طرز تهیه انواع شربت های تابستانی (بخش اول)

آشنایی با خواص و طرز تهیه شربت ها به شما کمک می کند تا از شربت های خانگی بسیار خوشمزه و مناسب برای فصل گرما آشنا شوید و از خوردن آن در این فصل ها لذت ببرید. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 19 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه انواع شربت های تابستانی (بخش اول)
آلبالو برای افرادی که دارای چربی شکمی هستند بسیار مفید است. آلبالو تسکین بخش تشنگی است و شربت آن بهترین دارو برای افرادی است که عطش فراوان دارند.
 

مقدمه

با توجه به فرا رسیدن فصل گرم تابستان در این مطلب برای شما طرز پخت چند نوع شربت را آموزش می دهیم که علاوه بر خواص بسیار زیاد آن ها در هوای گرم، باعث خنکی شما شده و از گرمازدگی جلوگیری می کند. استفاده از عرقیجات در شربت ها می‌تواند طعم و بوی آنها را دوچندان کرده و فواید بسیار زیادی به آن بیفزاید. در این مطلب می توانید با عرقیجات مناسب برای هر شربت نیز آشنا شوید. به علاوه دانستن خواص شربت ها کمک می کند که در موقعیت های مناسب از نوع خاص شربت استفاده کنید که به رفع عطش یا امراض خاص کمک کند. 
 

شربت سرکه‌ انگبین

سرکه‌ انگبین مزاج گرم و خشک دارد. چرا که سکنجبین از ترکیب دو ماده اصلی سرکه و عسل درست می‌شود، که به اندازه معین  حرارت دیده اند و اثرات گرم و خشکی را بر جای می‌گذارد. 
 
مواد لازم :

- سرکه یک لیتر
- شکر سه لیتر
- عسل یک لیوان
- آب 4 یا 5 لیوان
- نعناع تازه 500 گرم
 

طرز تهیه :

آب و شکر و عسل را مخلوط کرده بر روی حرارت قرار داده تا آرام جوش بیاید و شکر ها به طور کامل حل شوند. بعد از این مرحله شما سرکه را به مواد اضافه کنید. توجه داشته باشین که ۵ تا ۶ دقیقه بجوشد. نعنا را که قبلا نشسته اید دسته ای درون آن انداخته و گاز را خاموش می نماید. پس از سرد شدن نعنا را از داخل آن بیرون می آوریم و سرکه انگبین را صاف کرده و درون شیشه می ریزیم. برای مصرف آن می توانید مقداری خیار درون سرکه انگبین رنده کرده، سپس آن را رقیق کرده و میل فرماید. این روش می تواند عطش و تب تابستانه را از بدن شما بیرون کند. عن الامام الرضا علیه السلام : پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند :«اگر کسی به شما شربتی از عسل را تعارف کرد رد نکنید .» [1] 
 

شربت آلبالو

آلبالو برای افرادی که دارای چربی شکمی هستند بسیار مفید است. آلبالو تسکین بخش تشنگی است و شربت آن بهترین دارو برای افرادی است که عطش فراوان دارند. آلبالو یکی از بهترین میوه ها برای جلوگیری از سنگ کلیه و حالت تهوع است.
 
مواد لازم :

- آب آلبالو ۴ لیوان
- شکر دو کیلو 
- وانیل در صورت تمایل ۱ قاشق چای خوری
 

طرز تهیه  :

شکر را درون آب آلبالو ریخته و قبل از اینکه روی شعله قرار دهید آن را به هم زده تا حدودی شکر با آن مخلوط شود سپس آن را بر روی حرارت قرار داده و بعد از آن که به جوش آمد و اقوام گرفت از حرارت برداشته و وانیل را به آن افزوده در آخر مواد را پس از خنک شدن در شیشه ای در دار ریخته و در یخچال قرار دهید شما می توانید این مواد را تا یک سال و حتی بیشتر در یخچال نگه دارید.
 

شربت پرتقال

پرتقال دارای مزاج سرد و تر هست و بسیار مقوی برای معده بوده و ویتامین های سی که در آن وجود دارد باعث می شود که سیستم ایمنی بدن بسیار بالا رفته و در برابر بیماری ها مقاومت به خرج دهد شما می‌توانید در فصل زمستان که این میوه به طور فراوان وجود دارد اقدام به پخت شربت آن بکنید. [2] 
 
مواد لازم :
- آب پرتقال ۲ لیوان 
- شکر یک لیوان آب ۱ لیوان
- رنده شده پوست پرتقال یا اسانس پرتقال به مقدار بسیار کم
 
طرز تهیه :
ابتدا آب پرتقال و شکر و آب را با هم مخلوط کرده و روی حرارت بگذارید. وقتی که شکر ها حل شد شعله را کمی زیاد کنید تا مقداری بجوشد و غلیظ شود. سپس شربت را با صافی صاف نموده و در صورت تمایل اسانس را به آن اضافه نمایید.  ولی اگر خواستید از رنده پوست پرتقال استفاده نمایید ابتدا آن را جوشانده بعد به شربت اضافه نمایید تا تلخی آن وارد شربت نشده و مزه آن را تغییر ندهد. 
 

نوع دیگر شربت آلبالو

مواد لازم :
- آلبالو یک و نیم کیلو
- شکر سه کیلو
- وانیل در صورت تمایل ۱ قاشق چای خوری
 
طرز تهیه :
شکر را با ۵ یا ۶ لیوان آب می گذاریم بجوشد تا شکر ها حل شود سپس آلبالوی شسته شده را که هسته و دم آن را گرفته‌ایم در پارچه نازک ریخته و محکم در آن را می بندیم و در آب شربت می اندازیم تا حسابی بجوشد و رنگ‌ آلبالویی به شربت انتقال پیدا کند. بعد از این که شربت رنگ آلبالویی را به خود گرفت و قوام آمد، آن را از روی گاز برداشته و صاف کرده و درون شیشه می ریزیم. [3]

ادامه دارد...

پی نوشت: 
[1] اخبار و آثار حضرت امام رضا علیه السلام، صفحه 724
[2] مصطفیخدادای، طب سنتی، جلد دو، قم: سپهر اندیشه، 1396 ، صفحه 28
[3] شمسی شعبانی، هنر آشپزی نمونه، تهران: حافظ نوین، 1392، صفحه 425


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.