علل ضعف قلب

یکی از بیماری های شایع امروزین، به دلیل وجود استرس های فراوان زندگی، بیماری های قلبی است. در این نوشتار به برخی از علل ضعف قلب که در روایات به آنها اشاره شده است، می پردازیم. با ما همراه باشید.
دوشنبه، 1 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
علل ضعف قلب
حسادت، یکی از عوامل صعف قلب است. 
 
چکیده: یکی از بیماری های شایع امروزین، به دلیل وجود استرس  های فراوان زندگی، بیماری های قلبی است. در این نوشتار به برخی از علل ضعف قلب که در روایات به آنها اشاره شده است، می پردازیم. با ما همراه باشید.

تعداد کلمات 501 / تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه
علل ضعف قلب

علل ضعف قلب

صحبت درباره قلب مقداری پیچیده است؛ چرا که در روایات، قلب، گاهی به قلب بدن گفته می شود و گاهی به باطن و روح انسان اشاره دارد. به هر حال، آیا این دو ارتباط دارند یا ندارند؟ آیا هم سنخ هستند یا نیستند؟ آیا قلب مادی، همان قلب معنوی است یا نیست؟ خودش مسئله پیچیده ای است.
عامه مردم معتقدند که قلب درونی، غیر از قلب عضو است؛ ولی به عقیده من، قلب درونی همان قلب عضو است، بیماری هایشان یکی است و از یک سنخند. به هر حال، علل متعددی وجود دارد که سبب ضعف قلب می شود.
از محرماتی که سبب ضعف قلب می شود، می توان به خوردن گوشت مردار، خوردن خون، خوردن خمر و شراب، گوش دادن غنا و آواز و زنا اشاره کرد؛ مثلا امروزه ثابت شده است که خوردن گوشت مرداری که خونش خارج نشده است، سنگین است و سبب «ایست قلبی» می شود.
از عللی که سبب ضعف و سستی قلب می شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:


علت اول

 اولین کار مکروهی که سبب ابتلا به ضعف قلب و سستی قلب می شود، حسادت است. حسد یک تیغه دو لبه است که اولین تیغش متوجه خود حسادت کننده می شود.[1] در روایات آمده است:
«حسد سبب قلب درد و ضعف قلب است». «حسودی کردن، جز ضرر، چیزی به ارمغان نمی آورد، قلب راسست و ضعیف می کند، بدن را نیز بیمار می کند».


علت دوم

 زیاد خوردن و زیاد نوشیدن، سبب ضعف قلب است. همان گونه که اگر به گیاهان و درختان آب زیاد داده شود، ضعیف می شوند و می میرند، خوردن و آشامیدن زیاد هم، قلب را ضعیف می کند.


علت سوم

 نرسیدن اکسیژن کافی، سبب ضعف قلب است. امام صادق (علیه السلام) می فرماید:
«در قلب، سوراخ و رگی وجود دارد که به سمت ریه می رود و این سبب راحتی قلب است. اگر مشکلی پیش آمد و این سوراخ با مشکل مواجه شد و بسته شد، اکسیژن به قلب نمی رسد و انسان هلاک می شود».
بنابراین، هر عاملی که موجب شود، اکسیژن به ریه و قلب نرسد، موجب ضعف قلب خواهد شد؛ مثلا یکی از علت ها، درد ماشین های کارخانه ها و آلودگی هواست. وقتی هوا آلوده باشد، اکسیژن کافی به ریه و قلب نمی رسد و این سبب تضعیف قلب است و به همین دلیل، امروزه بیماری های قلبی شایع شده است یا مثلا کشیدن سیگار موجب می شود که رگها بسته شود و اکسیژن کافی به قلب نرسد.


علت چهارم

شانه کردن ایستاده، قلب را ضعیف می کند. در روایت آمده است:
«ایستاده شانه نکن، زیرا سبب تضعیف قلب است. در حال نشسته شانه کن، زیرا قلب را قوی و پوست را تقویت می کند.»
 
پی نوشت:

[1] . شخص حسود می گوید: دیگران نداشته باشند؛ ولی من داشته باشم، به همین دلیل در روایات مذموم شمرده شده است. در مقابل شخص حسود، شخص دیگری وجود دارد که حسادت نمی ورزد؛ بلکه غبطه می خورد؛ یعنی می گوید: دیگران داشته باشند، من هم داشته باشم. از چنین شخصی در روایات تمجید شده است.


 
منبع: کتاب «نسخه پیشگیری و درمان آیت الله تبریزیان»
نویسنده: حسن زرقانی



 

بیشتر بخوانید:
قلب از دریچه طب سنتی
آنچه برای قلب مفید است
غذاهای مفید و مضر برای قلب
11 غذا برای نجات قلب شما



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.