‌دهد. از مواد غذایی با کاروتنوئید بالا مانند هویج، طالبی، هندوانه، گوجه فرنگی، گریپ فروت، ماهی آزاد، شیر، تخم مرغ و فلفل قرمز برای تهیه‌ی سالادها و سایر غذاهای سالم بیشتر استفاده کنید.
 

۱۳. خانواده‌ی میوه‌های بِری مانند توت‌فرنگی و زغال‌اخته

این میوه‌ها سرشار از فلاونوئیدها هستند. فلاونوئیدها در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود و نقش مهمی در مبارزه با انواع بیماری‌ها دارد. فلاونوئیدها می‌توانند جریان خون را به سمت پوست افزایش داده و حساسیت آن را به نور کاهش دهند و ظاهر، ساختار و بافت بهتری برای پوست ایجاد کنند. در تابستان و با افزایش ساعات روشنایی هوا اهمیت مواد غذایی تقویت‌ کننده‌ی پوست بیشتر احساس می‌شود. از جایی که میوه‌های خانواده‌ی بِری سرشار از فلاونوئیدها هستند، می‌توانند روند زوال شناختی (فرد مبتلا به زوال شناختی در ابتلا به آلزایمر و جنون بسیار مستعد است) را نیز به تأخیر بیندازند. دیگر خوراکی‌های سرشار از فلاونوئید که برای بهبود عملکرد پوست مناسب‌اند: موز، مرکبات، کلم بروکلی، گردو، پسته، بادام زمینی، شوید و آویشن.
 

۱۴. آووکادو

آووکادو منبع خوبی از چربی‌های اشباع‌نشده است. این میوه می‌تواند در مبارزه با بیماری‌ها نقش مهمی داشته باشد و شایسته‌ی حضور پررنگ‌تری در رژیم غذایی خانواده‌هاست.
 

۱۵. ماهی آزاد

رژیم غذایی مدیترانه‌ای پر از غذاهایی است که برای سلامتی افراد مورد نیاز است. این رژیم غذایی در کاهش بیماری‌های قلبی که مهم‌ترین علت مرگ در خانم‌هاست، مؤثر است. ماهی آزاد منبع خوبی برای تأمین پروتئین و چربی امگا-۳ است.
 

غذاهایی که در تابستان نباید بخوریم

نوشیدن مایعات برای تأمین آب بدن در تابستان ضروری است. از این رو باید از مصرف غذاهایی که باعث کم‌آبی بدن در این فصل می‌شوند، خودداری کرد. در ادامه ما به غذاهایی اشاره می‌کنیم که مصرف آنها در تابستان توصیه نمی‌شود.
 

۱. مصرف زیاد ادویه‌جات

مصرف بیش از اندازه‌ی ادویه‌جات برای بدن خوب نیست و می‌تواند موجب سوء‌هاضمه شود. همچنین ادویه‌جات دمای بدن را بالا می‌برند و سرعت سوخت‌وساز را افزایش می‌دهند. بنابراین مصرف زیاد ادویه‌جات در این فصل توصیه نمی‌شود.
 

۲. چای و قهوه

مصرف این نوشیدنی‌ها می‌تواند دمای بدن را بالا ببرد، در حالی‌که در تابستان باید بدن‌تان را خنک نگه دارید. همچنین این نوشیدنی‌ها می‌توانند باعث کم‌ آبی بدن شوند و صورت‌ تان را به رنگ سرخ در بیاورند.
 

۳. سس‌ها

معمولا سالاد با سس خوشمزه‌ تر می‌شود. ولی مصرف زیاد سس‌ در تابستان می‌تواند مشکلاتی را برای سلامتی به‌ وجود بیاورد. پیشنهاد می‌شود از سس‌ها که جزو خوراکی‌های پرکالری و حاوی مقدار بالایی از نمک هستند همواره دوری کنید. سس‌ها باعث احساس نفخ و سستی می‌شوند.
 

۴. غذاهای سرخ‌ شده

غذاهای سرخ‌ شده و هله‌هوله می‌توانند باعث چاقی‌تان بشوند و بر روی صورت‌تان جوش و آکنه ایجاد کنند. در تابستان، بدن زمان بیشتری برای گوارش این نوع غذاها نیاز دارد. بنابراین به‌ جای مصرف مقدار زیادی ساندویچ، پیتزا و سیب‌زمینی سرخ‌کرده، بیشتر از میوه‌های تازه و آبمیوه‌های طبیعی مصرف کنید.
 

۵. غذاهای بدون سبزیجات

نبودن سبزیجات در غذاها باعث می‌شود تا غذا گرمای بیشتری در بدن تولید کند و زمان بیشتری برای هضم نیاز داشته باشد که این امر در تابستان نامطلوب است. این موضوع باعث می‌شود فرد بیشتر عرق کند و مشکلات گوارشی بیشتری را تجربه کند. به‌جای مصرف غذاهای چرب و پر از گوشت، بهتر است مقدار بیشتری سبزیجات در رژیم غذایی‌تان قرار دهید.
 

۶. مغزها

بهتر است در تابستان تا حد امکان از مصرف آجیل و انواع مغزها خودداری کنید. این مواد غذایی زمان زیادی برای هضم نیاز دارند و در بدن گرمای زیادی تولید می‌کنند. مصرف مغزها و آجیل در زمستان ضروری است. ولی در تابستان بهتر است به جای آنها از میوه‌ها استفاده کنید. ولی خوردن یک مشت مغز بادام، بادام هندی و بادام زمینی به عنوان میان‌وعده در زمستان توصیه می‌شود زیرا این باور وجود دارد که خوراکی‌های از این دست با وجود انواع چربی‌های اشباع نشده در خود، سبب پایین آمدن سطح کلسترول بد خون (LDL) می‌شوند.

منبع: سایت چطور


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.