غذاهای مفید و مضر در فصل تابستان (بخش اول)

علم تغذیه علاوه بر خوردن میوه‌های فصلی، مصرف خوراکی‌های طبیعی دیگری را هم برای حفظ سلامتی و داشتن شرایط مناسب بدن در تابستان ضروری می‌دانند. با ما همراه باشید تا در ادامه‌ی این مقاله با خوراکی‌های خوشمزه که مناسب فصل تابستان تشخیص داده می‌شوند آشنا شوید.
دوشنبه، 13 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
غذاهای مفید و مضر در فصل تابستان (بخش اول)
ماست انتخاب خوبی برای تابستان است. ماست با دارا بودن مقدار زیادی پروتئین می‌تواند تا حدی گرسنگی‌تان را برطرف کند و مانع مصرف میان‌وعده‌های پرنمک و پرکالری شود.
 

مقدمه

از تابستان معمولا به عنوان فصل تغییر و تصمیمات جدید نام می‌برند؛ پس چه‌ بسا فصل تابستان زمان مناسبی برای تغییر در رژیم غذایی نیز باشد. افزایش چشمگیر دمای هوا در فصل تابستان باعث تعریق بیشتر بدن می‌شود. زیاد عرق‌کردن یعنی افزایش احتمال تجربیات نامطلوبی همچون کم‌آبی بدن، حساسیت‌های پوستی و کمبود مواد معدنی و ویتامین‌ها در بدن. راهکار ساده و دلچسب برای دوری جستن از این مشکلات چیست؟ – توصیه‌ی متخصصین تغذیه: بدون شک، خوردن میوه‌های تابستانی و بومی در این فصل که در بالاترین سطح از مغذی‌بودن هستند.
 
خوراکی‌هایی که باید در تابستان بیشتر بخوریم :

۱. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی علاوه بر داشتن سطح بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ و ویتامین ث، محتوی مواد فیتو‌شیمیایی مفیدی مانند لیکوپن نیز هست. این خواص در کاهش شماری از بیماری‌های مزمن به‌ ویژه انواع سرطان بسیار مؤثر است.
 

۲. کدو سبز

فیبر پکتین (pectin) موجود در کدو سبز در پایین آوردن سطح کلسترول خون و نیز حفظ و ارتقای سلامتی قلب بسیار مفید است.
 

۳. هندوانه

این میوه با دارا بودن مقدار زیادی آب و املاح دقیقا همان چیزی است که در تابستان به آن نیاز دارید. مقدار بالای آب موجود در هندوانه شما را خنک نگه می‌دارد و آب بدن‌تان را تأمین می‌کند. آب موجود در هندوانه می‌تواند بر احساس سیری و جلوگیری از پرخوری مؤثر باشد. همچنین هندوانه محتوی لیکوپن است. لیکوپن می‌تواند از پوست در مقابل آسیب‌های حاصل از پرتو نور خورشید محافظت کند.
 

۴. پرتقال

خوردن پرتقال در فصل تابستان به دلیل میزان بالای پتاسیم موجود در آن توصیه می‌شود، زیرا با افزایش سطح تعریق بدن از میزان پتاسیم موجود در بدن کاسته می‌شود که همین از عوامل گرفتگی عضلات در بدن است. پرتقال می‌تواند به شما طراوت و شادابی ببخشد و از گرفتگی عضلات‌ جلوگیری کند. ۸۰٪ پرتقال را آب تشکیل می‌دهد. بنابراین می‌توان با مصرف پرتقال، بدن را در گرمای تابستان از خطر کم‌آبی نجات داد.
 

۵. ماست

ماست انتخاب خوبی برای تابستان است. ماست با دارا بودن مقدار زیادی پروتئین می‌تواند تا حدی گرسنگی‌تان را برطرف کند و مانع مصرف میان‌وعده‌های پرنمک و پرکالری شود. بهترین انواع آن، ماست‌های کم‌چرب با پروتئین بالا هستند. همچنین مصرف ماست‌های پروبیوتیک (مانند ماست کفیر) می‌تواند باکتری‌های مفید دستگاه گوارشی‌تان را افزایش دهد و به عملکرد بهتر آن کمک کند.
 

۶. کرفس و رازیانه

زمانی که در حال گشت‌وگذار و تفریح هستید، هیچ چیزی آزاردهنده‌ تر از نفخ معده نیست. کرفس و رازیانه مُدِر هستند؛ مصرف آنها بدون ایجاد کم‌آبی در بدن‌تان، آب اضافی را از بدن‌ خارج می‌کند. ترکیبات موجود در این سبزیجات کلیه را تحریک و با خروج مایعات اضافی بدن، از نفخ معده نیز جلوگیری می‌کند.
 

۷. طالبی

طالبی نیز مانند هندوانه مُدِر است و مصرف آن برای خانم‌ها که در مقایسه با آقایان تغییرات هورمونی بیشتری را در بدن خود تجربه می‌کنند، توصیه می‌شود.
 

۸. تمشک

تمشک منبع خوبی برای تأمین فیبر و ویتامین ث است. از‌آنجایی‌که قیمت این میوه‌ی تابستانه در دیگر فصول سال گران می‌شود، تابستان فصل مناسبی برای خوردن تمشک است. هر فنجان تمشک محتوی ۸ گرم فیبر است.
 

۹. سیب، انجیر و گلابی

این میوه‌ها فیبر بالایی دارند. مواد مغذی موجود در سیب و گلابی برای پوست خیلی مفیدند. حتما این میوه‌ها را قبل از مصرف به‌خوبی بشویید زیرا ممکن است فضولات حشرات بر روی پوست آنها باقی مانده باشد. دو عدد انجیر خشک متوسط بیش از ۱٫۵ گرم فیبر دارد.
 

۱۰. زردآلو، هلو و شلیل

شلیل خشک یا تازه منبع خوبی برای تأمین فیبر مورد نیاز بدن است. شلیل و زردآلو سرشار از ویتامین آ و آنتی‌اکسیدان «بتاکاروتن» هستند. هلو سرشار از ویتامین ث است.
 

۱۱. چای سبز

اگر برای تأمین آب بدن‌تان به‌دنبال نوشیدنی‌ِ جذاب‌تر از آب هستید، چای سبز گزینه‌ای عالی برای‌تان خواهد بود. زمانی که هوای بیرون خیلی گرم است، چای سبز بهترین راه برای تأمین آب مورد نیاز بدن است. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف چای سبز در مبارزه با سرطان، بیماری‌های قلبی، کاهش کلسترول خون، افزایش سرعت سوخت‌وساز بدن و همچنین جلوگیری از زوال عقل مؤثر است. اگر در هوای گرم نوشیدن یک فنجان چای سبز از نوع گرمش برای‌تان دلچسب نیست، می‌توانید در آن چند تکه یخ بیندازید. سرد شدن این نوشیدنی خواص آن را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد.

ادامه دارد...

منبع: سایت چطور


سبک زندگی مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما