چگونه یک ارائه کلاسی موفق داشته باشیم؟

برای بیشتر افراد، ارائه در کلاس یک امر رعب آور و ترسناک تلقی می‌شود، درصورتیکه اصلاً نباید چنین باشد. در این مقاله نکات زیادی در زمینه چگونگی انجام یک ارائه موفق در کلاس با کمترین استرس ممکن را خدمت شما خواننده گرامی بیان می‌کنیم. با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 6 آذر 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
چگونه یک ارائه کلاسی موفق داشته باشیم؟
با رعایت چند نکته ساده، بدون استرس در کلاس سخنرانی کنید.
 
چکیده: برای بیشتر افراد، ارائه در کلاس یک امر رعب آور و ترسناک تلقی می‌شود، درصورتیکه اصلاً نباید چنین باشد. در این مقاله نکات زیادی در زمینه چگونگی انجام یک ارائه موفق در کلاس با کمترین استرس ممکن را خدمت شما خواننده گرامی بیان می‌کنیم. با ما همراه باشید.

تعداد کلمات 1200 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه
 چگونه یک ارائه کلاسی موفق داشته باشیم؟

1. برنامه ریزی برای یک ارائه خوب

الف. نکات مهم را در دفترچه یادداشت خود بنویسید. دقت داشته باشید که لازم نیست جزئیات را یادداشت کنید، و یا اینکه در هنگام ارائه، یکسره به نوشته‌هایتان خیره شوید. می‌توانید تنها برخی آمار و اعدادی که لازم است در کلاس ارائه دهید و همچنین برخی سؤالاتی که قرار است برای تعامل با دوستانتان در ارائه مطرح کنید را یادداشت نمایید.
  • کلمات کلیدی و رئوس مطالب را یادداشت کنید. اگر لازم شد تا در طول ارائه به مطالب مراجعه کنید، فقط به همین کلمات کلیدی نگاهی بیندازید و بقیه مطلب را از طریق این نکات به یاد آورید. نباید ارائه‌تان به نحوی باشد که برای بیان هر کلمه به یادداشت‌هایتان مراجعه نمایید.
  • در بیشتر مواقع نوشتن نکات مهم در یک دفترچه یادداشت به شما کمک می‌کند تا در هنگام ارائه، مطالب را به خاطر آورید. بنابراین حتی اگر به مطالبی که قرار است ارائه دهید تسلط کامل دارید، باز هم برای اطمینان بیشتر رئوس مطالب را یادداشت نموده و همراه خود به کلاس ببرید، زیرا ممکن است در میانه ارائه برخی مطالب فراموشتان شود.
ب. تمرین کنید. در بیشتر ارائه‌ها، کاملاً مشخص است کدامیک از افراد تمرین کرده‌اند و کدامشان بدون تمرین ارائه می‌دهند. مطالب و نحوه ارائه آن‌ها را تا می‌توانید تمرین کنید. هر چه بیشتر تمرین کنید و مسلط‌تر باشید، اعتماد به نفستان افزایش خواهد یافت.
  • مطالبتان را در برابر اعضای خانواده، دوستان و یا حتی مقابل آینه ارائه دهید. البته بهترین گزینه دوستانی هستند که خیلی هم با آن‌ها صمیمی نیستید، چرا که این موقعیت، شرایط کلاس درس را برای شما شبیه سازی می‌کند.  
  • پس از اینکه ارائه‌تان پایان یافت از دوستان خود بخواهید که به ارائه بازخورد بپردازند. مثلاً می‌توانید این سؤالات را از آن‌ها بپرسید: آیا مدت زمان ارائه مناسب بود؟ تماس چشمی‌ام چگونه بود؟ آیا در حین ارائه دچار لکنت نشدم؟ آیا بیانم واضح بود؟
  • خودتان ارائه‌تان را نقد کنید. هر آنچه در ارائه‌تان وجود دارد و گمان می‌کنید لازم است بهبود یابد را بیابید و روی آن‌ها بیشتر کار کنید. در این صورت در هنگام ارائه ی ،واقعی احساس اعتماد به نفس بیشتری خواهید نمود، چرا که مطمئنید برای یک ارائه خوب، سخت تلاش کرده‌اید.
 
ج. حول و حوش موضوع ارائه، تحقیق کنید. اگر می‌خواهید ارائه‌ای مسلط و موفق داشته باشید، لازم است با موضوع خود درگیر شوید. لازم نیست که در آن موضوع متخصص شده و هر کتابی که در این زمینه نوشته شده است را مطالعه کنید، ولی باید این آمادگی را داشته باشید تا به سؤالات احتمالی معلم و یا همکلاسی هایتان گوش دهید.
  • نقل قول‌ها را از منابع معتبر ذکر کنید. نقل قول‌های معتبر ارائه شما را به یک ارائه خوب تبدیل خواهد نمود. با این کار نشان خواهید داد فردی باهوش بوده و بر روی نظرات و حرف‌های افراد متخصص فکر کرده‌اید.
  • اطمینان یابید که از منابع معتبر استفاده می‌کنید. هیچ چیز بدتر از این نخواهد بود که در هنگام ارائه متوجه شوید آنچه نقل می‌کنید بی اعتبار است. به اطلاعاتی که از طریق اینترنت به دست می‌آورید، به صورت کامل اعتماد نکنید

2. چگونگی ارائه

الف. به مخاطبین خود لبخند بزنید. وقتی زمان ارائه فرا رسید، هیچ چیز بهتر از یک لبخند ملیح توجه مخاطب را به شما جلب نخواهد کرد. خوشحال باشید، چرا که قرار است به تمامی افراد کلاس چیزی را یاد دهید که پیش از این نمی‌دانسته‌اند.  
  • مطالعات نشان داده‌اند که لبخند مسری است. یعنی وقتی به فردی لبخند می‌زنید، برای طرف مقابل دشوار است که بتواند لبخند نزند. پس اگر می‌خواهید ارائه‌تان بدون هیچ مشکلی پیش رود، به زور هم که شده لبخندی بزنید. همین لبخندتان موجب می‌شود همکلاسی‌ها و معلمتان لبخند زده و لبخندشان باعث می‌شود شما بیشتر لبخند بزنید.
 
ب. در مورد ارائه خود اعتماد به نفس داشته باشید. وقتی قرار است در کلاس ارائه‌ای داشته باشید، در حقیقت بدین معناست که معلم در یک محدوده زمانی خاص کار خودش را به شما واگذار کرده است. حالا وظیفه شماست تا اطمینان یابید آنچه را که بیان می‌کنید دانشجویان به طور کامل فهمیده‌اند. پس لازم است به چگونگی تدریس معلم با دقت توجه نمایید، چرا که معلمان ارائه دهندگانی حرفه‌ای محسوب می‌شوند.
  • موفقیت خود را قبل، در طول و بعد از ارائه‌تان تصور کنید. البته باید نسبت به کاری که قرار است انجام دهید مغرور نشوید، اما در عین حال تصور موفقیت برای یک ارائه موفق لازم خواهد بود. اجازه ندهید افکار منفی مرتبط با شکست ذهن شما را درگیر کنند.
  • بیشتر اوقات، اعتماد به نفس شما خیلی مهم‌تر از اطلاعاتی است که قرار است ارائه دهید، چرا که بیشترین چیزی که ارائه شما را در نگاه همکلاسی‌هایتان درجه بندی می‌کند نحوه ارائه و اعتماد به نفس شماست. و از سوی دیگر هر چه اعتماد به نفستان بیشتر باشد، مطالب را کامل‌تر و بهتر ارائه خواهید کرد.
 
ج. تماس چشمی برقرار کنید. هیچ چیز کسل کننده تر از این نیست که ارائه دهنده به کف کلاس و یا یادداشت‌های خود نگاه ‌کند. آرام باشید. مخاطبین شما دوستان و همکلاسی‌هایتان هستند و همیشه در طول سال با آن‌ها صحبت می‌کنید؛ سعی کنید در هنگام ارائه نیز همین تصور را داشته باشید.
  • هدفتان این باشد که حداقل یک بار به هر یک از همکلاسی‌های خود نگاه کنید. با این کار همه خود را درگیر در بحث و ارائه شما خواهند دید. بعلاوه اینکه با این کار مسلط‌تر به نظر خواهید رسید.

د. لحن صدایتان یکنواخت نباشد. هدف شما این است که مخاطب را در ارائه خود درگیر نمایید، نه اینکه برایشان لالایی بخوانید تا بخوابند! در هنگام ارائه از حرکات بدنتان استفاده کنید. به نحوی مطالب را بیان کنید که انگار مهمترین مطلب دنیا را ارائه می‌دهید. مطمئن باشید اگر چنین کنید، همکلاسی‌هایتان پس از پایان ارائه از شما تشکر خواهند کرد.
سعی کنید صدایتان گاهی اوقات بالا و پایین رفته و هیجان در کلامتان احساس شود. توجه داشته باشید لازم نیست مانند یک شیر در کلاس فریاد بزنید و از سوی دیگر نیز نباید مثل یک سنجاب آرام و یکنواخت حرف بزنید. بالا و پایین کردن صدا، ارائه شما را جذاب‌تر خواهد نمود.
 
ه. از حرکات دستتان استفاده کنید. وقتی صحبت می‌کنید متناسب با حرف‌هایی که می‌زنید، و برای تأکید بیشتر بر مطالب، دست‌هایتان را تکان دهید. این کار توجه مخاطب را نیز بیش‌تر به شما جلب خواهد کرد.
 
ز. نتیجه گیری کنید. نتیجه گیری آخرین مطلبی است که برای همکلاسی‌ها و معلم ارائه می‌دهید. بنابراین سعی کنید نتیجه گیری را با ارائه آماری جالب و یا هر چیز جذاب دیگری، هیجان انگیز نمایید. نتیجه گیری شما باید به نحوی باشد که مخاطب متوجه پایان ارائه شما گردد.
  • می‌توانید ارائه خود را با یک داستان خاتمه دهید. مثلاً می‌توانید با بیان یک داستان کوتاه و مرتبط با موضوع، نتیجه گیری کرده و ارائه خود را پایان دهید.
  • می توانید در پایان یک سؤال چالش برانگیز بپرسید. پایان دادن ارائه با یک سؤال، روشی جالب و جذاب است، چرا که مخاطب حتی پس از پایان یافتن ارائه، به فکر کردن در مورد آن موضوع ادامه خواهد داد. 


منبع: سایت «ویکی هاو»



مترجم: سید مصطفی سید آقامیری

بیشتر بخوانید
مهارت های دستیابی به سخنرانی بدون استرس (بخش اول)
نحوه ی سخنرانی با اعتماد به نفس را بیاموزید
آموختن مهارت های ارائه مطلب و سخنرانی



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.