تاثیرات منفی شبکه‌های اجتماعی (بخش دوم)

شبکه‌های اجتماعی قطعا یکی از جذاب‌ترین و در عین حال منفی‌ترین دستاوردهای عصر اینترنت است. حتما تاکنون مطالب زیادی در مورد مضرات شبکه‌های اجتماعی و تاثیرات منفی آن شنیده‌اید، اما این مطلب بر اساس آخرین تحقیقات کارشناسان تهیه شده و به مواردی اشاره می‌کند که شاید تا حال به آن‌ها دقت نکرده باشیم. در ادامه به بررسی تاثیرات منفی شبکه‌های اجتماعی پرداخته ایم.
يکشنبه، 10 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تاثیرات منفی شبکه‌های اجتماعی (بخش دوم)
اگر فکر می‌کنید زندگی بدون شبکه‌های اجتماعی ناممکن یا دشوار است، یعنی وابستگی بسیاری به این فضا پیدا کرده‌اید و این خود یک اعتیاد است.
 

تاثیرات منفی شبکه‌های اجتماعی

نابودی سلامت شخصی و کاری :
تا به این جا به برخی از تاثیرات منفی اضطراب‌های به وجود آمده در شبکه‌های اجتماعی اشاره کردیم، اما شبکه‌های اجتماعی بیش از این‌ها آسیب زننده است. یکی از محبوب‌ترین زمان‌های طی شبانه روز برای چک کردن شبکه‌های اجتماعی، قبل از خواب است، درست در زمانی که بدن به آرامش نیاز دارد، وارد محیط تنش‌زا مجازی می‌شویم و تمام استرس‌های گفته شده را ناخواسته به سمت خود جذب می‌کنیم، حال پس از صرف زمان طولانی در شبکه‌های اجتماعی و کاهش زمان خواب، با ذهنی آشفته و مشغول به خواب می‌رویم که کیفیت خواب را به شدت کاهش می‌دهد و این مورد خود علل بسیاری از بیماری‌ها است.

حال فرض کنید فردی در محیط کار خود برای دقایقی هم که شده سری به شبکه‌های مجازی بزند، این فرد با اتفاقات، موضوعات و مطالب بسیاری مواجه خواهد شد که تمرکز او را خواهد گرفت، به این ترتیب این شخص به هیچ وجه تا پایان روز بازدهی مناسبی نخواهد داشت. با ذهنی مشغول و درگیر شبکه‌های اجتماعی نه می‌توان، به درستی استراحت کرد، نه به درستی کار کرد و نه به درستی زندگی کرد.
 
فضای اعتیاد آور و ترک عادتی که موجب مرض است :
اعتیاد تنها مختص مواد مخدر، سیگار و مشروبات الکلی نیست، در ابتدای گزارش به این نکته اشاره کردیم که اگر فکر می‌کنید زندگی بدون شبکه‌های اجتماعی ناممکن یا دشوار است، یعنی وابستگی بسیاری به این فضا پیدا کرده‌اید و این خود یک اعتیاد است، کاری مضر که نتوان آن را ترک کرد، اعتیاد محسوب می‌شود و حال به صورت ناخواسته خیلی از انسان‌ها به شبکه‌های اجتماعی اعتیاد دارند. جذابیت‌های شبکه‌های اجتماعی غیرقابل انکار است و صرف زمان زیاد برای بررسی آخرین مطالب ارسالی و یا چک کردن صفحه خود در شبکه‌های اجتماعی، کیفیت زندگی انسان‌ها را پایین می‌آورد. همه ما تنها یک بار حق زندگی داریم و با صرف چندین ساعت از زمان روزانه خود به شبکه‌های اجتماعی، تنها لذت انجام تفریحات دیگر، لذت دورهمی‌های واقعی خانوادگی و استفاده حدالکثری از عمری که به سرعت می‌گذرد را از دست می‌دهیم. شبکه‌های اجتماعی آنقدر بر زندگی ما تاثیر گذاشته که حتی دلیل اصلی مسافرت‌های ما ثبت تصویر و به اشتراک گذاشتن در شبکه‌های اجتماعی است.

شبکه‌های اجتماعی با ما کاری می‌کند که مدام به فکر ظاهر خود باشیم و دغدغه اصلی ما در گشت گذار‌ها، چگونه ژست گرفتن برای تصویر جدید پروفایل مان باشد. اگر به طور دقیقی به رفتارهای مان توجه کنیم، متوجه می‌شویم که دلیل اصلی بسیاری از رفتارهای مان شبکه‌های اجتماعی است، شاید اگر شبکه‌های اجتماعی نبود، هزینه‌های گزافی برای خرید لباس‌های خود نمی‌کردیم، شاید اگر شبکه‌های اجتماعی نبود به‌جای صرف زمان زیاد بر روی ظاهر خود، زمان بیشتری برای لذت بردن از تفریحات مان در اختیار داشتیم. شاید اگر شبکه‌های اجتماعی نبود به جای رفتن به یک رستوران یا کافه گران قیمت، به جهت آنکه دکور جذاب و مناسب عکاسی دارد به محلی معمولی‌تر برای صرف غذا یا نوشیدنی می‌رفتیم و پول‌هایی را که به زحمت به دست می‌آوریم را برای خلق اتفاقات جذاب‌تر در زنگی خرج می‌کردیم.

شبکه‌های اجتماعی حتی بازار تلفن همراه را نیز تغییر داده است، ویژگی دوربین باکیفیت برای هر تلفن هوشمندی مانند یک اصل اولیه شده که یک از اصلی‌ترین دلایل آن، تمایل برای ثبت تصاویر هرچه بهتر و به اشتراک گذاری آن در شبکه‌های اجتماعی است.

به راستی اگر شبکه‌های اجتماعی نبود، تیپ و ظاهر ما در هر عکس، چیدمان منزل، دکوراسیون رستورانی که می‌رویم، کیفیت دوربین تلفن هوشمندمان، اصرار به انجام تفریحات گران قیمت و دیگر موارد، مانند حال برای ما اهمیت داشت؟ به راستی ثبت یک عکس و اشتراک آن در شبکه‌های اجتماعی چقدر برایمان خرج دارد؟ چقدر از عمرمان را هدر می‌دهد؟ چقدر ما را از زندگی واقعی دور می‌کند؟

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما