فواید درمانی کلم قمری (بخش دوم)

مواد مغذی موجود در کلم قمری ممکن است از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی کنند. این سبزی سرشار از ویتامین B6 است که برای بسیاری از کارکردهای مهم در بدن از جمله متابولیسم پروتئین، رشد گلبول های قرمز و عملکرد سیستم ایمنی اهمیت دارد. با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 30 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید درمانی کلم قمری (بخش دوم)
کلم قمری بنفش آنتوسیانین زیادی دارد. این ترکیب فشار خون را کاهش می دهد و خطر ابتلا به حمله قلبی را پایین می آورد.
 

خواص ماده غذایی کلم قمری


ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد :
کلم قمری حاوی ترکیبات گیاهی قدرتمندی به نام های گلوکوزینولات ها و ایزوتیایوسیانات ها است. این ترکیبات بیشتر در سبزیجات کریستالی یافت می شوند. مصرف زیاد گلوکوزینولات به دلیل توانایی این ترکیب در باز کردن عروق خونی و کاهش التهاب، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. علاوه بر این ایزوتیوسیانات ها دارای خاصیت آنتی اکسیدانی قوی هستند و ممکن است از ایجاد پلاک در شریان ها جلوگیری کنند.

یک مطالعه طولانی مدت که بر روی ۱،۲۲۶ زن ۷۰ ساله انجام شد نشان داد که رعایت رژیم غذایی سرشار از سبزیجات کریستالی، با اضافه کردن ۱۰ گرم فیبر به بدن، با کاهش ۱۳ درصدی خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی همراه است.

علاوه بر این کلم قمری بنفش آنتوسیانین زیادی دارد. این ترکیب فشار خون را کاهش می دهد و خطر ابتلا به حمله قلبی را پایین می آورد. سرانجام رژیم غذایی غنی از فیبر ممکن است در برابر بیماری های قلبی از بدن محافظت کند. یک بررسی که بر روی ۱۵ مطالعه انجام شد نشان داد که رژیم غذایی سرشار از این ماده مغذی، خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی را در مقایسه با رژیم های کم فیبر، ۲۴ درصد کاهش می دهد.
 
از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی می کند :
مواد مغذی موجود در کلم قمری ممکن است از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی کنند. این سبزی سرشار از ویتامین B6 است که برای بسیاری از کارکردهای مهم در بدن از جمله متابولیسم پروتئین، رشد گلبول های قرمز و عملکرد سیستم ایمنی اهمیت دارد.

ویتامین B6 در تولید گلبول های سفید و سلول های T نقش دارد. این سلول ها از جمله مهمترین سلول های ایمنی بدن هستند که با مواد خارجی مبارزه می کنند و حضورشان برای داشتن یک سیستم ایمنی سالم ضروری است. کمبود این ماده مغذی با ضعف در سیستم ایمنی ارتباط دارد. علاوه بر این کلم قمری منبع عالی از ویتامین C است. همانطور که می دانید این ویتامین ممکن است از عملکرد سلول های سفید پشتیبانی کرده و درنهایت سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.
 

نحوه مصرف کلم قمری

این گیاه در زمستان برداشت می شود و شما می توانید در فصول سرد آن را در بیشتر مراکز فروش مواد غذایی پیدا کنید. معمولا ریشه های گرد این گیاه را خرد می کنند و درون سالاد می ریزند. البته پوست دور ریشه کلم قمری بسیار سفت است. بنابراین قبل از مصرف این گیاه را پوست بکنید.

البته می توانید به روش های مختلفی مانند آب پز کردن، بخار پز کردن و یا بو داده این ماده را مهیا مصرف کنید. برگ های خرد شده این گیاه را نیز می توانید به سالاد و سوپ اضافه کرده و میل کنید. ریشه خرد شده قمری جایگزین خوبی برای کلم بروکلی، کلم، تربچه و سیب زمینی است. برگ های آن را نیز می توانید در تمام غذاها به جای برگ اسفناج یا سایر سبزیجات استفاده کنید.
 

نکته آخر

کلم قمری مملو از مواد مغذی است که فواید مختلفی برای بدن دارند. قمری سرشار از فیبر است که برای سلامت روده و هضم مناسب مواد غذایی که مصرف می کنید بسیار مهم است. به علاوه، بسیاری از مواد مغذی و ترکیبات گیاهی موجود در کلم قمری از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی می کنند و ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی، برخی از سرطان ها و التهاب را کاهش دهند. اگر می خواهید سبزیجات جدیدی را امتحان کنید ما به شما قمری همه کاره را پیشنهاد می کنیم.

منابع:
1. Anti-Diabetic and Anti-Inflammatory Effects of Green and Red Kohlrabi Cultivars
2. Vitamin C: a wound healing perspective
3. Vitamin B6 Deficiency
4. Physiology of fluid balance
5. Whole Fruits and Fruit Fiber Emerging Health Effects
6. Fruit, vegetable, and legume intake, and cardiovascular disease and deaths in 18 countries (PURE): a prospective cohort study
7. Dietary intakes of berries and flavonoids in relation to cognitive decline
8. Metabolic profiling of glucosinolates, anthocyanins, carotenoids, and other secondary metabolites in kohlrabi
9. Cruciferous vegetables intake and the risk of colorectal cancer: a meta-analysis of observational studies
10. Fiber and prebiotics: mechanisms and health benefits
11. Adiposity, gut microbiota and faecal short chain fatty acids are linked in adult humans
12. The impact of nutrition on the human microbiome
13. Cruciferous and Allium Vegetable Intakes are Inversely Associated With 15-Year Atherosclerotic Vascular Disease Deaths in
Older Adult Women
14. High anthocyanin intake is associated with a reduced risk of myocardial infarction in young and middle-aged women
15. Dietary fibre intake and mortality from cardiovascular disease and all cancers: A meta-analysis of prospective cohort studies
16. Vitamin B6 and immune competence
17. Vitamin C and Immune Function


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.