چه کنم تا عزت نفس همسرم افزایش یابد؟ (بخش اول)

یکی از عوامل مهمِ دخیل در سلامت روان هر فرد، عزت نفس است. عزت نفس یا احترام به خود علاوه بر اینکه در زندگی فردی اهمیت فوق العاده ای دارد، نقشی جدی در روابط فرد با دیگران ایفا می کند. اگر زنی از عزت نفس پایینی برخوردار باشد، احتمالاً در روابط زناشویی با همسر خود ناموفق خواهد بود. در این مقاله که خطاب به شوهران نوشته شده، راهکارهایی کاربردی برای افزایش عزت نفس همسر بیان می کنیم.
سه‌شنبه، 6 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
چه کنم تا عزت نفس همسرم افزایش یابد؟ (بخش اول)

تا می توانید ویژگی های مثبت همسرتان را پررنگ کنید.

چه کنم تا عزت نفس همسرم افزایش یابد؟ (بخش اول)

مقدمه

عزت نفس یا حرمت نفس، اصطلاحی در روانشناسی است که بازتاب ارزیابی یا برآورد یک فرد از ارزش‌های خود است. عزت نفس، باور و اعتقادی است که فرد، درباره ارزش و اهمیت خود دارد. حرمت نفس را می‌توان با عوامل مختلف توضیح داد از جمله فردی که حرمت نفس دارد معتقد است که انسان مقدس است و به دلیل این مقدس بودن نمی‌توان او را قربانی اعتقاد‌ات دیگران کرد، عامل بعد اینکه همه انسان‌ها با هم متفاوتند؛ یعنی بین افراد مختلف با نژاد‌ها و قومیت‌های مختلف هیچ تفاوتی وجود ندارد و همین‌طور انسان‌ها با هم برابرند، عامل دیگر خود دوستی و احساس رضایت داشتن از آنچه که هستم و هرچه که هستم و همین‌طور نداشتن شرم و خجالت از وجود خود است. اصولاً می‌توان حرمت نفس را در امور مختلف زندگی شرح داد. افرادی که دارای حرمت نفس پایین هستند در زندگی خود با مشکلات فراوان روبرو می‌شوند. یکی از حوزه هایی که می تواند تحت تأثیر عزت نفس قرار گیرد، ارتباطات میان فردی و خصوصاً ارتباط با همسر است.
رفتار و ظاهر دختران نسبت به پسران بیشتر در معرض نگاه های دیگران است. این نگاه ها ممکن است موجب شود دختران احساس ناامنی کنند. علاوه بر این دختران بیش از پسران نسبت به نگاه ها و نظرات دیگران تحت تأثیر قرار می گیرند و از این ناحیه آسیب پذیرترند. در بسیاری از مواقع این آسیب پذیری ممکن است در نهایت به کاهش اعتماد به نفس دختران بیانجامد. از سوی دیگر ضعف عزت نفس زن ممکن است بر روابطش با همسرش تأثیر بگذارد. شما به عنوان یک شوهر می توانید با بها دادن به همسر خود، عزت نفسش را به شدت ترمیم کرده و افزایش دهید. با تعریف و تمجید از همسر، ایجاد احساس امنیت در روابط و رعایت برخی موارد دیگر که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم، می توانید به بهبود عزت نفس همسرتان کمک کنید.
پس سعی کنید با رعایت این موارد به افزایش عزت نفس همسرتان کمک نموده تا رابطه ای بهتر را با یکدیگر تجربه کنید.
 

1. تعریف و تمجید از همسر

الف. از آسیب پذیری های همسر خود آگاه باشید. همه ما در زندگی خود نقاط ضعف و آسیب پذیری هایی داریم. اما افرادی که عزت نفس پایینی دارند آسیب پذیر تر بوده و در نتیجه به حمایت بیشتری نیاز دارند. شما به عنوان شوهر بیش از همه می توانید با همدلی، مهربانی و عشق ورزی این حمایت را از همسر خود به عمل آورید. سعی کنید تا حد امکان رفتار و افکار او را قضاوت نکرده تا بتواند یک حس قویِ امنیت را تجربه کند، زیرا شما مهمترین فردی هستید که همسرتان می تواند به او تکیه کند.
سعی کنید شیوه های حمایت و عشق ورزی به همسرتان را به خوبی آموخته و از آن ها در زندگی زناشویی خود بهره ببرید.

ب. تعریف و تمجیدهایتان هوشمندانه و واقع گرایانه باشند. تعریف و تمجید از همسر می تواند برای او حس خوشایندی به همراه داشته و از سویی حس مثبتی برای شما به ارمغان می آورد. توجه داشته باشید تعریفهایتان کاملاً صادقانه و منطقی باشد. اغراق و یا دروغ گفتن در مورد ویژگی ای که واقعاً در همسرتان وجود ندارد، مطمئناً اوضاع را بدتر خواهد کرد.
کلیدی ترین نکته در یک تعریف هوشمندانه این است که به دنبال یک نکته مثبت در همسر خود بگردید و همان نکته و ویژگی مثبت را برای او بیان کنید. مثلاً بگویید: "می دونی خیلی خوشگل می خندی؟ وقتی لبخند می زنی، چهره ات خیلی زیبا می شه."
تمرکز ننموندن زیاد بر ظاهر همسرتان نیز می تواند به بهبود عزت نفس او کمک کند. مثلاً می توانید از ویژگی های مثبت او در خانه داری و یا بچه داری، تعریف و تمجید نمایید.
 
ج. به جنبه های مثبت شخصیت همسرتان توجه کنید. اگر چه وقتی از ظاهر همسر خود تعریف می دهید، خیلی خوشش می آید و در افزایش عزت نفسش مؤثر است اما بهترین تعریف کردن مربوط به ویژگی های مثبت شخصیتی است. این نوع تعریف موجب می شود که همسرتان احساس کند آنچه او را نزد شما محبوب کرده تنها ظاهرش نیست بلکه شما شیفته شخصیت و ویژگی های شخصیتی او شده اید. در کنار تعریف کردن از زیبایی های ظاهری همسرتان، از ویژگی هایی همچون هوش و مهربانی او تعریف کنید.
مثلاً می توانید بگویید: "اینکه امروز به دوست خود کمک کردی و کودکش را نگهداری کردی واقعاً جای تحسین دارد، این روزها آدم هایی مثل تو کمتر پیدا می شود."
تعریف و تمجدهایی کنید که منحصراً تعریف او محسوب شود. مثلاً جملاتی مانند "تو خیلی با حالی" تعریفی است که ممکن است خیلی تأثیر گذار نباشد. اما اگر بگویید: "شوخی هایی که می کنی واقعاً آدمو از خنده روده بر می کنه." خاص تر بوده و قطعاً تأثیر بیشتری خواهد داشت.
 
د. دستاوردها و موفقیت های او را به خاطرش بیاورید. اگر همسرتان اعتماد به نفس پایینی دارد، ممکن است نسبت به نقاط قوت خود بی توجه باشد. سعی کنید موفقیت ها، دستاوردها و داشته های او را مرتباً به او گوشزد کنید. ذکر این ویژگی ها موجب می شود همسرتان بیش از پیش نسبت به داشته ها و توانایی هایش آگاه شده و در نتیجه عزت نفسش افزایش یابد.
مثلاً می توانید بگویید: "اینکه آخر هفته ها به مسجد محل می روی و در کارهای خیریه مشارکت می کنی واقعاً جای تحسین دارد." یا اینکه بگویید: "درس ریاضیات واقعاً سخت و دشوار است، تو خیلی باهوشی که در این رشته تحصیل می کنی و نمرات عالی می گیری."
 
ه. در حالت عادی نیز از زیبایی همسرتان تعریف و تمجید کنید.احتمالاً همسر شما عادت دارد تنها زمانی که دوش گرفته، آرایش کرده و لباس خاص پوشیده، از شما انتظار تعریف و تمجید داشته باشد. اما سعی کنید در مواردی که چنین شرایطی وجود ندارد و همسرتان بدون آرایش و لباس خاص در خانه است نیز از زیبایی هایش تعریف کنید. مثلاً فرض کنید هنگام خواب، همسرتان لباس خیلی معمولی مانند یک پیژامه پوشیده است، در این صورت نزد او رفته و بگویید: "چه اندام زیبایی داری، حتی با این لباس راحتی هم خوشگل به نظر می رسی."

ادامه دارد...
​​​​​​
مترجم: سید مصطفی سید آقامیری
منبع: سایت ویکی هاو

بیشتر بخوانید:
هفت گام سریع برای تقویت عزت نفس
چرا احساس کمبود عزت نفس می کنیم؟
پیش به سوی عزت نفس نفس برتر



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.