فواید هندوانه در فصل تابستان (بخش اول)

هندوانه، این میوه آبدار که در تابستان بسیار لذت بخش است، سرشار از مواد مغذی می باشد. هندوانه غنی از پتاسیم و ویتامین های A،C و B است. اما آنچه که باعث رنگ قرمز هندوانه شده است، وجود لیکوپن یک آنتی اکسیدان است.مطالعات و تحقیقات متعددی از مزایای مفید لیکوپن حکایت کرده اند.
شنبه، 18 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید هندوانه در فصل تابستان (بخش اول)
اسید‌آمینه موجود در هندوانه باعث تقویت جریان خون، سلامت قلب و عروق و درنتیجه بهبود گردش خون می‌شود.
 

مقدمه

تقریبا ۹۲٪ حجم یک هندوانه را آب تشکیل می‌دهد. اما نه آب معمولی! این میوه سرشار از مواد مغذی است. هر برش این میوه‌ی آبدار، مقدار قابل‌توجهی ویتامین B6 ،A و C دارد. همین‌طور دارای مقادیر زیادی لیکوپن، آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای آمینه است. در این میوه مقدار متوسطی پتاسیم هم وجود دارد. به‌علاوه، این میان‌وعده‌ی ناب تابستانی بدون چربی است، سدیم بسیار کمی دارد و هر قاچ کوچک از آن فقط ۴۰ کالری انرژی برای بدن تولید می‌کند. در این نوشته بیشتر با خواص هندوانه آشنا می‌شوید.

دانشمندان متوجه شده‌اند که هندوانه دارای مقدار زیادی لیکوپن است (حدود ۱۵ تا ۲۰ میلی‌گرم در هر دو قاچ کوچک) که یعنی نسبت به سایر صیفی‌جات یا میوه‌های تازه، حداکثر مقدار لیکوپن را داراست. لیکوپن یک ماده‌ی مغذی گیاهی است. این ترکیب در میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد و باعث ایجاد واکنش‌های طبیعی در بدن انسان می‌شود. از طرفی، این همان چیزی است که باعث وجود رنگ‌دانه‌ی قرمز در میوه‌ها و سبزیجاتی مثل هندوانه‌، گوجه‌فرنگی، گریپ‌ فروت و غیره است.

لیکوپن مستقیما با سلامت قلب و استخوان‌ها مرتبط است و به پیشگیری از سرطان پروستات کمک می‌کند. به گفته‌ی ویکتوریا جارزابکافسکی (Victoria Jarzabkowski) متخصص تغذیه از مؤسسه‌ی تناسب اندام دانشگاه تگزاس، لیکوپن یک آنتی‌اکسیدان قوی است و دارای خواص ضد‌التهابی است. توجه داشته باشید برای آنکه میزان لیکوپن یک هندوانه به حداکثر میزان ممکن برسد، این میوه باید کاملا رسیده باشد. از طرفی هرچه هندوانه‌ی شما قرمز‌تر باشد، لیکوپن موجود در آن از غلظت بالاتری برخوردار است. هندوانه محتوی مقادیری بتاکاروتن و آنتی‌اکسیدان‌های فنولیک است که به فرایند رسیدن این میوه کمک می‌کنند. در یک کلام باید بگوییم که تمام اجزای هندوانه مفید هستند، حتی قسمت سفید هندوانه (همان که بین پوست سبز و گوشت قرمزش قرار دارد) حاوی مواد مغذی زیادی است.

ماده‌ی مغذی دیگر موجود در هندوانه، سیترولین آمینو‌اسید است که تبدیل به اسید‌آمینه‌ای به نام آرژینین می‌شود. این اسید‌آمینه باعث تقویت جریان خون، سلامت قلب و عروق و درنتیجه بهبود گردش خون می‌شود. طبق تحقیقاتی که در دانشگاه تگزاس انجام شده است، این اسید‌آمینه روی افرادی که مبتلا به اختلال نعوظ هستند، تأثیر مثبتی می‌گذارد.

با این مقاله همراه باشید تا با هم بیشتر درباره‌ی مزایای هندوانه برای سلامتی و ارزش غذایی آن بدانیم و مواردی را که باید در خوردن این میوه رعایت شود بشناسیم.
 

خواص هندوانه برای سلامتی

 
۱. سلامت قلب
مقادیر بالای لیکوپن موجود در هندوانه، از سلول‌ها در برابر آسیب جلوگیری می‌کند و درنتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. از طرفی میزان بالای سیترولین (citrulline) و آرژینین (arginine) موجود در این میوه برای قلب بسیار خوب است. آرژینین به بهبود جریان خون کمک می‌کند و باعث کاهش تجمع چربی اضافی می‌شود. نتایج مطالعه‌ای درباره‌ی فشار خون، که در یک مجله‌ی آمریکایی به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که عصاره‌ی هندوانه می‌تواند برای متعادل نگه‌ داشتن فشار خون (هم برای کسانی‌ که فشار خون بالا دارند و هم برای افراد دارای فشار خون پایین) مفید است.
 
۲.خواص ضد التهابی

جارزابکافسکی می‌گوید: «لیکوپن موجود در هندوانه، از این میوه یک خوراکی ضد التهاب می‌سازد. لیکوپن فرایندهای التهابی را مهار می‌کند و به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. علاوه بر این، کولین (choline) موجود در هندوانه التهابات مزمن را به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد. این کاهش التهاب نه فقط برای افراد مبتلا به ورم مفاصل مفید است، بلکه برای زمانی‌ که بیمار می‌شوید و ممکن است توسط عواملی مثل استرس، سیگار کشیدن و آلودگی دچار آسیب‌های سلولی شوید و بدن‌تان دچار التهاب شود هم مفید است.» در این حالت بدن دچار پدیده‌ای به‌ نام «التهاب سیستماتیک‌» می‌شود که برای مقابله با آن خوراکی‌های ضد‌التهاب مثل هندوانه می‌تواند با ایمن کردن کل بدن، به سلامت عمومی آن کمک کند.
 

۳.آب‌ رسانی به بدن

طبق یافته‌های جارزابکافسکی، هندوانه به‌عنوان یک ماده‌ی خوراکی نمونه‌ی کاملی برای آب‌رسانی به بدن است. هندوانه همان‌طور که گفته شد، چون حاوی مقدار قابل‌توجهی آب است بدن شما را هیدراته نگه‌می‌دارد. این خاصیت هندوانه به جلوگیری از سکته ناشی از کم‌آبی در گرما کمک می‌کند.

ادامه دارد...

منبع : سایت چطور



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.