آنفولانزا در کودکان و درمان آن

آنفولانزا عفونتی ویروسی است که اکثرا در فصل زمستان شایع است. آنفولانزا می تواند علایمی شبیه به سرماخوردگی معمولی داشته باشد ولی برخلاف سرماخوردگی آنفولانزا می تواند خطرناک باشد. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 15 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
آنفولانزا در کودکان و درمان آن
آنفولانزا در خردسالان می تواند همراه با اسهال و استفراغ باشد. تب ممکن است تا سه یا چهار روز به طول انجامد و پس از آن نیز کودک ضعیف شده و احساس خستگی می کند.
 

مقدمه

اگر سیستم ایمنی بدن کودک شما قوی نباشد، در برابر هیچ کدام از بیماری ها مقاومت نخواهد کرد و در نتیجه به آسانی مورد حمله ی بسیاری از بیماری ها قرار خواهد گرفت. آنفلوانزا از جمله بیماری های شایع و شناخته شده ای است، که مشکل تمام کودکان بوده و هر کودکی حداقل یک بار به این بیماری مبتلا خواهد شد. آنفولانزا نوعی عفونت ویروسی نواحی فوقانی دستگاه تنفسی است که ممکن است در تمام سنین از شیرخوارگی تا پیری رخ دهند. ویروس این عارضه با سرفه و عطسه و تماس مستقیم پراکنده می شود و احتمال دچار شدن اطرافیان به این بیماری بسیار زیاد است. آنفولانزا در خردسالان می تواند همراه با اسهال و استفراغ باشد. تب ممکن است تا سه یا چهار روز به طول انجامد و پس از آن نیز کودک ضعیف شده و احساس خستگی می کند. این ضعیف شدن کودک را در برابر بیماری های دیگر نیز مستعد تر می کند.
 

علائم بیماری انفولانزا

انفولانزا به دلیل داشتن برخی از علائم مشترک با سرماخوردگی، می تواند با آن اشتباه گرفته شود. با این حال، شما در صورت دیدن نشانه های زیر در کودکان بیمار خود، باید با احتیاط برخورد کنید:
  • علائم این عارضه یک تا سه روز پس از آلوده شدن بروز می کند و با سرعت فراوان شدید می‌شود. 
  • لرز و تب های بیشتر از ۳۹ درجه سانتی‌گراد است. 
  • سرفه های خشک. 
  • تعریق کودک. 
  • انسداد و گرفتگی بینی.
  • سردرد ، گلودرد ، کسلی و بیحالی گاهی بدن درد و رخوت. 
  • این علائم در ۵ روز اول بسیار شدید و اوج خود را دارد و تا ده روز باید کاملاً برطرف کرد. 

اگر شما هر یک از علائم معرفی شده را در کودک خود مشاهده کردید، ممکن است او مبتلا به آنفولانزا شده باشد. تب او به احتمال زیاد تا یک هفته ادامه خواهد داشت، هر چند سایر علائم، ممکن است با دارو و درمان مناسب، در زمان کوتاه تری از بین بروند.
 

راه کارهای درمانی

- مصرف روزانه دو بار پودر آنفولانزا با عسل بسته به سن بیمار در هر دو وعده ی فنجان میل شود. 
- ۱ تا ۲ گرم از پرسیاوشان را در روز با یک لیوان آب جوش نزدن و همراه با کمی عسل مصرف کنید. 
- پیاز و عسل و مانند نون ماست هر ۴ ساعت چند پر از پیاز با عسل به کودک بخوانید. 
- دوسین سیاه دانه و عسل هر شب به کودک داده شود. 
- هر ۱۲ ساعت بسته به سن کودک تا هر یک قاشق مرباخوری روغن سیاهدانه به کودک بخوانید. 
- عناب را به حدی که اندازه قطعات آن حدود ۲ میلی متر باشد خرد کنید. سپس آن را به درون آب بریزید و روی حرارت و داخل ظرف سربسته بگذارید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه از زمان به جوش آمدن آب کافی است، آن را صاف کنید و آب آن را به کودک بدهید. [1] 
- حتماً یک حجامت عام انجام دهید تا سیستم ایمنی بدن کودک بسیار فعال گردد. 
- ۳ قاشق برگ های خشک شده گشنیز را در دو تا سه فنجان آب جوش بریزید و به مدت یک ربع دم کنید. هفته ای ۳ تا ۴ فنجان از آن را به کودک بدهید. 
- قسمت های پیشانی و گردن و پشت گوش ها و دو کتف را هر ۱۲ ساعت با روغن زیتون اصل بودار ۵ دقیقه ماساژ دهید و پس از هر بار ماساژ دارن دو کتف کودک ۲ تا ۳ دقیقه به آرامی بادکش کنید. 
- جوشانده زیر را هر دو ساعت یک فنجان به کودک بدهید: آویشن یک قاشق + گزنه نصف قاشق به علاوه پنیرک یک قاشق غ+ ناخنک نصف قاشق و مرزنگوش نصف قاشق بعلاوه عنال ۵ عدد و عسل ۲ قاشق همه را در قوری ریخته و آب جوش اضافه کنید و بگذارید به آرامی بجوشد، وقتی ولرم شد آن را به کودک بدهید. [2] 
- اگر کودکی یبوست دارد حتما باید رفع شود، چرا که یبوست این بیماری را تشدید می بخشند. 
- استنشاق آب جوشانده بومادران بسیار مفید می باشند. 
 

توصیه های غذایی و بهداشتی 

- مصرف گیاهان مفید مانند گوجه فرنگی، آب لیمو با عسل، پرتقال، گریپ فروت، توت، کنجد، سیر، شلغم، عناب، آویشن، سیاه دانه بالا ببرید. 
- امام رضا علیه السلام در توصیه برای رفع سرماخوردگی و تب فرمودند : «هر که می خواهد در همه زمستان از سرماخوردگی و بیماری دور بماند هر روز سه لقمه عسل بخورد.» [3]
- تمام ظروفی که کودک تان در آن ها غذا می خورد، باید به درستی و دقت تمیز شود.
- دست های خود را قبل از انجام کارهای مربوط به کودک خود به درستی و با دقت بسیار بشویید، به خصوص اگر خود شما سرفه می کنید و یا مبتلا به سرماخوردگی هستید. 
- مصرف غذاهای غنی از روی ممکن است در تقویت سیستم ایمنی و تخفیف علائم سرماخوردگی و آنفولانزا موثر باشد. مواد غذایی غنی از روی عبارتند از حبوبات، نخود فرنگی، غذاهای دریایی، گوشت‌ قرمز و لوبیای سویا.
- در صورت مشکوک بودن به بیماری خودتان، چشم ها، بینی و دهان کودک خود را لمس نکنید. چون این کار می تواند باعث گسترش میکروب شده و از راه چشم، بینی و دهان به راحتی به کودک تان سرایت کند.

پی نوشت:
[1] خدادای، مصطفی، طب سنتی، جلد یک، قم: سپهر اندیشه، 1396 ، صفحه 42. 
[2] سید هادی فاطمی، بیماری های کودکان، قم: نشر شهید کاظمی، 1396، صفحه 239. 
[3] طب الرضا، محسن شکری پیوندی، جلد یک، قم: اسماء الزهرا، 1395، صفحه 37.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.