چگونه فرزند خود را درست تربیت کنیم؟

آرزوی داشتن فرزند خوب را همه ای خانواده ها دارند اما راه های بدست آوردن آن را کمتر افرادی بلد هستند. سعی کردیم در این مقاله راه های را برای تربیت فرزند بیان کنیم . با ما همراه باشید.
چهارشنبه، 28 آذر 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
چگونه فرزند خود را درست تربیت کنیم؟
با مقابله کردن نسبت به رفتار نامناسب مانعی برای لوس شدن فرزندتان باشید.
 
چکیده : آرزوی داشتن فرزند خوب را همه ای خانواده ها دارند اما راه های بدست آوردن آن را کمتر افرادی بلد هستند. سعی کردیم در این مقاله راه های را برای تربیت فرزند بیان کنیم . با ما همراه باشید .

تعداد کلمات 1400 / تخمین زمان مطالعه 7 دقیقه
چگونه فرزند خود را درست تربیت کنیم ؟
سجاد رستمی چورتی

مقدمه

خانواده ها باید بدانند که فرزند ما هر مدلی که ما دوست داریم تربیت نمی شوند بلکه هر گونه که ما رفتار می کنیم در تربیت آنها نیز موثر است و باید بدانیم که موفقیت فرزندان تا حد زیادی مرتبط با اصول تربیتی والدین است و بجای اینکه جمله ای کاش فرزند من هم مثل فلانی با ادب بود و موفق بود باید از همان بدو تولد این هدف تربیت را با جدیت دنبال بکنیم و زمینه ی رشد و تعالی را برای فرزند خود مهیا بکنیم اگر چه بزرگ کردن یک بچه ای موفق دستور العمل معینی وجود ندارد ولی برای بزرگ کردن یک فرزند مودب و با تربیت راهکارهای وجود دارد که والدین با رعایت آن نکات می توانند زیر بنای محکمی را برای رشد فرزند خود فراهم سازند ورابطه ای بهتری را با فرزندان خود داشته باشند که در بعضی موارد مثل  پدر و مادری مهربان باشند و در برخی اوقات همانند برادر و خواهری دلسوز برای فرزند خود باشند .

با دانستن نکاتی ریز می توانند شادی و نشاط را هم برای زندگی خود و هم زندگی فرزندان خود بیاورند :

1. سعی کنید در زندگی شخصی خودتان الگوی خوبی باشید

بیشتر پدر و مادرها خودشان دنبال کارهای هستند که ارزش آن چنانی ندارد و می توان گفت دنبال ضد ارزش ها هستند اما دلشان می خواهد که فرزند آنها فردی با ادب باشد و با گرفتن مربی آموزشی و کلاس های تربیتی سعی دارند که فرزند را به دامان مربی بسپارند و خودشان دنبال دنیا طلبی و زندگی لاکچیری خود بپردازند اما آنها غافل هستند که فرزند رفتار پدر ومادر خود را هم مورد ارزیابی قرار می دهد پس در مرحله اول سعی کنیم خودمان خوب باشیم و بدانیم الگوی خوب باشیم بهتر از این است که بخواهیم آنها را با حرف های خوب تربیت کنیم .
 

2 . اشتباهات خودمان را توجیه نکنیم

یکی از کارهای نادرستی که بیشتر خانواده ها انجام می دهند این است که کار اشتباه خود را توجیه می کنند و بجای گفتن حقیقت سعی در پاک کردن مسئله دارند اما باید بدانیم که با گفتن حقیقت داریم به فرزندان خودمان آموزش می دهیم که در چه زمانی باید عذر خواهی کرد و کار اشتباه را با عذر خواهی جبران کند و دوباره مرتکب آن کار نشود و به شکلی دیگر داریم اعتماد سازی می کنیم و صمیمت را با گفتن اشتباه خود بین فرزند و خودمان ایجاد می کنیم .
 

3 . رفتارهای مناسب با همسر خود در مقابل فرزند داشته باشیم

وظیفه پدر و مادر این است که یک الگوی استاندارد در ذهن فرزند شکل بدهند در رابطه با ازدواج و رابطه عاشقانه و درک عمیقی بوجود بیاورند باید دقت داشته باشیم که رفتارهای نامناسب و صحبت های ناهنجار چه رفتار سوئی در فرزند بوجود می‌آورد یا حتی حس بی اعتمادی به تمام مردان یا زنان را در ذهن او بوجود می‌آورد .
 

4 . تائید کارهای خوب فرزند

برخی از پدر و مادر ها همانند چوب خشک هستند که کارهای فرزندان هیچ تاثیری روی آنها ندارد در حالی که والدین باید به کارهای مثبت و خوب فرزند خود واکنش نشان بدهند تا فرزند بفهمد که این کار من حتما خوب بوده که مورد تمجید والدین من قرار گرفته و این تمجید پلکانی می‌شود برای رشد فرزندان تان.
 

5 . با مقابله کردن نسبت به رفتار نامناسب مانعی برای لوس شدن فرزندتان باشید

هیچ وقت از این رفتار خود پشیمان نمی شوید چونکه سدی می شوید در مقابل یک رفتاری که می تواند آینده ای فرزندتان را بخطر بیاندازد.
پس باید قاطعانه در مقابل رفتار زشت و درخواست های نابجای فرزندتان قرار بگیرید و به او بیاموزید که هیچ گونه بی احترامی را تحمل نمی‌کنید .
 

6 . سعی کنید وقت خودتان را روی مسائل مهم بگذارید

دیدم که برخی افراد روی مسائل پیش و پا افتاده برخورد تندی نسبت به فرزند خود نشان می دهند و برای تمام کارها قاعده و قانون خاصی را برای فرزند قرار می‌دهند در حالی که ذهن فرزند نمی‌تواند آن قوانین را هضم کند پس تمرکز خودمان را روی مسائل مهم بگذاریم مثل دروغ گفتم فرزندتان یا موقعی که رفتار فیزیکی با بچه های دیگر داشت در این موارد عکس العمل نشان بدهیم نه زمانی که بچه دوست داشته باشد لباس سفید خود را بپوشد و شما با جدیت بگویید که حتما لباس سبز رنگ خودتو بپوش .
 

7 . آدم های خوب را برای فرزندمان معرفی کنیم مثل ائمه معصومین و پیامبران

برای فرزندمان توضیح بدهیم که آدم‌های خوب چه کسانی هستن و چه صفت‌های دارند چه در زمان حال و چه آدم های گذشته که خوب بودند را به عنوان داستان هنگام خوابیدن برای فرزندان خودمان تعریف کنیم و به آنها بگوییم که بودن در کنار آدم خوب چه احساس خوبی به انسان دست می‌دهد و حس آرامش پیدا می‌کنیم تا فرزند ما از آنها الگو بگیر برای خوب شدن .
 

8 . فرزندمان را آزاد نگذاریم

این کار به منزله زندانی کردن فرزند نیست بلکه کارهای او را مدیریت کردن است و نگذاریم که در دام اینترنت و شبکه های اجتماعی گرفتار شود و غرق در دنیای مجازی نشود و با دقت پدر و مادر و هوشیاری آنها باعث می‌شود از همان ابتدا فرزند برای خودش محدودیت های داشته باشد چه در انتخاب دوست چه در صحبت کردن چه در فضای مجازی و اینترنت محدویت را برای خودش احساس می‌کند پس با آگاهی کامل راهی باشیم برای ترقی فرزندمان در ادب و علم و رفتارهای اجتماعی .
 

 9 . همیشه راستگو باشیم

از هر فردی سوال بپرسیم که دوست دارید فرزندتان با شما صادق باشد یا کاذب؟
قطعا جواب بیشتر آنها این خواهد بود که صادق بودن را بیشتر دوست دارند پس خودمان الگوی خوبی باشیم تا فرزندمان همانند خودمان راستگو شود.
دراین رابطه امام علی(علیه السلام) در این مورد می فرمایند:
«لَا یَصْلُحُ‏ مِنَ‏ الْکَذِبِ‏ جِدٌّ وَ لَا هَزْلٌ وَ لَا أَنْ یَعِدَ أَحَدُکُمْ صَبِیَّهُ ثُمَّ لَا یَفِیَ لَهُ إِنَّ الْکَذِبَ یَهْدِی إِلَى الْفُجُورِ وَ الْفُجُورَ یَهْدِی‏ إِلَى النَّار...؛[1]دروغگویی شایسته انسان نیست؛ نه به شوخی و نه جدی. همچنین شایسته نیست کسی به دخترش وعده‌ای بدهد و به آن وفا نکند؛ زیرا دروغ به فجور می‌انجامد و فجور به آتش
و همچنین امام خمینی (ره) می‌فرماید:
بچه‏‌ها آن علاقه‌‏اى که به مادر دارند به هیچ کس ندارند. آن چیزى که از دهان مادر و از زبان مادر مى‌‏شنوند در قلبشان ثابت مى‌‏ماند...اگر مادرها مادرهاى بافضیلت باشند، اولادهاى بافضیلت تحویل مى‌‏دهند. اولاد بافضیلت کشور را درست مى‌‏کند. درست شدن کشورها مرهون شماهاست. مرهون شما مادرهاست. خرابى و آبادى کشورها تابع شماهاست.[2]
 

10 . محبت افراطی نسب به فرزند نداشته باشیم

اگر به فرزند محبت افراطی شود، اگر به فرزند عنایت فوق‌العاده گردد و اگر به فرزند توجه بیش از حد شود، به نحوی که انسان حاضر شود به خاطر فرزند دین و ارزش‌های انسانی را زیر پا بگذارد، و به خاطر فرزند نسبت به حلال و حرام لاقید گردد و ارزش‌های دینی و معنوی را هم فدا کند، در این صورت فرزند برای انسان فتنه به شمار آمده و یا عدو به حساب می‌آید. «3» 
اینها راهکار های بود که به ذهن من رسید و می‌شود راه های دیگری هم بیان کرد و برای اینکه فرزندمان در سیر و سلوک معنوی هم قرار بگیرد نیازی نداریم صحبت های طولانی بکنیم بلکه با معرفی ائمه معصومین خودمان و گفتن داستان های آنها و نحوه برخورد آنها با مردم و همسران خود می‌توانیم راه های بیشتری را برای پیشرفت در جلوی پاهای فرزندمان قرار بدهیم و بدانیم اگر فرزند خودمان را به دامان اهل البیت بسپاریم تنها راهی هست که فقط سود دارد و زیانی همراه خود ندارد.
(اسلام هر کسی را که دارای هر قسم وراثت خانوادگی و سرشت فطری که باشد قابل تربیت تلقی می‌کند و عملا او را در معرض تعلیم خداپرستی قرار می‌دهد و امیدوار است که آموزش‌ها و پرورش های مقدس الهی او را به حیات انسانی زنده بکند و اگر ذخائر مقدسی در باطن او باشد از قوه به فعلیت در بیاورد) {4} نباید نامید باشیم.. 

 

11 . کودکان خودمان را حماسی تربیت کنیم

تربیت حماسی همان تربیت دینی است که با جنبه‌های حماسه و فتوت پر رنگ شده است. لطافتی که در تربیت و باغبانی انسان وجود دارد، اگر با صلابت و استواری حماسه همراه شود، تربیت دینی ناب را محقق می‌کند.«5»


پاورقی :
[1]. وسائل الشیعة، شیخ حر عاملی، ج‏12، ص 250.
[2]. صحیفه امام، ج‏7، ص 444.
[3]- مرکز فرهنگی تبلیغی آینده سازان - انتشارات امام عصر(عج)
[4] کتاب؛ واعظ خانواده..صفحه44 تالیف؛ محمد مهدی تاج لنگرودی.. ناشر؛ موسسه مطبوعاتی خزر تهران.. 
[5]- عنوان گفتارهایی در تربیت حماسی .مولف  مرکز فرهنگی تبلیغی آینده سازان .ناشر امام عصر(عج) .سال نشر ۱۳۹۲ .محل نشرقم

منبع: 
وسائل الشیعة، شیخ حر عاملی
صحیفه امام، ج‏7
کتاب تربیت فرزند . نویسنده؛ سید محسن پاک. ناشر: انتشارات اندیشه بنان

بیشتر بخوانید :
نکات کاربردی برای تربیت کودکان
 دو عنصر کلیدی تربیت کودک
راهکارهایی برای تربیت کودکان و نتیجه آن
گونه های تربیت فرزند
روش تربیت دینی کودکان



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.