عوامل سرفه در کودکان (بخش اول)

سرفه کردن نوعی واکنش دفاعی بدن در برابر برخی از بیماری‌هاست که درمان آن به نوع و چگونگی بیماری ارتباط دارد. در این مطلب می‌توانید با سرفه کردن و دلایل و عوامل آن در کودکان آشنا شوید. با ما همراه باشید.
دوشنبه، 10 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عوامل سرفه در کودکان (بخش اول)
اگر فرزند شما سرما خورده باشد، ممکن است سرفه و عطسه همراه با آبریزش یا گرفتگی بینی، آبریزش چشم، کم‌ اشتهایی یا بی‌اشتهایی و احتمالاً تب پایینی داشته باشد.
 

سرفهٔ کودک

کودکان ممکن است به دلایل مختلفی شروع به سرفه کردن کنند. بنابراین، هر زمان که به نظر می‌رسد فرزندتان در تنفسش مشکلی جدی دارد، بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید. اما به‌ طورکلی، اگر سرفهٔ کودک تان بعد از حدود یک هفته بهبود نیافت لازم است به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر کودک تان سرفه می‌کند و هر کدام از شرایط زیر را دارد، لازم است به یک پزشک مراجعه کنید:
- کودک کمتر از سه ماه دارد.
- سریع‌تر از معمول نفس می‌کشد یا به نظر می‌رسد که برای نفس کشیدن تلاش زیادی می‌کند.
- هنگام تنفس خس‌خس می‌کند.
- مخاط یا ترشح چرکی یا خون‌آلود سرفه می‌کند.
- اگر سن او بین سه تا شش ماه است و تب حداقل ۳۸/۳ درجهٔ سانتی‌گراد دارد.
- اگر سن او شش ماه یا بیشتر است و تب حداقل ۳۹/۴ درجهٔ سانتی‌گراد دارد.
- نوعی بیماری مزمن مانند بیماری قلبی یا ریوی دارد.
- به قدری شدید سرفه می‌کند که بالا می‌آورد.
- پس از حالت خفگی به خاطر گیر کردن چیزی در گلو دچار سرفهٔ مداوم می‌شود.
 

عوامل سرفهٔ کودک

عوامل محتمل زیادی برای سرفه کردن کودکان وجود دارد و برخی از آنها ایجاب می‌کند که با پزشک فرزندتان تماس بگیرید، اما برخی از شایع‌ ترین علل بروز سرفه در بچه‌ها عبارت است از:
 
سرماخوردگی معمولی: 
اگر فرزند شما سرما خورده باشد، ممکن است سرفه و عطسه همراه با آبریزش یا گرفتگی بینی، آبریزش چشم، کم‌ اشتهایی یا بی‌اشتهایی و احتمالاً تب پایینی داشته باشد.
 
ویروس سن‌سیشیال تنفسی: 
ویروس سن‌سیشیال تنفسی؛ RSV، در کودکان و خردسالان شایع‌تر است، با این وجود کودکان در هر سنی ممکن است به آن مبتلا شوند. نشانه‌های ویروس سن‌سیشیال تنفسی همان نشانه‌های سرماخوردگی به علاوهٔ سرفه‌های تشدیدشونده و تنفس سخت است. ویروس سن‌سیشیال تنفسی معمولاً بین آبان ماه تا اواخر اسفند شیوع می‌یابد و گاهی اوقات بیش از یک سرماخوردگی معمولی ایجاد مشکل نمی‌کند اما می‌تواند به بیماری‌های تنفسی جدی‌تر مانند برونشیولیت یا التهاب مجاری هوایی کوچک و سینه‌ پهلو یا ذات‌الریه و التهاب ریه‌ها، به ویژه در کودکان زیر یک سال منجر شود.
 
خروسک: 
مشخصهٔ اصلی خروسک سرفهٔ عمیقی است که شبیه پارس کردن بوده و اغلب در طول شب شدیدتر است. خروسک همچنین می‌تواند هنگامی که کودک هوا را فرو می‌برد، سوت تنفسی یعنی صدای زیر سوت مانندی را ایجاد کند. با وجود اینکه این نوع سرفه می‌تواند ترسناک به نظر بیاید، در اغلب موارد خیلی جدی نیست ولی با این حال، لازم است برای مشورت با پزشک کودک خود تماس بگیرید، زیرا او ممکن است از شما بخواهد فرزندتان را برای معاینه به مطب ببرید.
 
آلرژی، آسم و محرک‌های محیطی: 
وقتی کودکی به ماده‌ای در محیط مانند شورهٔ گربه یا هیرهٔ گرد و غبار حساس باشد، ممکن است تصور شود که مبتلا به نوعی سرماخوردگی‌ است که هرگز خوب نمی‌شود. حساسیت و آلرژی می‌تواند باعث احتقان بینی یا آبریزش بینی با مخاط شفاف و همچنین سرفهٔ ناشی از ریزش مخاط از پشت بینی یعنی مخاطی را ایجاد کند که از پشت سینوس‌های کودک به گلویش ریخته می‌شود. کودکان مبتلا به آسم نیز معمولاً زیاد سرفه می‌کنند، به ویژه در طول شب. اگر کودک شما آسم دارد، ممکن است دچار احتقان قفسهٔ‌ سینه، خس‌خس و سختی در تنفس شود. سرفه کردن کودک بعد از دویدن یا آسم ناشی از ورزش نیز یکی دیگر از سرنخ‌هایی است که نشان می‌دهد ممکن است آسم علت سرفه کردن کودک باشد. قرار گرفتن در معرض سرما نیز ممکن است باعث بروز سرفه در کودک مبتلا به آسم شود. یک احتمال دیگر این است که یک عامل حساسیت‌زای محیطی، مانند دود سیگار یا آلودگی باعث سرفهٔ کودک شما می‌شود. البته، در این مورد شما باید عامل مشکل‌ساز را به درستی شناسایی کنید و آن را از بین ببرید.

ادامه دارد...

منبع: سایت مادرشو


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.