میوه ها و سبزیجات مفید برای کلیه

برای رهایی از ناراحتی ها و دردهای مربوط به کلیه مانند سنگ کلیه، تکرر ادرار، عفونت و درد شدید کلیه می توانید از روش های خانگی و درمان های طبیعی استفاده کنید. در این مطلب با ما همراه باشید تا با سبزیجات و میوه های مفید برای کلیه و سنگ کلیه آشنا شوید.
يکشنبه، 9 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
میوه ها و سبزیجات مفید برای کلیه
هم آب انار و هم دانه‌های آن حاوی خواص قابضی هستند که برای درمان سنگ‌های کلیه تاثیر زیادی دارند.
 

میوه و سبزیجات مفید برای کلیه


۱. آناناس
افرادی که از مشکلات کلیوی رنج می‌برند می‌توانند بدون نگرانی آناناس میل کنند و از خواص آن بهره‌مند شوند. چون کلیه‌ها را انباشته از پتاسیم نمی‌کند.
 
۲. انبه
انبه غنی از ویتامین B6 است، و همان‌طور که در یک مطالعه‌ی آمریکایی مشخص شد، این ویتامین ممکن است اگزالات ادرار (سنگ اگزالات) را کاهش دهد. همچنین پتاسیم موجود در انبه خطر ابتلا به سنگ کلیه را پایین می‌آورد.
 
۳. انگور میوه مفید برای کلیه
انگور به کاهش برخی از بیماری‌های کلیوی، از جمله سنگ کلیه و سایر مشکلات مرتبط با این ارگان کمک می‌کند. انگور به کاهش اسیدیته‌ی اسید اوریک کمک می‌کند. این میوه همچنین اسید را از این سیستم حذف می‌کند و در نتیجه منجر به کاهش فشار روی کلیه می‌شود.
 
۴. هلو
اثر ادرارآور بودن هلو کمک می‌کند که کلیه‌ها و مثانه‌ تان پاک شود. چای هلو به عنوان پاک‌ کننده‌ی کلیه در چین استفاده می‌شود.
 
۵. هندوانه
اگرچه هندوانه می‌تواند منبع خوبی از پتاسیم باشد، اما در مقایسه با سایر غذاها، درصد این ماده‌ی معدنی در آن پایین‌تر است. به همین دلیل است که می‌تواند برای افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه مفید باشد. با این حال، در برخی از افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه، ممکن است کلیه قادر به حذف پتاسیم اضافی از خون نباشد. این می‌تواند سطح پتاسیم را در خون بالا ببرد و منجر به بروز عوارضی شود.
 
۶. انار میوه مفید برای کلیه
هم آب انار و هم دانه‌های آن حاوی خواص قابضی هستند که برای درمان سنگ‌های کلیه تاثیر زیادی دارند. برای درمان سنگ کلیه با استفاده از انار می‌توانید به یکی از دو روش زیر عمل کنید:
– یک لیوان آب انار تازه بنوشید و روزی یک انار بخورید. شما می‌توانید انار را با سالاد میوه ترکیب کنید.

– روش دیگر برای استفاده از انار جهت درمان سنگ کلیه این است که یک قاشق غذاخوری از دانه‌های انار را له کنید تا خمیری حاصل شود. شما باید این خمیر را با یک لیوان سوپ باقالی هندی به طور روزانه بخورید. باقالی هندی در بازارهای هند موجود است. این ترکیب به شما کمک می‌کند تا سنگ کلیه‌ تان از بین برود.
 
۷. موز میوه مفید برای کلیه
موز یک منبع غنی از پتاسیم است. اگر این میوه را به طور منظم و در حد اعتدال مصرف کنید، سطح سلامت کلیوی ارتقاء می‌یابد. مجله‌ی بین‌المللی سرطان می‌گوید موز منبع غنی ترکیبات فنلی آنتی‌اکسیدانی است. مصرف آن همراه با کلم و ریشه‌ی سبزیجات از سلامت کلیه‌ها محافظت خواهد کرد.
 
۸. گریپ فروت
گریپ فروت‌ به واسطه‌ی کاهش سطح پی‌اچ ادرار، برای از بین بردن و جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه مفید است.
 
۹. لیمو
مصرف روزانه‌ی آب و لیمو باعث افزایش سطح سیترات در ادرار می‌شود؛ و به این ترتیب، ‌از تشکیل سنگ‌های کلسیمی در کلیه پیشگیری می‌کند.
 
۱۰. بروکلی
در آزمایشات بالینی انجام شده مشخص شده است که سولفورافان از آسیب کلیوی در حیوانات پیشگیری می‌کند. داروهای شیمی‌درمانی مانند سیس‌ پلاتین می‌توانند برای کلیه‌ها سمی باشند. در حیوانات استفاده از سولفورافان از التهاب و آسیب کلیوی ناشی از مصرف سیس‌ پلاتین جلوگیری کرده است.
 
۱۱. سیب زمینی شیرین
بتاکاروتن، انتی‌اکسیدان قهرمان و ماده‌ی ضد سرطان، رنگ‌ دانه‌ی مسئول رنگ پوست سیب‌ زمینی‌های شیرین است. بتاکاروتن برای انواع سرطان، به ویژه سرطان کلیه و سایر اندام‌های داخلی مفید است.
 
۱۲. آووکادو
رژیم غذایی در حفظ تعادل مواد معدنی و مایعات در افراد مبتلا به اختلالات مزمن کلیه، نقش بسیار مهمی دارد. پتاسیم یکی از مواد معدنی است که به حفظ ضربان قلب عادی کمک می‌کند. آووکادو منبع خوب پتاسیم است و گنجاندن آن در رژیم غذایی می‌تواند فواید دیگری نیز داشته باشد. نکته‌ی مهم آن است که مطمئن شوید سطح پتاسیم خیلی زیاد نباشد، زیرا پتاسیم بیش از حد نیز می‌تواند برای قلب خطرناک باشد. پتاسیم یکی از جنبه‌های کلیدی حفظ تعادل مایعات کانال‌های شیمیایی سلول‌ها و اندام‌ها است. این تعادل مایعات برای عملکرد کلیه که حرکت مایعات و سموم را در بدن کنترل می‌کند، ضروری است.
 
۱۳. تربچه
تربچه دارای اثر دیورتیک است، بنابراین میزان ادرار را افزایش می‌دهد. این ریشه‌ی خوراکی همچنین می‌تواند بدن را پاکسازی کند و سبب دفع سموم شود. این سموم معمولا داخل کلیه‌ها هستند که یعنی تربچه می‌تواند به عنوان درمان خانگی برای درمان اختلالات کلیوی استفاده شود.
 
۱۴. بامیه
مشکلات کلیوی، تهدیدی برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ به‌شمار می‌آیند. تقریبا نیمی از بیماری‌های مربوط به کلیه، به‌ دلیل دیابت به‌ وجود می‌آیند. اگر، مصرف آب بامیه نیز در رژیم غذایی‌تان منظم باشد، به جلوگیری از بیماری‌های کلیوی کمک می‌کند.
 
۱۵. کرفس
روغن معطر کرفس حاوی لوتئولین و دیگر ترکیبات ضروری است و از این رو به طور گسترده‌ای برای درمان سنگ کلیه استفاده می‌شود.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.