تقویت اعتماد به نفس

اعتماد به نفس که امروزه یکی از دغدغه های جوانان می باشد، یک مشخصه ذاتی نیست! بلکه می توان با با کمی تمرین و اصلاح رفتاری آن را به دست آورد. اما چگونه؟  با ما همراه باشید.
دوشنبه، 25 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
تقویت اعتماد به نفس
یک قدم ها برای سوق گرفتن به سوی اعتماد به نفس داشتن هدف در زندگی است، اهدافی والا که شما را به سوی خود بکشد.
 

مقدمه 

پرورش نیروی اعتماد به نفس، نیاز به فرصت و موقعیت خاصی ندارد. بلکه هر انسانی باید با یکسری از عادت های خود کنار بیاید و یکسری از رفتار ها را تقویت کند، تا بتواند به اعتماد به نفس صحیح دست پیدا کند.
 
امروزه بعضی با داشتن اعتماد به نفس کاذب، یکسری از رفتارها را انجام  می‌دهند، که هرگز جزئی از اعتماد به نفس به حساب نمی آید. بلکه خود نمایی و خود بزرگ بینی کاذبی است که نسبت به خود دارند و افرادی نیز وجود دارند که با دیدن چهره و شرایط زندگی سلبریتی ها یا افراد مشهور تمام اعتماد به نفس خود را از دست می دهند و در نهایت از تمام شرایط زندگی خودشان نفرت پیدا می کنند، حتی از چهره! 

در اینجا باید متذکر شد که این زندگی که در آن افراد به نمایش دیگران می گذارند هیچگاه با زندگی شخصی‌شان یکی نیست! بلکه آنها در بهترین حالت و شرایط از خود و زندگی شان عکسی را انتشار می دهند و شما تنها قابی از زندگی آنها می بینید که ناراحتی و شرایط بدی را پشت آن پنهان کرده اند! شما هرگز نباید فریب آن ظواهر را بخورید و به خودتان به زندگی تان ضربه وارد کنید.  اما جدا از این بحث ما برای داشتن اعتماد به نفس باید چه کارهایی را انجام دهیم؟! 
 

قدم هایی برای تقویت اعتماد به نفس

فراموش کردن گذشته:
گاهی افراد به دلیل خاطرات یا یک اتفاق در گذشته اعتماد به نفس خود را از دست داده‌اند و یک فرد درونگرا تبدیل شده اند. باید گفت که اولین قدم در این راه فراموش کردن گذشته و فکر کردن به زمان حال و آینده است. چرا که شما در تغییر دادن گذشته خود ناتوانید، اما در ساختن آینده خود بسیار موثر بوده و می توانید از حال، بیشترین استفاده را کنید. 

گذشته را هر آنچه که بود باید به فراموشی سپرد و از خطاها گذشت و آنها را تبدیل به تجربه کرد، شکست‌ها را عبرت گرفته، تا آینده‌ای بهتر برای خود بسازید. شما با تصمیمات عقلانی و اندیشه هایی که می کنید می توانید روزهایی را در پیش داشته باشید که با دگرگونی های خود، آن را ساخته و به بهترین شکل از عمر استفاده کنید. هیچگاه برای شروع دیر نیست. هیچوقت فکر نکنید که به دلیل شرایط زندگی و سنی که دارید نمی توانید این تغییرات را ایجاد کنید. اصلا اینگونه نیست! بلکه هر زمانی که زندگی را طبق میل خود بسازید، از ادامه آن بیشترین لذت را خواهید برد، حتی اگر یک روز از عمرتان باقی مانده است. 
 
هدف داشتن:
دومین قدم برای سوق گرفتن به سوی اعتماد به نفس داشتن هدف در زندگی است، اهدافی والا که شما را به سوی خود بکشد. به شیوه ای که نه خیلی خارج از توان و تخیلی بوده، نه بسیار ساده و بی ارزش، بلکه هدف درست هدفی است که هر لحظه از زندگی را بتوانید برای او تلاش کنید و از هر تلاشی که می کنید لذت ببرید. با تصمیمات عقلانی که می گیرید یک قدم به این هدف نزدیکتر شوید. 

سعی کنید هدف تان را خودتان انتخاب کرده و از داشتن همچین هدفی لذت ببرید. یادداشت و نوشته هایی را برای یادآوری آن هدف در اطراف خود داشته باشید تا هر لحظه برایتان تازه شود.  نوعی هدف دیگر نیز در زندگی می‌تواند به پیشرفت روزانه شما کمک کند، آن هم داشتن هدف های کوچک روزانه یا هفتگی است. رسیدن به آنها می تواند در کوتاه مدت انرژی مثبتی را به شما بدهد که امید شما را به رسیدن به اهداف بزرگتر تقویت کند.

اهدافی همچون تمام کردن کتابی که اول هفته شروع کرده ایم، دیدن فیلم مورد علاقه، پختن غذای خاصی که تا حالا تجربه نکرده اید و... نتایج تلاش را برای خودت تجسم کنید. ترسیم نتایج می‌تواند روحیه و توان شما را برای ادامه کار بالا ببرد. تصویر روشن و گویا از آنچه می خواهید در آینده به دست بیاورید، برای خودتان ترسیم نمایید. این کار باعث می‌شود و تمام نیرو و انرژی خود را برای رسیدن به هدف متمرکز کنید. [1] 
 
تصمیم گیری درست :
یکی از دیگر خصوصیات درونی که باید آن را تقویت کنید، تصمیم گیری درست در هر زمان است. چرا که در هر مرحله از زندگی انسان تصمیماتی وجود دارد که می تواند آینده را رقم بزند و تصمیم گیری نادرست در این مراحل باعث سرشکستگی  و پشیمانی تان می‌شود. بنابراین با خودتان تمرین کرده و از قبل درست ها و نادرست ها، خط قرمز ها، مورد علاقه ها را برای خودتان مشخص کرده باشید تا بتوانید در مواجهه با آن تصمیمات پاسخ صحیح را را بیان کنید که قلبم شما را راضی نگه می دارد. 

نارضایتی شما از هر تصمیمی که در زندگی بگیرید، باعث می شود که حس خوبی را نسبت به خود پیدا نکنید و این یعنی شکست خوردن در اعتماد به نفس. اما زمانی که تصمیم درستی را گرفته باشید، اطمینان قلبی نسبت به قضاوت خود پیدا می کنید و ثمره این عمل، به دست آوردن اعتماد به نفس بی نقص و کامل تری است. امام علی (علیه السلام ) می‌فرمایند: «دانا کسی است که قدر خود را بشناسد و در نادانی انسان همین بس که ارزش خویش را نداند.»[2] 
 
داشتن تخصص:
تخصص پیدا کردن در اموری که مورد علاقه شما است، می تواند یک راه رسیدن به اعتماد به نفس باشد. چرا که داشتن آگاهی بالاتر و اطلاعات جدید و علمی باعث می شود که در زندگی اجتماعی و فردی خود رضایت بالاتری نسبت به خودتان داشته باشید. اما بدانید هیچگاه برای دست یافتن به پله بالاتر کافی نیست. پیشرفت و ترقی داشتن در زندگی باعث می شود هر روز از روز قبل راضی تر باشید. هیچوقت نباید به خود بگویید آدم موفق در زندگی نیستید و حتماً باید کار بسیار مهمی و بزرگ  انجام دهید! خیر، شما باید بعد از دست یافتن به یک حرفه ای بگویید که این خیلی خوب است اما برای من کافی نیست و به راه پیشرفت خود ادامه دهید. 

برای مثال کمک کردن به نیازمندان، رسیدن به وزن مورد علاقه تان، درس خواندن، گرفتن‌گواهینامه و... از نمونه موفقیت های کوچک اما شیرین در زندگی است، که می تواند رضایت قلبی شما را نسبت به خودتان را بالاتر ببرد.  امام علی (ع) می‌فرمایند: «هر کس خود را بلند نگرداند و به اوج رفعت نرساند، کسی او را بلند نخواهد کرد. »[3] 

پی نوشت :
[1] رضا علی کرمی، علل تنبلی و درمان آن، قم: قلمگاه، 1398، صفحه 181.
[2] سیدرضی، نهج البلاغه، مترجم محمد دشتی، تهران: فهرست، ۱۳۸۵، خطبه ۱۰۳.
[3] غرر الحکم و درر الکلم، ص 698.


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما