اعتماد به نفس خود را افزایش دهیم!

برای داشتن یک زندگی خوب و روابط مناسب با دیگران لازم است در کنار افزایش اعتماد به نفس، عزت نفس نیز افزایش یابد. برای این کار ما از علم روان شناسی استفاده کرده ایم. با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.
پنجشنبه، 13 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اعتماد به نفس خود را افزایش دهیم!
راه افزایش اعتماد به نفس، یادگیری مهارت های زندگی است.
 

بالا بردن عزت نفس

در این فصل، نظریه و پژوهش مربوط به خود را بررسی کردیم - خود جسمانی، خود اجتماعی و خود شخصی شما. عزت نفس بخش مهمی از خود شخصی شماست و عزت نفس پایین منبع اصلی ناراحتی روانی است. شواهد به دست آمده از تحقیقات میان فرهنگی نشان می دهند که انسان ها در سرتاسر جهان نیاز دارند به اینکه احساس خوبی در مورد خود داشته باشند. عزت نفس بالا با چند پیامد ارتباط دارد که مدل های بالاتر، استقامت بیشتر هنگام تلاش کردن برای هدف ها، و ثبات هیجانی یا بهزیستی از آن جمله هستند. با اینکه عزت نفس در طول عمر نسبتا پایدار است، اما می توانیم آن را تقویت کنیم. در این قسمت روی روش های بالا بردن عزت نفس تمرکز می کنیم.

شایستگی های خود را گسترش دهید

کتاب فروشی ها پر از کتاب های اصلاح خود هستند - همه چیز، از باغبان بهتر شدن تا یادگیری نحوه لباس پوشیدن برای موفقیت. برای اصلاح کردن خودتان چه کاری می توانید انجام دهید؟ چه مهارت هایی را می توانید تقویت کرده یا کسب کنید؟ خواه شما ۲۰ ساله با ۵۰ ساله باشید، می توانید مهارت ها و تمایلات تازه ای را پرورش دهید. آیا شما سینمارو هستید؟ چرا درباره تاریخچه سینما مطالعه نکنید؟ آیا از گوش کردن به پیانو لذت می برید؟ چرا درس های پیانو نگیرید؟ آیا دوست دارید برقصید ولی چند کیلو اضافه وزن دارید؟ به استودیوهای محلی مراجعه کنید تا افرادی را ببینید که تیپ های بدن متفاوتی دارند. نکته این است که لزوما نباید در هر کاری که به آن علاقه دارید عالی باشید. از طریق پرورش دادن خود، عزت نفس خویش را بالا خواهید برد و در عین حال مطالب بیشتری خواهید داشت تا با دیگران درباره آنها گپ بزنید.
 
با استبداد «بایدها» و «حتمأها» مبارزه کنید
«بایدها» و «حتماهای» ما معیارهای آنچنان کمال گرایانه ای را به وجود می آورند که همواره احساس می کنیم کم می آوریم و در نتیجه دچار ناکامی می شویم. یک راه برای سازگار شدن با درخواست های کمال گرایانه این است که با آنها مبارزه کنیم و هر وقت که مناسب باشد، آنها را اصلاح کنیم. پربار کردن افکارمان اصلا اسرارآمیز نیست. روان شناسان شناختی - رفتاری توصیه میکنند که ما می توانیم مستقیما افکاری که ما را بدبخت می کنند، تغییر دهیم. .

آیا دستخوش بحران شده اید؟

برداشت شما از خود آرمانی شما ممکن است «شما»یی را که دوست دارید بشوید منعکس نکند. امکان دارد که به برداشت کس دیگری از آنچه که باید باشید، نه به برداشت خودتان، چسبیده باشید. واقعیت این است که این برداشت هرگز برازنده شما نیست؛ هرگز نمی تواند درست باشد. قدری وقت صرف کنید - و جرأت پیدا کنید - تا دقیقا خودی را که واقعا دوست دارید بشوید، نه مدل کس دیگر از خودتان را، ارزیابی کنید. شاید با پذیرفتن ارزش های دیگران و هدف های آنها برای شما، فرصت پرورش دادن خود واقعی را از خود دریغ کرده اید.
بحران می تواند برای شما خوب باشد. اگر هنوز بحران هویت را تجربه نکرده اید، شاید اکنون وقت آن باشد که آن را تجربه کنید. اگر مشغول مطالعه کردن برای امتحان مهمی هستید آیا بهتر نیست که میزگردی با خودتان تشکیل دهید و عمیقا به مسائل فکر کنید؟ شما برای دیدن دکتر یا مشاور قرار ملاقات می گذارید، چرا برای خودتان نگذارید؟ با خودتان قرار ملاقاتی بگذارید تا با این موضوع که واقعأ کیستید، دست به گریبان شوید.
 

هدف های واقع بینانه و دست یافتنی را جایگزین هدف های دست نیافتنی کنید

 شاید واقعیت این باشد که ما هرگز آنگونه که دوست داریم، هنرمند بزرگ و برازنده ای نخواهیم شد. ما می توانیم تلاش کنیم تا مهارت های نقاشی خود را بهبود بخشیم، اما اگر معلوم شود که میکل آنژ نخواهیم شد، شاید بتوانیم صرفا از خط خطی کردن های خود به خاطر همان چیزی که هستند لذت ببریم و در ضمن به دنبال رشته های دیگری برای خشنودی و ارضا کردن خود باشیم. ما نمی توانیم قد خود را بلندتر کنیم، اما می توانیم وزنه چند کیلویی را بلند کنیم و ظرف چند ثانیه یک کیلومتر بدویم.

انتظارات کارایی را در خود ایجاد کنید

 انتظارات کارایی ما با اطمینان از توانایی خود برای به انجام رساندن کارها، عامل تعیین کننده مهمی در تمایل ما به تقبل کردن چالش ها و مقاومت کردن در جهت برآورده ساختن آنهاست. احساس کارآیی ما تعیین می کند که تا چه اندازه ای معتقدیم تلاش های ما نتیجه مثبتی را به بار خواهند آورد. می توانیم با انتخاب کردن کارهایی که با تمایلات و توانایی های ما هماهنگ باشند، انتظارات کارآیی به وجود آوریم و بعد روی آنها کار کنیم. آزمون های متعددی ساخته شده اند تا به ما کمک کنند روی تمایلات و توانایی های خود تمرکز کنیم. اما می توانیم انتظارات کارایی را با پرداختن به ورزش ها و سرگرمی ها نیز ایجاد کنیم. فراموش نکنید که خودسنجی های واقع بینانه، هدف های واقع بینانه و برنامه واقع بینانه برای پیشرفت کردن، عوامل مهمی در به وجود آوردن انتظارات کارایی هستند.
  
نویسنده: جفری نوید و اسپنسر راتوس
 
منبع: کتاب «بهداشت روانی»


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما