مهارتی به نام اعتماد به نفس

برخی ها قدرت انجام کوچکترین کارها را ندارند، وقتی سوال می پرسیم چرا؟ می‌گویند اعتماد به نفس ندارم، افراد باید در مرحله خودشان را بشناسند، چون شناخت خود، سبب می‌شود تا اعتماد یه نفس هم بالاتر برود، ما در این مقاله سعی کردیم با نکات انگیزشی، سبب شویم تا فرد اعتماد خود را بیشتر بکند و شخصی قدرتمندی وارد جامعه شود و بتواند از حق خودش دفاع بکند و با هم نوعان خودش ارتباط درستی برقرار کند.
شنبه، 8 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
مهارتی به نام اعتماد به نفس
این شما هستید که باید دنیای خودتان را بسازید پس سعی کنید تا مهندسی زندگی را به خوبی یاد بگیرید و یک دنیای زیبا برای خودتان بسازید. 
 
چکیده: برخی ها قدرت انجام کوچکترین کارها را ندارند، وقتی سوال می پرسیم چرا؟ می‌گویند اعتماد به نفس ندارم، افراد باید در مرحله خودشان را بشناسند، چون شناخت خود، سبب می‌شود تا اعتماد یه نفس هم بالاتر برود، ما در این مقاله سعی کردیم با نکات انگیزشی، سبب شویم تا فرد اعتماد خود را بیشتر بکند و شخصی قدرتمندی وارد جامعه شود و بتواند از حق خودش دفاع بکند و با هم نوعان خودش ارتباط درستی برقرار کند.

تعداد کلمات 1213 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه

مهارتی به نام اعتماد به نفس

سجاد رستمی چورتی

مقدمه

واژه ای اعتماد به نفس را اگر بخواهیم به زبان ساده و روان تعریف کنیم، باید بگوییم؛ شخص خودش را باور دارد، توانایی را در خودش می‌بیند، فرد خجالتی نیست. به قولی؛ کار خاصی را در حد قابل قبولی می‌تواند انجام بدهد شخصی که به راحتی می‌تواند به خواسته های نابجای دیگران، جواب (نه) بگوید و از حق خودش دفاع بکند، می‌توان گفت؛ این فرد، بذر قدرت را در وجود خودش کاشته و از ثمره ای آن یعنی اعتماد به نفس دارد استفاده می‌کند. در مقابل اعتماد به نفس، طبیعتا نداشتن اعتماد به نفس است که برخی ها دچار آن هستند، یعنی شخص به خودش اعتماد ندارد و دائما می‌گوید؛ من توانایی انجام کارها را ندارم، یا حتی قدرت(نه) گفتن را هم ندارد، نمی‌تواند به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کند. 
 

تقسیم بندی اعتماد به نفس

در ابتدا می خواهم یک نگاهی به زیادی و کم بودن اعتماد به نفس بکنیم، اگر اعتماد به نفس کم باشد، تبدیل می‌شود به ترس، ضعف وحقارت. اگرهم اعتماد به نفس زیاده به حد شود تبدیل به کبر، غرور و خود برتربینی می‌شود. 
پس، باید جایگاه خودمان را بشناسیم و بدانیم در چه حدی هستیم و طبق همان، اعتماد به نفس هم داشته باشیم و بدانیم به قول روایات : خیرُ الامورِ اوسطها، بهترین کارها حد وسطش است، نه افراط و نه تفریط . 

نکته انگیزشی:
به نظر من در وجود همه ای انسانها یک حس اعتمادی وجود دارد و اینکه بعضی ها می‌گویند ما اصلا اعتماد به نفس نداریم حرف درستی نیست، چون ما ناتوان مطلق نداریم. 

تاییدیه :
(در حقیقت هر موجود زنده ای در حدی تواناست، اگر به فرض کسی ادعا بکند که هیچ توانایی ندارد، همین ادعایش نشان می‌دهد که بر خلاف آنچه پنداشته است، چندین توانایی دارد؛ نخست اینکه در نهان پذیرفته است که می‌تواند ادعای ناتوانی بکند، دیگر آنکه می‌تواند این ادعا را بر زبان آورد و سوم آنکه می‌تواند ما را وادار بکند به حرفهایش گوش بدهیم، و نهایتا ادعای خودش را به کرسی بنشاند) [1] 
نویسنده چه نگاه زیبای داشت به این مقوله. بله همه ای ما در وجود خودمان توانایی های داریم و باید آنها را خوب تربیت بکنیم تا تقویت بشوند و از وجود آنها لذت ببریم اما اگر دائما فعل نتوانستن را برای خودمان صرف کنیم و دایره لغاتی که در ذهن خودمان انباشته کردیم، سرشار از منفی و ضعف باشد، می‌تواند ویرانگر باشد. یا ساختمان وجودی ما را نابود می‌کند. 

تشبیه :
بدانیم که، این افکارهای منفی وجود ما، می‌تواند گسل های بوجود بیاورد که با تکانه ای تبدیل به زلزله ای شود و دنیای ما را تبدیل به ویرانه ای بکند. 

نکته انگیزشی :
این شما هستید که باید دنیای خودتان را بسازید پس سعی کنید تا مهندسی زندگی را به خوبی یاد بگیرید و یک دنیای زیبا برای خودتان بسازید. 

هنری فورد مدیر عامل و موسس کمپانی فورد
(هنری می‌گوید؛ اگر فکر می‌کنید می توانید یا اینکه فکر می کند نمی‌توانید، در هر دو حال حق با شماست) هدفم از بیان این جمله در اینجا این است که انتخاب با خود ماست، کسی نمی‌تواند به ما چیزی تحمیل بکند پس باید قدم های استواری برداریم برای پیشرفت خودمان و هیچ کس نمی‌تواند کمک صد در صدی به ما بکند، تنها خودمان هستیم  که می‌توانیم مسیر را برای خودمان هموار بسازیم و در جاده ای بدون دست انداز، به آرامی ماشین زندگی خودمان را به حرکت در بیاوریم. 
پس بدانید که نوشته های من یا  روانشناسان می‌تواند به عنوان تلنگری باشد برای دوستانی که اعتماد به نفس پایینی دارند یا هر مشکل دیگری، روانشناس ها نمی‌توانند ادعا بکنند فرد را تغییر می‌دهند، بلکه خود افراد هستند که تصمیم می‌گیرند تغییر بکنند یا نه؟ بیایید یک بار برای همیشه پای خودمان را روی نفس ضعیف بگذاریم و به او بفهمانیم ما برای دنیای خودمان برنامه داریم و برای رسیدن بهش نیاز به اعتماد به نفس دارم پس باید خجالت را بگذارم کنار. 
 

دلیل برای زندگی داشته باشیم

آنهایی که برای زندگی کردن خود دلیل دارند و زندگی کردن را بخاطر آن علت‌ها دوست دارند، در زندگی آنها بن بستی وجود ندارد، آنها می‌توانند راه زندگی را بیاموزند، آنهای که عشق به خانواده دارند، عشق به هم وطن های خودشان دارند، در وجود اینها به خودی خود، اعتماد به نفس بوجود می‌آید. 
 

برای خودمان ترسیم بکنیم که هدف ما از زندگی چیست؟ 

(مارک تواین؛ معتقد است که هر یک از ما در خود این توانمندی را دارد ته به هدف ها و رویاهایمان تحقق بخشیم، آنچه ما نداریم بینش و درایت است که از آنچه داریم بهره ببریم یکی از جنبه های مهم آدم های مطمئن و محکم، داشتن عزت نفس است به عبارت دیگر این اشخاص به دیده ای مثبت به خودشان و زندگی خود نگاه می‌کنند این بدان معناست که آنها می‌دانند چگونه خودشان و هم نوعان خود را دوست داشته باشند) [2]

نکته: زندگی برای هیچ کس آسان نیست اما که چه؟ باید پشتکار و از همه مهمتر، اعتماد به نفس داشته باشیم باید باور بکنیم که هر یک از ما برای انجام کاری استعداد داریم و استعداد داریم و آن کار را باید انجام دهیم، البته همراه با تحقیق و تفحص، ما باید به خودمان اعتماد داشته باشیم آنگاه راه زندگی را پیدا می‌کنیم و به این آیه قرآن عمل بکنیم «ولا تهنوا و لا تحزنوا و أنتم الأعلون إن کنتم مؤمنین» [3] «و سست و محزون نشوید که اگر مؤمن باشید، غالب و برتر خواهید بود.» بنابراین، اعتماد به نفسی که در اسلام مورد توجه است تکیه کردن بر داشته‌ها و استعدادهای خود است در طول توکل بر خدا و نه در عرض آن. 
در این مقاله سعی کردیم یک نگاه زیبایی به اعتماد به نفس داشته باشیم از نکات انگیزشی استفاده کردیم. در مقاله ای بعدی سعی می‌کنیم راهکارهای برای کسب اعتماد به نفس بیشتر را بیان بکنیم. متن خودم را با جمله ای از (آنتونی رابینز) پایان می دهم. 
می‌گوید؛ نشاط و خوش دلی، اعتماد به نفس شما را تقویت و زندگی را دلپذیر تر می‌سازد و باعث می‌شود که اطرافیان شما شادی بیشتری را احساس بکنند، خوشدلی به معنی خوش خیالی و فرار از مشکلات نیست، بلکه نشانه ای هوش و ذکاوت شماست. 

پاورقی :
[1] سید حسن اسلامی، اعتماد به نفس، تهران: عروج، 1395،  وابسته به موسسه تنظیم نشر و آثار امام خمینی ، صفحه 19
[2] لیت باورتون، برنیلی ان، پلاتس، مترجم مهدی قراچه داغی، اعتماد به نفس به زبان ساده، تهران : آسیم 1388، صفحه 21
[3] قرآن کریم، سوره آل عمران، آیه  139.

منابع :
قرآن کریم، سوره آل عمران
سید حسن اسلامی، اعتماد به نفس، تهران: عروج، 1395 ، وابسته به موسسه تنظیم نشر و آثار امام خمینی
لیت باورتون، برنیلی ان، پلاتس، مترجم مهدی قراچه داغی، اعتماد به نفس به زبان ساده، تهران : آسیم 1388

بیشتر بخوانید :
اعتماد به نفس را بیشتر بشناسیم
گام های اولیه برای ایجاد اعتماد به نفس
تکنیک های تقویت اعتماد به نفس
خصوصیات افرادی که اعتماد به نفس بالا دارند
5 دلیل پایین بودن اعتماد به نفس​​​​​​​



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما