آنچه درباره فصد خون باید بدانید (بخش دوم)

فصد خون یا رگ زنی یکی از روش های خون گیری در طب سنتی است. فصد رگ های قسمت های مختلف بدن مانند گردن، پیشانی، پشت زانو و... برای التیام دردهایی مانند درد بواسیر، درد رحم، سوءهاضمه، کمر درد، واریس، خونریزی شدید بینی، پرفشاری خون ، درمان برخی نازایی ها به کار می رود.
شنبه، 8 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آنچه درباره فصد خون باید بدانید (بخش دوم)
افراد قبل از انجام عمل فصد نباید به حمام بروند و یا نباید به شدت گرسنه و یا پر خوری کرده باشند . همچنین بیمارنباید 12 ساعت پیش از فصد مقاربت زناشویی داشته باشد.
 

چه مواقعی به فصد خون نیاز داریم ؟

1- هنگام زیادی خون
2- در صورت کثیفی خون مثلا داشتن قند– چربی– اوره– اسید اوریکِ بالا در خون
3- زیادی و تباهی خون
4- هنگام انحراف مسیر خون در بدن
5- در صورت فشار خون بالا
6- در صورت اورژانس ها یا بحران های طبعی مانند :ضربه ها – تصادفات – و در حالات اسپاسمهای شدید وکزاز
7- برای تسکین دردها یی مانند سیاتیک – درد پستان – و دردهای اسکلتی دیگر
8- هنگام غلبه سودا
 

چگونگی انجام فصد و مراقبت های لازم

در هنگام انجام عمل فصد ابتدا پزشک طب سنتی سن بیمار، مزاج بدنی، نوع فصل، نوع بیماری، آب و هوا، محل زندگی، چاقی یا لاغری بیمار و قوت و ضعف معده را بررسی می کند و سپس اگر انجام فصد برای فرد مشکل ایجاد نکند با توجه به رگ مورد نظر، عمق شکاف، مقدار خون و نوبت های خونگیری، عمل فصد را انجام می دهد. برای انجام فصد فرد انجام دهنده باید تجربه، مهارت کافی و دانش شناخت دقیق محل و نوع رگ ها و اعضای بدن را داشته باشدپس انجام این روش کار هر کسی نیست. هر گونه اشتباه در انجام فصد سبب آسیب به فرد و در گاهی مواقع منجر به مرگ بیمارمی شود پس هیچگاه پیش افراد غیر متخصص برای انجام این روش نروید و خودسرانه و بدون تجویز پزشک این کار را انجام ندهید زیرا این کار عواقب جبران ناپذیری برای بیمار دارد.
 
قبل از انجام فصد این نکات را رعایت کنید:
افراد قبل از انجام عمل فصد نباید به حمام بروند و یا نباید به شدت گرسنه و یا پر خوری کرده باشند . همچنین بیمارنباید 12 ساعت پیش از فصد مقاربت زناشویی داشته باشد زیرا مقاربت زناشویی سبب تحلیل قوای بدن می شود و امکان بیهوشی یا افت فشار خون او هنگام عمل فصد وجود دارد. قبل از انجام فصد خوردن خوراک های ترش و نوشیدنی های ترش مزه مانند آب انار، آبغوره، آب سیب ترش به منظور کاهش صفرا مناسب است . قبل از فصد مصرف غذاهای سرد مانند لبنیات ، تخم مرغ، ماهی ، برنج، مرغ، خیار و کاهو ، کیوی ، گوجه فرنگی ، ماکارونی ،آش جو ، لوبیا مجاز نیست.
 
بعد از انجام فصد این نکات را رعایت کنید:
پس از فصد بیمار باید از غذاهای لطیف مانند انواع سوپ استفاده کند و از پرخوری بپرهیزد همچنین آهسته غذا بخورد از خوردن غذاهای شور و دودی بپرهیزد. فری که بر وی او فصد انجام شده ، هنگام استراحت باید به پشت دراز بکشد، اما به خواب نرود . اگر موضع فصد دردناک بوداز کمپرس گرم یا روغن میخک برای کاهش درد استفاده کنید و در صورت خونریزی یک قطعه گاز استریل یا پارچه تمیز را روی موضع قرار دهید و بیست دقیقه فشار نقطه ای و محکم وارد کنید. پس از فصد مصرف تخم مرغ و غذاهای حاوی تخم مرغ و غذاهای بسیار تند و تیز و بسیار ترش و بسیار شیرین تا 24 ساعت ممنوع است.
 

چرا باید دو یا چند بار فصد را انجام داد؟

فصد ایده آل 3 مرحله پشت سر هم طی چهارده روز است که هر بار به مقدار بیشتری سودا و بلغم و خون فاسد از بدن دفع می شود. اما در اغلب مواقع دوبار پشت هم انجام می شود. اگر منظور از فصد بازگرداندن ماده باشد هرچند خون را به دفعات بیشتر بیرون می کنند هدف کامل تری حاصل می شود. پس باید در کمترین مدت و زمان فصد انجام شود و به فاصله یک روز باشد. اگر فصد در همان روز باشد رگ زدن مایل انجام می گیرد اگر یک ساعت یا زودتر باید عرضی بزنند و اگر در روز بعد نیاز به فصد باشد از طول انجام می شود. در نظر داشته باشید نباید در میان دو فصد خوابید زیرا خواب سبب بازگشت ماده به داخل می گردد و فصد دوم را تباه می سازد.

منبع: سایت نمناک


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.