چه کنم تا عزت نفس همسرم افزایش یابد؟ (بخش دوم)

عزت نفس یا احترام به خود علاوه بر تأمین سلامت فرد، در روابط اجتماعی و بین فردی او نیز تأثیر گذارد خواهد بود. اگر زنی از عزت نفس پایینی برخوردار باشد، قطعاً زندگی زناشویی او نیز لطمه خواهد خورد. در بخش اول این مقاله به برخی راهکارهای افزایش عزت نفس زن اشاره کردیم. در این مقاله نیز نکات دیگری را نیز در این زمینه عرض خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
چهارشنبه، 7 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
چه کنم تا عزت نفس همسرم افزایش یابد؟ (بخش دوم)
به خودتان برسید تا بتوانید هوای همسر خود را داشته باشید.
چه کنم تا عزت نفس همسرم افزایش یابد؟ (بخش دوم)

2. به او اطمینان دهید که عاشقش هستید

الف. کاری کنید که همسرتان عشق واقعی شما به خودش را حس کند. این کار حتی با دادن یک هدیه کوچک و بدون مناسبت خاص، ممکن خواهد بود. همچنین دادن یک شاخه گل، یک پیام، تماس تلفنی در طول روز و از محل کار، بردن به رستوران، آشپزی کردن در خانه و یا یک سوپرایز خاص، می تواند نشان از علاقه شما به همسرتان داشته باشد.
علائق و سلائق همسر خود را مد نظر قرار دهید. مثلاً برخی خانم ها قدم زدن در کنار شوهر خود را خیلی دوست دارند، برخی دیگر دوست دارند یک وعده غذایی را در طبیعت بخورند و برخی دوست دارند در کنار همسر خود تلویزیون تماشا کرده و چیپس و پفک و پاپ کورن میل کنند! علائق همسر خود را بشناسید و سعی کنید با انجام آن ها او را خوشحال نمایید.
 
ب. خودتان باشید. وقتی به همسر خود نشان دهید در کنارش راحت هستید، همین امر موجب افزایش اعتماد و احترام بین شما خواهد شد. همچنین این روش باعث می شود او نیز وقتی در کنار شماست، راحت بوده و به عبارتی خودش باشد.
جوری وانمود نکنید که گویی هیچ عیب و ایرادی ندارید و انسانی کامل هستید. مثلاً اگر با صدای بلند می خندید، و یا برای غذا خوردن عادات خاصی دارید، سعی نکنید آن ها را مخفی نمایید.
وقتی شما اینگونه رفتار کنید، او نیز به خودش فشار نمی آورد تا کامل باشد، در نتیجه عزت نفسش افزایش خواهد یافت.
 
ج. در علائق همسرتان مشارکت کنید. درگیر نمودن خود در کارهایی که همسرتان به آن ها علاقه دارد، موجب می شود که همسرتان بداند برای خودش و علائقش اهمیت قائل هستید. البته مجبور نیستید وانمود کنید که به تمام علائق او علاقمند هستید. مشارکت در یک و یا دو مورد از علائق همسرتان، برای نشان دادن عشق و احترام، کفایت می کند.

د. از او بپرسید که چگونه می توانید کمکش کنید. برخی شوهران محترم وقتی برای همسرشان مشکلی پیش می آید سعی می کنند بدون پرسیدن از او، به حل مشکلش بپردازند. واقعیت مطلب این است که همسر شما گاهی اوقات تمایل دارد مشکلش را خودش حل کرده و یا از شخص دیگری مانند یک دوست کمک بگیرد. ممکن است همسرتان از شما بخواهد فقط در کنارش باشید. این که حتی در کمک کردن به همسرتان خواست او را مد نظر قرار دهید، به شدت ارتباط و عشق میان شما را تقویت خواهد کرد.
بسته به موقعیت ممکن است همسر شما تنها به مشورت نیاز داشته باشد و یا حتی دوست داشته باشد حرف هایش را به دقت گوش دهید.
وقتی برای همسرتان مشکلی پیش آمد می توانید خیلی مهربانانه به او بگویید: "آیا کاری از دست من بر می آید.

ه. چشم چرانی ممنوع. بدترین چیزی که ممکن است در روابط زناشویی اتفاق بیافتد نگاه کردن به زنان دیگر و مقایسه نمودن آن ها با همسرتان است. او باید فکر کند که زیباترین زن دنیا در دیدگان شماست و شما با چشم چرانی در حقیقت این پیام را به او می دهید که زیبایی هایش به چشمتان نیامده و به دنبال زیبایی های بیشتر هستید و همین کارتان به شدت عزت نفس او را کاهش خواهد داد.
 
و. صبور باشید. ممکن است با رعایت تمام مواردی که در بالا ذکر شد نیز باز هم شاهد کم بودن عزت نفس در همسر خود باشید. باید بدانید کم بودن عزت نفس مشکلی نیست که بتوان یک شبه آن را حل نمود. پس مطمئن باشید اگر تمام تلاش خود را بکنید، هر چند در دراز مدت، اما قطعاً به نتیجه مطلوب خواهید رسید.
 

3. تصور بدنی اش را نسبت به خودش، اصلاح کنید.

الف. با همدلی به حرف های همسرتان گوش دهید. همدلی یعنی اینکه قادر باشید به دقت به حرف های طرف مقابل گوش داده و از میان صحبت هایش احساساتش را کشف کنید و بدانید احساسات و هیجانات فرد مقابل چیزی مجزا و متفاوت از احساسات و هیجانات خود شماست. وقتی با همسر خود همدلی می کنید کمتر احساس تنهایی خواهد کرد و در مواقع سختی روی شما به عنوان یک منبع قابل اعتماد، حساب خواهد کشید. برای همدلی نکات زیر را رعایت کنید:
بدون توجه به احساس و تجربه های همسرتان، او را پذیرفته و به او احترام بگذارید. توجه داشته باشید که افکار، احساسات و هیجانات او برای خودش حقیقی و واقعی هستند.
در مورد احساسات، افکار و هیجاناتش قضاوت نکنید و تنها حامی او باشید.
بیشتر گوش دهید و کمتر حرف بزنید.
همیشه حامی همسر خود بوده و برایش منبعی قابل اطمینان باشید تا هر وقت نیاز به حمایت داشت به راحتی به شما تکیه کند.
 
ب. تصویر بدنی از خودتان را اصلاح کنید. اگر خودتان تصویر بدنی مناسبی از خود نداشته باشید، هرگز در این زمینه نمی توانید به همسر خود کمک کنید. بنابراین سعی کنید در مورد ویژگی های بدنی خود و دیگران انتقاد نکنید.
مثلاً هرگز با خودتان نگویید: "خیلی شکمم بزرگ شده، باید برای درمان اقدام کنم." گفتن جملات اینچنین نشان از دغدغه های شما دارد و اگر همسرتان این حرف ها را از شما بشنود، او نیز بیش از پیش نسبت به وضعیت بدنی خود بدبین شده و در نتیجه عزت نفسش کاهش خواهد یافت.
 
ج. برای همسرتان الگو باشید. شما با مراقبت و رسیدگی مناسب به خود می توانید به تغییر رفتار همسر خود کمک کنید. خواب کافی، داشتن یک رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن می تواند از شما فردی قوی ساخته که علاوه بر تبدیل شدن به الگویی مناسب، قادر خواهید بود با قدرت بیشتری به همسر خود کمک کنید.

د. به او پیشنهاد دهید به یک مشاور مراجعه کند. کمبود عزت نفس و داشتن تصویر بدنی نامناسب از خود می تواند مشکلات زیادی را برای همسر شما به دنبال داشته باشد. همچنین ممکن است این مشکلات به روابط زناشویی شما نیز لطمه بزنند. اگر تمام موارد بالا را رعایت کردید و باز هم در بهبود وضعیت، موفقیت چندانی به دست نیاوردید، می توانید او را نزد یک روانشناس ببرید.
یک متخصص سلامت روان و یا مشاور می تواند علل ریشه ای کمبود عزت نفس را کشف کرده و به صورت تخصصی به درمان آن بپردازد.
 
مترجم: سید مصطفی سید آقامیری
منبع: سایت ویکی هاو

بیشتر بخوانید:
چه کنم تا عزت نفس همسرم افزایش یابد؟ (بخش اول)
هفت گام سریع برای تقویت عزت نفس
چرا احساس کمبود عزت نفس می کنیم؟



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما